učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
vznikly v návaznosti na Bílou knihu
obsahová pravidla pro jejich tvorbu vymezuje Státní program vzdělávání
z RVP vychází školní vzdělávací programy
Školní úroveň kurikulárních dokumentů:
školní vzdělávací program pro daný typ vzdělávání, který si vytváří každá škola v souladu s příslušným rámcovým vzdělávacím programem s přihlédnutím ke konkrétním potřebám žáků
podmínkám školy
perspektivám rozvoje vzdělávání na dané škole apod.
Školní vzdělávací program vzniká na úrovni školy a je také záležitostí školy a nebude tudíž
shora schvalován, hodnocen školskou inspekcí a musí být v souladu s RVPŠVP vymezuje základní představy školy o způsobech realizace RVP v konkrétních podmínkách dané školy a musí respektovat všechny závazné části RVP
Učivo může být uspořádáno do vzdělávacích oblastí, do předmětů, do modulů
Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP základního či středního vzdělávání dle studijního oboru studenta
• Profil absolventa – popisuje, co absolvent školy prokazatelně dokáže
• Kompetence – cílem vzdělávání není jen osvojení poznatků a dovedností, ale i vytváření způsobilostí potřebných pro život nebo výkon povolání
• klíčové kompetence = soubor požadavků na vzdělávání zahrnující vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho zapojení do společnosti a pracovní uplatnění
• odborné kompetence
vztahují se k výkonu pracovních činností a vyjadřují profesní profil absolventa oboru vzdělání, jeho způsobilosti pro výkon povolání
Odvíjejí se od kvalifikačních požadavků na výkon konkrétního povolání a charakterizují způsobilost absolventa k pracovní činnosti
Tvoří je soubor odborných vědomostí, dovedností, postojů a hodnot potřebných pro výkon pracovních činností daného povolání nebo skupiny příbuzných povolání
Učební plán – odvíjejí se od něj učební osnovy dané školní instituce, uspořádává učivo do určitých celků, stanoví vyučovací předměty a určuje jejich sled a časovou dotaci
Učební osnovy – vymezují cíle a pojetí vyučovacích předmětů, stanoví rozsah učiva, detailněji specifikují jeho náplň a doporučí základní metody a formy výuky, případně evaluaci žákovských výkonů, při koncipování učebních osnov se uplatňují různé požadavky (požadavky jednotlivých oborů lidského poznání, vědních disciplín, potřeby společenské praxe, aspekty sociologické, psychologické, pedagogické, etické,
osobnosti žáka)Organizace vzdělávání – délka a forma vzdělávání, dosažený stupeň vzdělání, podmínky pro přijetí ke vzdělávání,..
Učivo – v učebních osnovách je uspořádáno různým způsobem, rozlišují se tři:lineární, cyklické a spirálové
Průřezové témata - průřezová témata mají především ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání žáků, jsou vnímána jako aktuální a mají formativní charakter. Tvoří povinnou součást vzdělávání, integrovaným pojetím výuky vhodně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Obsah průřezových témat je rozpracován do tematických okruhů, které procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů
Cíle vzdělávání