17_org. formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
17. Organizační formy výuky v somatologii. Exkurze – význam, instituce a zařízení
vhodná k exkurzím.
Organizační formy výuky
Vnější organizační rámec vyučovacího procesu
Uspořádání vyučovacího procesu v prostoru a čase - vytvoření prostředí a organizace
činnosti učitele i žáka při vyučování
Pro uspořádání výuky jsou z pohledu učitele důležitá dvě hlediska:
1. „S kým a jak pracuje“
-
Zda se jedná v krajních případech o výuku individuální nebo hromadnou, do
jaké míry se daří výuku vztahovat k jednotlivým žákům čili individualizovat a
do jaké míry je podporována spolupráce žáky
2. „Kde výuka probíhá“
-
Zda v tradiční učebně, nebo ve specializované učebně, případně v přirozeném
prostředí
Klasifikace organizačních forem výuky
Klasifikuje je Maňák a to podle:
1. Vztahu k osobnosti žáka/studenta – individuální, skupinová, hromadná,
individualizovaná
2. Charakteru výukového prostředí – výuka ve třídě, v odborné učebně, v laboratoři,
v dílně, na školním pozemku, vycházka, exkurze, domácí úkoly
3. Délky trvání – vyučovací hodina, zkrácená vyučovací hodina, dvouhodinová výuka,
vysokoškolská lekce, seminář, speciální kurzy
Klasifikace organizačních forem výuky
1. Formy individuálního vyučování
Považována za nejstarší organizační formu výuky používanou již ve starověku a
středověku
Běžně se ale používá i dnes – jedná se o trvalejší kontakt jednoho učitele a jednoho žáka,
např.: v základních uměleckých školách, na konzervatořích, při tréninku sportovců,
výuce cizího jazyka
Typické znaky:
-
Žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, úrovně
vědomostí, i jejich počet je různý
-
Jeden učitel vyučuje, nebo řídí činnost jednotlivých žáků. Každý pracuje
individuálně, nijak navzájem nespolupracují
-
Doba vyučování je volná, není přesně určená v časových jednotkách v průběhu dne
ale ani v průběhu roku
-
Rozmístění žáků a věcných prostředků je libovolné a není nijak přesně určeno
I při nízké produktivitě práce učitele probíhá proces učení velmi intenzivně (neboť učitel
se žákovi může neustále věnovat)
2. Formy hromadného vyučování
V Evropě zaváděl J. A. Komenský (přelom 16. a 17. století)
-
Vyučovací jednotka (hodina) ve třídě
-
Vyučovací jednotka v laboratořích a speciálních učebnách
-
Vyučovací jednotka ve školní dílně
-
Vyučovací jednotka na školním pozemku
-
Učebně výrobní jednotka na učňovských zařízeních
-
Vycházky a exkurze
-
Jiné formy hromadného vyučování (v malých a velkých třídách)
Typické znaky:
-
Skupiny žáků o stejné věkové a mentální úrovni (v praxi školní třídy podle věku)
-
Žáci plní ve stejném čase stejné úkoly, probírají stejné učivo, postupují jednotně