učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Po roce 1989 – Transformace po Sametové revoluci
Po Sametové revoluci v roce 1989 došlo k zásadním změnám ve vzdělávací politice, kdy byla školní výuka osvobozena od ideologických norem a směřovala k demokratickým a otevřeným přístupům
V roce 2000 byl přijat nový Rámcový vzdělávací program (RVP), který definoval moderní přístupy ve vzdělávání v České republice, včetně změn ve výuce a vyhodnocování žáků.
Historický vývoj pedagogické teorie a praxe ve světovém kontextu
Antika (do 5. stol. n. l.)
Řecko: Sokrates, Platón a Aristotelés položili základy výchovy jako hledání pravdy, rozumu a ctnosti
Platón: ideální stát s třístupňovým vzděláváním, důraz na filosofii a výchovu elit.
Aristotelés: přirozený vývoj dítěte, spojení teorie a praxe.
Řím: Prakticky orientovaná výchova – rétorika, právo, občanské ctnosti (Cicero, Quintilianus)
➡ Inspirace: důraz na morální výchovu, rozvoj charakteru a kritické myšlení
Středověk (5.–15. stol.)
Vzdělávání spojeno především s církví, výuka probíhala v klášterech a katedrálních školách
Silná autorita, paměťové učení, poslušnost
Teologové jako Augustin a Tomáš Akvinský formovali pojetí duše a výchovy k Bohu
Dominance církevního školství – vzdělání bylo přístupné jen úzké vrstvě společnosti
Výuka byla autoritativní, memorovací, bez ohledu na individualitu žáka
Vznikly univerzity – Bologna (1088), Oxford, Paříž
Učivo bylo pevně dané, cílem byla poslušnost a šíření víry.
Humanismus a renesance (15.–17. stol.)
Návrat k antickým ideálům, důraz na všestranný rozvoj osobnosti
Erasmus Rotterdamský – důraz na jazykové vzdělávání a výchovu láskyplným způsobem
Roste význam gramatických škol, objevují se základy moderního pojetí pedagogiky
Důraz na návrat k člověku – „člověk je středem světa“
Erasmus Rotterdamský, Vittorino da Feltre: prosazovali tělesnou i duševní výchovu, vzdělání pro vyšší smysl života.
Poprvé se objevují myšlenky o důstojnosti dítěte a rozvoji jeho schopností
Novověk a reforma školství- Osvícenství (17.–18. stol.)
Jan Ámos Komenský: zásadní světový přínos – „Didactica Magna“, požadavek na všeobecnou, názornou, přirozenou a mírnou výchovu pro všechny
Vznikají první pedagogické systémy (např. pestalozzismus – J. H. Pestalozzi, rousseauovská pedagogika)
Začíná se formovat obecná škola pro širokou veřejnost
John Locke, Jean-Jacques Rousseau: dítě není „malý dospělý“, ale bytost, která potřebuje vlastní přístup.
Růst státního školství, důraz na rozum, svobodu, zkušenostní učení
Zavedení povinné školní docházky v mnoha evropských zemích (např. Prusko, Rakousko)
Teorie o výchově jako formování morální a rozumné bytosti
19. století – institucionalizace vzdělávání
Vznik povinné školní docházky (např. Prusko 1763, Rakousko 1774, Francie 1882)
Zakládání učitelských ústavů, reforem osnov a profesní přípravy učitelů
Objevují se alternativní pedagogické směry – Fröbel (mateřská škola), Montessori, Herbart (systematizace výuky)
Herbart, Pestalozzi, Dewey, Kerschensteiner, Montessoriová – důraz na pedagogickou psychologii, diferenciaci výuky, aktivitu dítěte
Vznik alternativních pedagogických směrů – Montessori, Waldorf, Dalton, Freinet
Průmyslová revoluce → důraz na praktické dovednosti a technické vzdělání
Výchova jako prostředek individuálního rozvoje a přípravy na život
20. století – rozmach pedagogické vědy
Po 1. sv. válce: vznik pedocentrismu – dítě jako střed výuky (J. Dewey – pragmatismus)
Reformní pedagogika – kritika autoritářského modelu, důraz na zkušenostní učení, aktivitu dítěte
Po 2. sv. válce: důraz na rovný přístup ke vzdělání, rozvoj psychologie učení (Skinner, Piaget, Vygotskij)
21. století – vzdělávání pro život v digitálním světě
Vznik kurikulárních reforem (kompetence místo memorování)
Důraz na inkluzivní vzdělávání, kritické myšlení, digitální gramotnost
Učitel v roli průvodce učením, ne pouze předávajícího znalosti
Globální cíle OSN (SDGs) ovlivňují vzdělávání – udržitelný rozvoj, rovnost pohlaví, sociální spravedlnost
Globální důraz na kompetenční model výuky – rozvoj měkkých dovedností, spolupráce, digitalizace, rovné příležitosti
Podpora inkluzivního vzdělávání a wellbeing žáků
Výuka reaguje na společenské změny – klimatická výchova, mediální gramotnost, duševní zdraví.
