učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poradní, metodické a správní orgány školy.
Výchovný poradce
Výchovní poradci jsou podřízeni ředitelce školy.
metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc,
uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesionálně orientačních, sociálních či jiných důvodů,
podává vedení školy návrhy a doporučení týkající se výchovy, vzdělání, prevence a nápravy problémů,
informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a diagnostických ústavech, o možnosti využití jejich odborných služeb,
sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky,
organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků,
pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření žáků, podává návrhy na vyšetření v PPP, projednává s rodiči souhlas k vyšetření,
věnuje pozornost žákům s problémovým vývojem a rizikovým chováním,
podílí se na zpracování individuálního plánu a další dokumentace pro integrované žáky, pro žáky problémové, i pro žáky pocházející ze složitých sociálních podmínek
soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči,
ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech,
sleduje ve spolupráci s třídními učiteli nadané a talentované žáky,
pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole,
zpracovává plán činnosti výchovného poradce,
zpracovává zprávu o činnosti výchovného poradce za školní rok jako podklad pro výroční zprávu o činnosti školy.
Výchovný poradce, kariérové poradenství, školní metodik prevence sociálně patologických jevů
poskytuje poradenskou činnost pro rodiče a žáky při zájmu o studium na škole,
zjišťuje zájem žáků o studium na vysokých a vyšších odborných školách,
eviduje nabídku vysokých a vyšších odborných škol a jiné informace významné pro volbu dalšího studia,
spolupracuje s Úřadem práce, eviduje nabídku volných míst ve studovaných oborech,
zpracovává plán činnosti výchovného poradce,
sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky především kariérového
poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky,zpracovává zprávu o činnosti výchovného poradce za školní rok jako podklad pro výroční zprávu o činnosti školy,
zpracovává přehled o úspěšnosti absolventů v přijímacím řízení na VŠ a VOŠ.
Školní psycholog
zkoumá klima ve třídách, chování žáků, vytváří diagnostiku a poskytuje konzultace pro žáky, pedagogy a rodiče ve škole nebo mimo školu,
spolupracuje také se zdravotnickými a jinými organizace mimo školu,
poskytuje edukativní, psychologický i speciální poradenství a psychoterapii,
poskytuje krizové intervence v obzvláště náročných životních situacích,
aplikuje klinickou psychologii pod vedením odborného pracovníka se specializovanou způsobilostí, například provádění diferenciální diagnostiky psychických poruch a odchylek, posuzování vhodnosti a efektu psychoterapie či rehabilitace, odolnosti vůči zátěži z hlediska zdravotního (spolupráce při provádění rehabilitace, reedukace a resocializace),
samostatně provádí náročné kontaktní činnosti zaměřené na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociální vývoji,
samostatně provádí individuální a skupinové psychologické vyšetření dětí, žáků a studentů,
provádí komplexní psychologické diagnostiky a náročné psychologické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání žáků ve škole a v rodině,
provádí bilanční diagnostiky.