17_org. formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
stejným způsobem (hromadná výuka)
-
Učitel řídí učební činnost všech žáků na jednou (frontální výuka)
-
Uspořádání učebny vychází ze středověkých tradic (umístění lavic v kostele).
Obvykle tři řady stolků a rozmístění žáků je stabilní (zasedací pořádek)
-
Organizační členění vyučovací doby je dnes hodina v délce 45 minut, hodiny na sebe
s přestávkami navazují. Organizaci dne určuje rozvrh hodin.
Klady
-
Práce učitele je produktivní
-
Náklady nejsou velké
-
Lze dosáhnout dobrých výsledků, zejména pokud se jedná o měřitelné úrovně
znalostí a dovedností jednotlivých žáků
Zápory
-
Žáci jsou pasivní
-
Učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek
-
Učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků
3. Smíšené formy vyučování
Kombinace individuálního a hromadného vyučování v některých fázích vyučovacího
procesu
Jedná se o individualizovanou výuku, která má eliminovat nevýhody hromadné výuky,
zejména menší ohled k individuálním zvláštnostem žáků
Individualizovaná výuka
-
Za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat
individuální diference mezi žáky a to i téhož věku
-
Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž
poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a
chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost,
fantazie
-
Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem
-
Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán
a) Daltonský plán
-
Byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou
-
Představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech,
budou experimentovat
-
Úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách, ale
žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat
-
Aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla
součinnost žáků
-
S poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost
-
Žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce
b) Projektová výuka
-
Žáci za pomoci učitele řeší úkol komplexního charakteru – projekt, který vychází
částečně nebo zcela z praktických potřeb
-
Základní vlastnosti projektové výuky
-
V projektu mají žáci vliv na výběr, bližší definici tématu, program učení není do
všech jednotlivostí pevně stanoven, žáci jím nemohou projít jako programem
pevným a daným
-
Projekt souvisí s mimoškolní skutečností. Vychází z požitků žáků a není jen
náhradní skutečností pro předepsané vyučování. Žáci při realizaci projektu