učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lawton a Gordon: V užším smyslu znamená program výuky. V širším, veškeré učení, jež probíhá ve škole nebo jiných vzdělávacích institucích.
Dvě pojetí:
Užší pojetí: obsah učiva a jeho výběr, uspořádání, tematický plán, individuální plán
Širší pojetí: celkový program vzdělávacích institucí, jsou definovány cíle, obsah, metody…
Pojem kurikulum dle Walterové
Kurikulum dle Elišky Walterové (1994) = vzdělávací program, projekt, plán a průběh studia a jeho obsah
• Vzdělávací program, projekt, plán = zahrnuje škálu od programu jednotlivého kurzu nebo vyučovacího předmětu až po komplexní program vzdělávací instituce – plán všech aktivit ve škole
• Průběh studia a jeho obsah = charakteristika vzdělávací dráhy a obsah zkušenosti, kterou žák získává v době studia
= definuje pojem kurikulum jako komplex programů k řešení otázek (každý ŠVP by měl odpovědět na tyto otázky): Proč? Koho? Co? Kdy? Jak? Za jakých podmínek? S jakými očekávanými efekty?
OTÁZKY
Walterová uvádí podoby kurikula = DRUHY KURIKULA
Doporučené – dokument, který řeší základní koncepční otázky kurikula
Předepsané – oficiální dokument, který je závazný pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém
Realizované – to co učitel skutečně realizuje ve výuce
Podpůrné – učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělávání učitelů, vybavení školy, které podporuje realizaci předepsaného kurikula
Hodnotící – soubor testů, zkoušek a dalších nástrojů měření
Osvojené – to, co se žáci skutečně naučí
Modely kurikula
vstřícný a zprostředkující.
= oba modely jsou nástroje, které pomáhají systematicky a transparentně mapovat a zdůvodňovat konkrétní postupy vyučování, učení a hodnocení ve vzdělávací realitě.
Vstřícný
Složitější
První věc je, že začnu řešit obsah – „Co s těmi žáky budu dělat?“
Po zpracování obsahu následuje stanovení cíle – jsou cíle spíše obecné a vznikají postupně
Stanovení výukových metod
Reaguji na žáky – je vstřícný k žákům -> co jim vyhovuje, jaké mají potřeby a dispozice
Proces vzdělávání nejde předem plánovat, nelze jasně předem stanovit jeho „očekávané výstupy“