učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásada přiměřenosti
Učivo co do obsahu i rozsahu má odpovídat psychickým i somatickým zvláštnostem věkového stupně
dítěte
− Stejně tak při výběru vyučovacích metod, organizačních forem práce i učebních pomůcek je nezbytné respektovat určitou úroveň rozvoje žáků − Přiměřenost se nesmí uplatňovat mechanicky, míra náročnosti učiva je relativní − Vyučování by mělo napomáhat zvyšování celkové úrovně rozvoje žáků − Zásada přiměřenosti se chápe nejen jako přizpůsobení se věkovým zvláštnostem, ale předpokládá, že učitel bude přihlížet i k individuálním možnostem jednotlivých žáků − Přiměřené nároky jsou ty, které žáka optimálně podněcují a přispívají co nejvíce k jeho rozvojiZásada trvalosti
Za trvalé a operativní pokládáme vědomosti a dovednosti, které:
Uchovávají se v dlouhodobé paměti
V aktuálních situacích se vybavují ve slovech nebo činnostech bez větší námahy - Podle potřeby umožňují řešit praktické nebo intelektuální úlohy
nejdůležitějších poznatků, systematizace učiva
6 Zásada výchovnosti vyučování
− Požadavek, aby obsah, metody a formy práce ve vyučování výrazně přispívaly k utváření morálních a citových kvalit žáků
− Výchovnou funkci by měly plnit všechny předměty – záleží na osobnosti učitele
− Učitel dává poznatkům životnost, pokud je zprostředkovává se zaujetím, pokud je dokáže žákům
přiblížit
Zásada vědeckosti
Zásada spojení teorie s praxí
