Obecné požadavky usměrňující průběh vzdělávacího procesu – v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter (Kurelová)
Jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti
Vztahují se ke všem stránkám výuky, k učitelově vyučovací činnosti, k učební aktivitě žáka, k učivu, k materiálně didaktickým prostředkům
Jednotlivé didaktické zásady byly formulovány již od starověku, poprvé se s vymezením didaktické zásady setkáváme u Aristotela, který zdůrazňoval aktivitu žáka ve výuce
První podrobně zpracovanou metodiku vyučování zpracoval římský řečník Marcus Fabius Quintilianus ve svém díle O výchově řečníka
Didaktické principy, které se vztahují k efektivnímu memorování textu
Za tradiční didaktické zásady bývají pokládány:
• zásada uvědomělosti ( a aktivity),
• zásada názornosti, zásada soustavnosti,
• zásada přiměřenosti,
• zásada trvalosti,
• zásada výchovnosti vyučování
• zásada vědeckosti
• zásada spojení teorie s praxí (Obst 2006).
Zásada uvědomělosti a aktivity
− Žáci by se měli aktivně účastnit vyučovacího procesu – měli by být učitelem vedeni k pochopení podstaty osvojeného učiva − Žáci by si měli vytvářet kladný vztah k učivu a učení − Tuto situaci lze navodit jen za předpokladu aktivity celé žákovy osobnosti, jeho stránky volní, citové, nikoli jen zjednodušeně chápané aktivity rozumové - uvědoměle osvojené poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi − Od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky − Pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků, soutěže, pracovní
listy
Zásada názornosti
− Patří k nejstarším zásadám − Vyjadřuje požadavek, aby žáci při učební činnosti vycházeli ze smyslového vnímání, aby poznávali skutečnost na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů nebo jejich zobrazení − Žáci mají mít jasné a vědecké představy, které jim učitelův výklad spolu s požitím názornin umožní pochopit − Je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná − Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním − Ve výuce se jedná o využívání obrazových materiálů, filmů, prezentací s obrázky a fotografiemi
Zásada soustavnosti
− Žáci mají pod vedením učitele postupovat systematicky při spojování vědomostí a dovedností, učivo má být uspořádáno do didaktického systému, který nemůže být totožný se systémem daného vědního oboru − Učitel musí respektovat požadavek na soustavnost při řízení učební činnosti žáků − Nestačí pouze systematický výklad nového učiva, ale důležité je také soustavné opakování a procvičování a pravidelné a průběžné prověřování a hodnocení průběhu a výsledků učební aktivity žáků − Tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo − Učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu − Učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou posloupnost − Ve výuce zdravotnické prevence postupujeme při výkladu systematicky a jednotlivá témata na sebe navazují