učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Individualizovaná výuka
Žáci mají značnou svobodu v tom, jakým způsobem budou na daném úkolu pracovat
Žáci pracují trvale, překonávají překážky, cvičí se v sebeovládání a duševní kázni
Učitel řídí práci celé třídy
Párová výuka
Výuka ve dvojicích, je předstupněm skupinové výuky
5. Skupinové vyučování
Systém, ve kterém jsou žáci rozděleni do skupin o různém počtu
Skupiny mohou být homogenní – žáci, kteří jsou na stejné nebo podobné úrovni, nebo heterogenní – smíšené
O velikosti skupiny rozhoduje učitel, rozdělení do skupin může být podle různých hledisek
Práce ve skupině zlepšuje průběh učení a žáci mohou dostáhnout lepších výsledků
6. Kooperativní vyučování
Principy jsou založeny na změně funkce učitele, který se stává organizátorem výuky
Žáci jsou sdruženi do skupin a cíleně spolupracují
Připravují se tak na budoucí povolání, ve kterém budou muset spolupracovat s kolegy
Podstatou je především sociální interakce a spolupráce
7. Projektová výuka
Podstatou projektové výuky je zcela jiné uspořádání učební látky, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů
Při projektové výuce žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout výklad učitele doplněný někdy názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat.
Mají zde s pomocí vyučujícího řešit určitý úkol komplexního charakteru (projekt), žáci se učí spolupracovat, řešit problémy, vede žáky k odpovědnosti, rozvíjí jejich tvořivost
Je však časově náročná na přípravu i realizaci
8. Týmové vyučování
Zde je posíleno postavení vyučujícího a zdůrazňuje se jeho specializace
Výuku vede tým, který může být složen z několika učitelů, specialistů, rodičů atd.
9. Diferencovaná výuka
seskupování žáků do homogenních skupin podle určitých kritériích, aby učitel mohl svou práci lépe organizovat
diferenciace podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, podle zájmů, podle místa bydliště atd.
vytvoření homogenní skupiny poskytuje vhodné podmínky pro individuální rozvoj každého
jednotlivce
10. Otevřené vyučování
Zastánci otevřeného vyučování usilují o celkovou změnu charakteru práce školy zejména ve dvou směrech
1. Organizační opatření ve vyučování – týdenní plán, volná práce – přijímají taková opatření, která vedou k převzetí odpovědnosti žáků, za plánování i průběh vlastního učení.
2. Otevírání školy navenek – spočívá ve vytváření sítě kontaktů s mimoškolním prostředím (rodiče, obec). Otevřená škola je schopna rychleji a účinněji reagovat na vnější podněty, vzdělávání se stává více veřejnou záležitostí
Materiální didaktické prostředky ve škole
Učební pomůcky a školní potřeby
Přístroje didaktické a diagnostické techniky
Doplňující technické zařízení
Výukové mikro a makroprostory
