Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Po roce 1989 – Transformace po Sametové revoluci

  • Po Sametové revoluci v roce 1989 došlo k zásadním změnám ve vzdělávací politice, kdy byla školní výuka osvobozena od ideologických norem a směřovala k demokratickým a otevřeným přístupům

  • V roce 2000 byl přijat nový Rámcový vzdělávací program (RVP), který definoval moderní přístupy ve vzdělávání v České republice, včetně změn ve výuce a vyhodnocování žáků.

Historický vývoj pedagogické teorie a praxe ve světovém kontextu

  1. Antika (do 5. stol. n. l.)

  • Řecko: Sokrates, Platón a Aristotelés položili základy výchovy jako hledání pravdy, rozumu a ctnosti

  • Platón: ideální stát s třístupňovým vzděláváním, důraz na filosofii a výchovu elit.

  • Aristotelés: přirozený vývoj dítěte, spojení teorie a praxe.

  • Řím: Prakticky orientovaná výchova – rétorika, právo, občanské ctnosti (Cicero, Quintilianus)

➡ Inspirace: důraz na morální výchovu, rozvoj charakteru a kritické myšlení

  1. Středověk (5.–15. stol.)

  • Vzdělávání spojeno především s církví, výuka probíhala v klášterech a katedrálních školách

  • Silná autorita, paměťové učení, poslušnost

  • Teologové jako Augustin a Tomáš Akvinský formovali pojetí duše a výchovy k Bohu

  • Dominance církevního školství – vzdělání bylo přístupné jen úzké vrstvě společnosti

  • Výuka byla autoritativní, memorovací, bez ohledu na individualitu žáka

  • Vznikly univerzity – Bologna (1088), Oxford, Paříž

  • Učivo bylo pevně dané, cílem byla poslušnost a šíření víry.

    1. Humanismus a renesance (15.–17. stol.)

  • Návrat k antickým ideálům, důraz na všestranný rozvoj osobnosti

  • Erasmus Rotterdamský – důraz na jazykové vzdělávání a výchovu láskyplným způsobem

  • Roste význam gramatických škol, objevují se základy moderního pojetí pedagogiky

  • Důraz na návrat k člověku – „člověk je středem světa“

  • Erasmus Rotterdamský, Vittorino da Feltre: prosazovali tělesnou i duševní výchovu, vzdělání pro vyšší smysl života.

  • Poprvé se objevují myšlenky o důstojnosti dítěte a rozvoji jeho schopností

    1. Novověk a reforma školství- Osvícenství (17.–18. stol.)

  • Jan Ámos Komenský: zásadní světový přínos – „Didactica Magna“, požadavek na všeobecnou, názornou, přirozenou a mírnou výchovu pro všechny

  • Vznikají první pedagogické systémy (např. pestalozzismus – J. H. Pestalozzi, rousseauovská pedagogika)

  • Začíná se formovat obecná škola pro širokou veřejnost

  • John Locke, Jean-Jacques Rousseau: dítě není „malý dospělý“, ale bytost, která potřebuje vlastní přístup.

  • Růst státního školství, důraz na rozum, svobodu, zkušenostní učení

  • Zavedení povinné školní docházky v mnoha evropských zemích (např. Prusko, Rakousko)

  • Teorie o výchově jako formování morální a rozumné bytosti

    1. 19. století – institucionalizace vzdělávání

  • Vznik povinné školní docházky (např. Prusko 1763, Rakousko 1774, Francie 1882)

  • Zakládání učitelských ústavů, reforem osnov a profesní přípravy učitelů

  • Objevují se alternativní pedagogické směry – Fröbel (mateřská škola), Montessori, Herbart (systematizace výuky)

  • Herbart, Pestalozzi, Dewey, Kerschensteiner, Montessoriová – důraz na pedagogickou psychologii, diferenciaci výuky, aktivitu dítěte

  • Vznik alternativních pedagogických směrů – Montessori, Waldorf, Dalton, Freinet

  • Průmyslová revoluce → důraz na praktické dovednosti a technické vzdělání

  • Výchova jako prostředek individuálního rozvoje a přípravy na život

    1. 20. století – rozmach pedagogické vědy

  • Po 1. sv. válce: vznik pedocentrismu – dítě jako střed výuky (J. Dewey – pragmatismus)

  • Reformní pedagogika – kritika autoritářského modelu, důraz na zkušenostní učení, aktivitu dítěte

  • Po 2. sv. válce: důraz na rovný přístup ke vzdělání, rozvoj psychologie učení (Skinner, Piaget, Vygotskij)

    1. 21. století – vzdělávání pro život v digitálním světě

  • Vznik kurikulárních reforem (kompetence místo memorování)

  • Důraz na inkluzivní vzdělávání, kritické myšlení, digitální gramotnost

  • Učitel v roli průvodce učením, ne pouze předávajícího znalosti

  • Globální cíle OSN (SDGs) ovlivňují vzdělávání – udržitelný rozvoj, rovnost pohlaví, sociální spravedlnost

  • Globální důraz na kompetenční model výuky – rozvoj měkkých dovedností, spolupráce, digitalizace, rovné příležitosti

  • Podpora inkluzivního vzdělávání a wellbeing žáků

  • Výuka reaguje na společenské změny – klimatická výchova, mediální gramotnost, duševní zdraví.

Témata, do kterých materiál patří