Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obecné požadavky usměrňující průběh vzdělávacího procesu – v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter (Kurelová)

  • Jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti

  • Vztahují se ke všem stránkám výuky, k učitelově vyučovací činnosti, k učební aktivitě žáka, k učivu, k materiálně didaktickým prostředkům

  • Jednotlivé didaktické zásady byly formulovány již od starověku, poprvé se s vymezením didaktické zásady setkáváme u Aristotela, který zdůrazňoval aktivitu žáka ve výuce

  • První podrobně zpracovanou metodiku vyučování zpracoval římský řečník Marcus Fabius Quintilianus ve svém díle O výchově řečníka

  • Didaktické principy, které se vztahují k efektivnímu memorování textu

Za tradiční didaktické zásady bývají pokládány:
• zásada uvědomělosti ( a aktivity),
• zásada názornosti,  zásada soustavnosti,
• zásada přiměřenosti,
• zásada trvalosti,
• zásada výchovnosti vyučování
• zásada vědeckosti
• zásada spojení teorie s praxí (Obst 2006).
Zásada uvědomělosti a aktivity

− Žáci by se měli aktivně účastnit vyučovacího procesu – měli by být učitelem vedeni k pochopení podstaty osvojeného učiva − Žáci by si měli vytvářet kladný vztah k učivu a učení − Tuto situaci lze navodit jen za předpokladu aktivity celé žákovy osobnosti, jeho stránky volní, citové, nikoli jen zjednodušeně chápané aktivity rozumové - uvědoměle osvojené poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi − Od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky − Pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků, soutěže, pracovní

listy

  1. Zásada názornosti

− Patří k nejstarším zásadám − Vyjadřuje požadavek, aby žáci při učební činnosti vycházeli ze smyslového vnímání, aby poznávali skutečnost na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů nebo jejich zobrazení − Žáci mají mít jasné a vědecké představy, které jim učitelův výklad spolu s požitím názornin umožní pochopit − Je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná − Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním − Ve výuce se jedná o využívání obrazových materiálů, filmů, prezentací s obrázky a fotografiemi
  1. Zásada soustavnosti

− Žáci mají pod vedením učitele postupovat systematicky při spojování vědomostí a dovedností, učivo má být uspořádáno do didaktického systému, který nemůže být totožný se systémem daného vědního oboru − Učitel musí respektovat požadavek na soustavnost při řízení učební činnosti žáků − Nestačí pouze systematický výklad nového učiva, ale důležité je také soustavné opakování a procvičování a pravidelné a průběžné prověřování a hodnocení průběhu a výsledků učební aktivity žáků − Tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo − Učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu − Učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou posloupnost − Ve výuce zdravotnické prevence postupujeme při výkladu systematicky a jednotlivá témata na sebe navazují

Témata, do kterých materiál patří