Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Individualizovaná výuka

  • Žáci mají značnou svobodu v tom, jakým způsobem budou na daném úkolu pracovat

  • Žáci pracují trvale, překonávají překážky, cvičí se v sebeovládání a duševní kázni

  • Učitel řídí práci celé třídy

  1. Párová výuka

  • Výuka ve dvojicích, je předstupněm skupinové výuky

5. Skupinové vyučování

  • Systém, ve kterém jsou žáci rozděleni do skupin o různém počtu

  • Skupiny mohou být homogenní – žáci, kteří jsou na stejné nebo podobné úrovni, nebo heterogenní – smíšené

  • O velikosti skupiny rozhoduje učitel, rozdělení do skupin může být podle různých hledisek

  • Práce ve skupině zlepšuje průběh učení a žáci mohou dostáhnout lepších výsledků

6. Kooperativní vyučování

  • Principy jsou založeny na změně funkce učitele, který se stává organizátorem výuky

  • Žáci jsou sdruženi do skupin a cíleně spolupracují

  • Připravují se tak na budoucí povolání, ve kterém budou muset spolupracovat s kolegy

  • Podstatou je především sociální interakce a spolupráce

7. Projektová výuka

  • Podstatou projektové výuky je zcela jiné uspořádání učební látky, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů

  • Při projektové výuce žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout výklad učitele doplněný někdy názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat.

  • Mají zde s pomocí vyučujícího řešit určitý úkol komplexního charakteru (projekt), žáci se učí spolupracovat, řešit problémy, vede žáky k odpovědnosti, rozvíjí jejich tvořivost

  • Je však časově náročná na přípravu i realizaci

8. Týmové vyučování

  • Zde je posíleno postavení vyučujícího a zdůrazňuje se jeho specializace

  • Výuku vede tým, který může být složen z několika učitelů, specialistů, rodičů atd.

9. Diferencovaná výuka

  • seskupování žáků do homogenních skupin podle určitých kritériích, aby učitel mohl svou práci lépe organizovat

  • diferenciace podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, podle zájmů, podle místa bydliště atd.

  • vytvoření homogenní skupiny poskytuje vhodné podmínky pro individuální rozvoj každého
    jednotlivce

10. Otevřené vyučování

  • Zastánci otevřeného vyučování usilují o celkovou změnu charakteru práce školy zejména ve dvou směrech
    1. Organizační opatření ve vyučování – týdenní plán, volná práce – přijímají taková opatření, která vedou k převzetí odpovědnosti žáků, za plánování i průběh vlastního učení.
    2. Otevírání školy navenek – spočívá ve vytváření sítě kontaktů s mimoškolním prostředím (rodiče, obec). Otevřená škola je schopna rychleji a účinněji reagovat na vnější podněty, vzdělávání se stává více veřejnou záležitostí

Materiální didaktické prostředky ve škole

  • Učební pomůcky a školní potřeby

  • Přístroje didaktické a diagnostické techniky

  • Doplňující technické zařízení

  • Výukové mikro a makroprostory

Témata, do kterých materiál patří