8. Klasické období - kultura - základní teze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ŘECKO
8. Klasické období – kultura
Základní teze:
vedoucí role Athén jako centra řecké kultury klasické doby:
-řecká kultura 5. století př. n. l., zejména jeho druhé poloviny, je spjatá především s rozkvětem Athén a s jejich dominantním postavením ve východním řeckém světě,
- příčiny velkého uměleckého rozvoje Athén: růst prestiže vzhledem k rozhodujícímu podílu na porážce Peršanů, demokratické státní zřízení, využívání peněz Prvního athénského námořního spolku a říše, snaha athénských politiků učinit z města centrum řeckého světa,
b) základní charakteristika architektury, sochařství a malířství:
- architektura: výstavba Athén byla spojená především s Themistokleem, Kimónem a Perikleem, město muselo být obnoveno po jeho zničení Peršany v letech 480 a 479 př. n. l., obnova se nejprve koncentrovala na opevnění města, pak i na vybudování Peiraia jako válečného a obchodního přístavu,
- byla obnovena agora – centrum politického a obchodního života města, kde bylo postaveno mnoho úředních staveb a sloupořadí (stoa), nejslavnější se nazývalo malované, a to podle své výzdoby, fresky v něm byly dílem mj. Polygnota, proslulého athénského malíře, oslavovaly Athény jako hegemona v boji proti barbarům,
- na agoře také vznikl chrám pojmenovaný Héfaisteion (Théseion), jeho výzdoba zpodobňovala např. Héraklovy a Théseovy činy, je postavený v dórském slohu a náleží k nejlépe dochovaným řeckým chrámům,
- Akropolis: pozornost Athéňanů se ale koncentrovala především na Akropoli (náboženské centrum města), které dominoval chrám panenské bohyně Athény, Parthenón, jeho tvůrci byli architekti Iktínos a Kallikratés, kultovní sochu bohyně vytvořil v nadživotní velikosti Feidiás,
- na Akropoli byl také vystavěn slavnostní vstup, nazývaný Propylajemi, a další dva chrámy – tzv. Erechtheion (sloupy síně v podobě karyatid) a menší chrám Athény Níké (bohyně vítězství), sochařská výzdoba athénské akropole glorifikovala vítězství Athén nad barbary, na vnitřním vlysu hlavní síně Parthenónu byl vyobrazen Panathénajský průvod,
- sochařství: klasické období jeho vývoje, i v této době pokračuje zhotovování soch mladých mužů a dívek, oproti archaické době se však sochy vyznačují zachycením pohybu, jedna noha je vykročená dopředu, u mužských soch se pozornost koncentruje na přesné zachycení anatomie těla, v tváři se značí klidný výraz, u soch žen se sochaři věnují především ztvárnění záhybů drapérie, ve 4. století př. n. l. se také objevují sochy nahých žen,
- slavní sochaři 5. století př. n. l.: Myrón (především Athény) – vynikal ve ztvárnění soch atletů a zvířat, socha Diskobola, Polykleitos z Argu – sochy atletů, Doryforos (mladík nesoucí oštěp) a Diadúmenos (mladík uvazující si stužku), Feidiás (Athény, později Olympie) – Diova socha v Olympii (jeden ze sedmi divů světa), socha Athény Parthenos (panenské Athény) v Parthenonu, podíl na další sochařské výzdobě tohoto chrámu,