Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Klasické období - kultura - základní teze

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ŘECKO

8. Klasické období – kultura

Základní teze:

  1. vedoucí role Athén jako centra řecké kultury klasické doby:

-řecká kultura 5. století př. n. l., zejména jeho druhé poloviny, je spjatá především s rozkvětem Athén a s jejich dominantním postavením ve východním řeckém světě,

- příčiny velkého uměleckého rozvoje Athén: růst prestiže vzhledem k rozhodujícímu podílu na porážce Peršanů, demokratické státní zřízení, využívání peněz Prvního athénského námořního spolku a říše, snaha athénských politiků učinit z města centrum řeckého světa,

b) základní charakteristika architektury, sochařství a malířství:

- architektura: výstavba Athén byla spojená především s Themistokleem, Kimónem a Perikleem, město muselo být obnoveno po jeho zničení Peršany v letech 480 a 479 př. n. l., obnova se nejprve koncentrovala na opevnění města, pak i na vybudování Peiraia jako válečného a obchodního přístavu,

- byla obnovena agora – centrum politického a obchodního života města, kde bylo postaveno mnoho úředních staveb a sloupořadí (stoa), nejslavnější se nazývalo malované, a to podle své výzdoby, fresky v něm byly dílem mj. Polygnota, proslulého athénského malíře, oslavovaly Athény jako hegemona v boji proti barbarům,

- na agoře také vznikl chrám pojmenovaný Héfaisteion (Théseion), jeho výzdoba zpodobňovala např. Héraklovy a Théseovy činy, je postavený v dórském slohu a náleží k nejlépe dochovaným řeckým chrámům,

- Akropolis: pozornost Athéňanů se ale koncentrovala především na Akropoli (náboženské centrum města), které dominoval chrám panenské bohyně Athény, Parthenón, jeho tvůrci byli architekti Iktínos a Kallikratés, kultovní sochu bohyně vytvořil v nadživotní velikosti Feidiás,

- na Akropoli byl také vystavěn slavnostní vstup, nazývaný Propylajemi, a další dva chrámy – tzv. Erechtheion (sloupy síně v podobě karyatid) a menší chrám Athény Níké (bohyně vítězství), sochařská výzdoba athénské akropole glorifikovala vítězství Athén nad barbary, na vnitřním vlysu hlavní síně Parthenónu byl vyobrazen Panathénajský průvod,

- sochařství: klasické období jeho vývoje, i v této době pokračuje zhotovování soch mladých mužů a dívek, oproti archaické době se však sochy vyznačují zachycením pohybu, jedna noha je vykročená dopředu, u mužských soch se pozornost koncentruje na přesné zachycení anatomie těla, v tváři se značí klidný výraz, u soch žen se sochaři věnují především ztvárnění záhybů drapérie, ve 4. století př. n. l. se také objevují sochy nahých žen,

- slavní sochaři 5. století př. n. l.: Myrón (především Athény) – vynikal ve ztvárnění soch atletů a zvířat, socha Diskobola, Polykleitos z Argu – sochy atletů, Doryforos (mladík nesoucí oštěp) a Diadúmenos (mladík uvazující si stužku), Feidiás (Athény, později Olympie) – Diova socha v Olympii (jeden ze sedmi divů světa), socha Athény Parthenos (panenské Athény) v Parthenonu, podíl na další sochařské výzdobě tohoto chrámu,

Témata, do kterých materiál patří