17_org. formy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Didaktická účinnost exkurze závisí na její důkladné a promyšlené přípravě:
1. Přípravná fáze
Učitel si ujasní cíl a úkoly exkurze – to předpokládá, že se seznámí s místem
exkurze, přečte si vhodnou literaturu, promyslí si postup
Exkurze může mít orientační charakter (návštěva knihovny kde se žáci obecně
seznámí s chodem knihovny) nebo intenzivní charakter (na odborných školách –
cílem je hlubší, specializované poznání objektů)
V této fázi také učitel seznamuje žáky předběžně s jejím obsahem, upozorní na
významné jevy, s nimiž se žáci setkají
2. Vlastní provedení exkurze
Klade velké nároky na metodický postup, vedoucí roli hraje demonstrace
Kladením otázek, vysvětlováním apod. učitel orientuje pozornost žáků tak, aby si
všímali podstatných jevů a procesů
3. Zhodnocení exkurze a její využití
Bývá realizována ve třídě za aktivní součinnosti žáků a učitele
Připomenutí nových zkušeností, poznatků
Žáci dostávají dokladový materiál, připraví výstavku
Učitel musí žáky informovat - o vhodném oblečení, pomůckách, vhodném chování, poučit
o bezpečnostních předpisech
Učitel musí zapsat datum konání do třídní knihy, datum poučení žáků
Nutný souhlas rodičů!
Informovat vedení školy, po celou dobu exkurze učitel zodpovídá za bezpečnost žáků,
zakončení exkurze návratem do školy (výjimka domácí žáci- musí mít písemné potvrzení
od rodičů)
Instituce a zařízení vhodná k exkurzím
Ústavy anatomie
Antropologická muzea Spánková laboratoř
Muzea – muzeum hygieny v Drážďanech (SZŠ Rumburk, Děčín)
Nemocnice – interna (EKG), ORL