17_org. formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
řeší autentické úlohy
-
Projekt staví na předpokladu, že na něm pracují z vlastního zájmu, bez vnější
motivace a práce je baví
-
Učební projekty vedou ke konkrétním výsledkům, žáci získají nejen odpovídající
poznatky, ale i odměnu vyplývající z řešení
-
Projekty individuální – na projektu pracuje každý žák samostatně
-
Projekty skupinové – pro společnou práci skupiny žáků
-
Projekty třídní – na projektu pracuje třída jako celek
-
Projekty školní – podílejí se žáci celé školy
-
Realizace projektu musí respektovat čtyři kroky:
1. Záměr projektu
Konkretizace představy o smyslu, a provedení projektu a stanovení cílů
Při formulaci záměrů je třeba jasně stanovit, o co v projektu půjde Téma souvisí s učivem, přesahuje ale do více předmětů
2. Zpracování plánu
Úvodní záměry jsou konkretizovány do jednotlivých kroků
Určí se čas a místo provedení, účast žáků, nutné pomůcky – ze samotné
podstaty projektu se na této části již podílejí žáci
3. Provedení projektu
Postupuje se dle plánu, ale jsou možné a někdy nutné určité korekce
Učitel by měl být v pozadí a jen v případě nutnosti pomáhat
4. Vyhodnocení projektu
Podílí se na něm učitelé i žáci
-
Projekt je motivem pro žáky sám o sobě
-
Projekt vychází z logiky životní reality
-
Umožňuje vnitřní diferenciaci a přispívá k individualizaci
-
Má mravní dimenzi – vede k odpovědnosti, vnitřní kázni a toleranci
-
Je značně časově náročná na přípravu i provedení
-
Nesleduje systematické vytváření znalostí (což se ukáže ve vědomostních testech)
c) Programované vyučování
-
Do výuky jsou vhodně zařazeny výukové programy, výpočetní technika
d) Skupinová a kooperativní výuka
-
Skupinová výuka eliminuje nedostatky hromadného frontálního vyučování a to je
neschopnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám a zájmům jednotlivých
žáků
-
Také ale umožňuje věnovat zvýšenou pozornost vzájemné komunikaci a kooperaci
žáků
Exkurze
Jednu z organizačních forem vyučování, která se realizuje v mimoškolním prostředí
Její význam v souvislosti s modernizací vyučování neustále vzrůstá
Používá se s různými cíli (význam):
-
Podporuje názornost vyučování
-
Prohlubuje společenskovědní, přírodovědné či pracovní znalosti žáků
-
Ukazuje praktický význam osvojených poznatků a jejich využití
-
Navozuje vztah vyučování k praktickému životu
-
Posiluje motivaci žáků
-
Posiluje profesní orientaci žáků
Předmětem exkurze mohou být jevy povahy
-
Přírodní (výskyt konkrétních přírodních útvarů, endemitů)
-
Společenské (výrobní podnik, výchovné zařízení)
-
Takové, které se pojí s lidskou činností (zoologická, umělé zásahy do prostředí)