Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Lawton a Gordon: V užším smyslu znamená program výuky. V širším, veškeré učení, jež probíhá ve škole nebo jiných vzdělávacích institucích.

Dvě pojetí:

  • Užší pojetí: obsah učiva a jeho výběr, uspořádání, tematický plán, individuální plán

  • Širší pojetí: celkový program vzdělávacích institucí, jsou definovány cíle, obsah, metody…

Pojem kurikulum dle Walterové

Kurikulum dle Elišky Walterové (1994) = vzdělávací program, projekt, plán a průběh studia a jeho obsah

Vzdělávací program, projekt, plán = zahrnuje škálu od programu jednotlivého kurzu nebo vyučovacího předmětu až po komplexní program vzdělávací instituce – plán všech aktivit ve škole

Průběh studia a jeho obsah = charakteristika vzdělávací dráhy a obsah zkušenosti, kterou žák získává v době studia

= definuje pojem kurikulum jako komplex programů k řešení otázek (každý ŠVP by měl odpovědět na tyto otázky): Proč? Koho? Co? Kdy? Jak? Za jakých podmínek? S jakými očekávanými efekty?

  • OTÁZKY

ZDROJE KOMPONENTY PROČ? Vize, smysl, očekávání, potřeby, hodnoty, perspektivy společenské, skupinové a individuální, … FUNKCE A CÍLE KOHO? Zvláštnosti sociální, generační, věkové, etické, sexuální, typologické, … CHARAKTERISTIKY UČÍCÍCH SE CO? Poznání (vědecké, umělecké), praktické zkušenosti běžného života, zkušenosti z pracovních činností… OBSAH KDY? V jakém věku, v jaké posloupnosti, časovém rozsahu, v jakých časových jednotkách… ČAS JAK? Strategie učení, učební situace, způsoby interakce a komunikace… METODY A POSTUPY Za jakých PODMÍNEK? Legislativní rámec, řízení, financování vybavení, klima, učební prostředí, spolupráce vzdělávací instituce a komunity, podpůrné struktury a materiály… ORGANIZACE S jakými očekávanými EFEKTY? Funkce a kritéria hodnocení, metody a nástroje hodnocení, způsoby sdělování výsledků hodnocení… KONTROLA A HODNOCENÍ

Walterová uvádí podoby kurikula = DRUHY KURIKULA

  • Doporučené – dokument, který řeší základní koncepční otázky kurikula

  • Předepsané – oficiální dokument, který je závazný pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém

  • Realizované – to co učitel skutečně realizuje ve výuce

  • Podpůrné – učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělávání učitelů, vybavení školy, které podporuje realizaci předepsaného kurikula

  • Hodnotící – soubor testů, zkoušek a dalších nástrojů měření

  • Osvojené – to, co se žáci skutečně naučí

Modely kurikula

  • vstřícný a zprostředkující.

= oba modely jsou nástroje, které pomáhají systematicky a transparentně mapovat a zdůvodňovat konkrétní postupy vyučování, učení a hodnocení ve vzdělávací realitě.

Vstřícný

  • Složitější

  • První věc je, že začnu řešit obsah – „Co s těmi žáky budu dělat?“

  • Po zpracování obsahu následuje stanovení cíle – jsou cíle spíše obecné a vznikají postupně

  • Stanovení výukových metod

  • Reaguji na žáky – je vstřícný k žákům -> co jim vyhovuje, jaké mají potřeby a dispozice

  • Proces vzdělávání nejde předem plánovat, nelze jasně předem stanovit jeho „očekávané výstupy“

Témata, do kterých materiál patří