Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17_org. formy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (624.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

stejným způsobem (hromadná výuka)

-

Učitel řídí učební činnost všech žáků na jednou (frontální výuka)

-

Uspořádání učebny vychází ze středověkých tradic (umístění lavic v kostele).
Obvykle tři řady stolků a rozmístění žáků je stabilní (zasedací pořádek)

-

Organizační členění vyučovací doby je dnes hodina v délce 45 minut, hodiny na sebe
s přestávkami navazují. Organizaci dne určuje rozvrh hodin.

 Klady

-

Práce učitele je produktivní

-

Náklady nejsou velké

-

Lze dosáhnout dobrých výsledků, zejména pokud se jedná o měřitelné úrovně

znalostí a dovedností jednotlivých žáků

 Zápory

-

Žáci jsou pasivní

-

Učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek

-

Učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků

3. Smíšené formy vyučování

 Kombinace individuálního a hromadného vyučování v některých fázích vyučovacího

procesu

 Jedná se o individualizovanou výuku, která má eliminovat nevýhody hromadné výuky,

zejména menší ohled k individuálním zvláštnostem žáků

Individualizovaná výuka

-

Za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat

individuální diference mezi žáky a to i téhož věku

-

Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž
poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a
chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost,

fantazie

-

Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem

-

Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán

a) Daltonský plán

-

Byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou

-

Představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech,
budou experimentovat

-

Úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách, ale
žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat

-

Aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla
součinnost žáků

-

S poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost

-

Žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce

b) Projektová výuka

-

Žáci za pomoci učitele řeší úkol komplexního charakteru – projekt, který vychází

částečně nebo zcela z praktických potřeb

-

Základní vlastnosti projektové výuky

-

V projektu mají žáci vliv na výběr, bližší definici tématu, program učení není do
všech jednotlivostí pevně stanoven, žáci jím nemohou projít jako programem

pevným a daným

-

Projekt souvisí s mimoškolní skutečností. Vychází z požitků žáků a není jen
náhradní skutečností pro předepsané vyučování. Žáci při realizaci projektu

Témata, do kterých materiál patří