učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hodnocení
= Proces, který měří hloubku a šíři znalostí a dovedností. (Petty, 1993)
= Proces, který vede k určení kvalit a výkonů vykazovaných žákem. (Pasch, 1998)
= Veškeré projevené mínění učitele a školy o vlastnostech a činech žáka. (Tuček, 1966)
Silný prostředek k dosažení cílů výuky a učení
Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí výsledky učení žáků
Podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí = stavu vědomostí, dovedností, postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným = formulovaným jako cíl výuky
Podstata školního hodnocení
Podílí se na formování osobnosti žáka, rozvíjí sociální vztahy, je podmínkou žákova účinného učení.
Je přirozenou a nedílnou součástí vyučování.
Podklady pro hodnocení
-
Soustavné sledování výkonu žáka v průběhu vyučování
-
Prověřování vědomostí, dovedností a návyků (praktické, pohybové, ústní, grafické, písemné)
-
Analýza výsledků různých aktivit žáka se zaměřením na manuální zručnost, úroveň sebeobsluhy, samostatnost a sociální vyspělost
-
Konzultace s ostatními učiteli, vychovateli, pracovníky SPC
-
Žáci vyučováni dle ŠVP jsou hodnoceni dle míry plnění školních výstupů. Žáci jsou hodnoceni s ohledem na typ, kombinaci a stupeň postižení i vzhledem k individuální charakteristice a okolnosti výkonu
Dělení hodnocení
Hodnocení průběžné (formativní) – během školního roku. Posuzuje, kolik se žák naučil a umožňuje zjednat nápravu.
Hodnocení celkové (sumativní) – např. čtvrtletní, pololetní, na konci školního roku.
Shrnuje, čeho žák dosáhl.
Formativní hodnocení
Uplatňuje se při hodnocení dílčích výsledků a projevů žáka.
Užití průběžného hodnocení:
Komunitní kruhy v rámci třídních systémů – sebehodnocení žáků, vzájemné hodnocení, žákovské portfolio
V rámci projektových dnů, školních akcí a soutěží jsou žáci hodnoceni především porovnáváním výsledků
V průběhu vyučování po každé vykonané činnosti – slovní zhodnocení, do žákovské knížky
Hodnotící kritéria při hodnocení
Formální (úřední, kriteriální)-Někdo stanoví, jaké výkony jsou optimální (klasifikační řád)
Skupinově vztahová norma-Porovnání žáků mezi sebou v rámci skupiny, ale také mezi skupinami.
Individuální vztahová norma-Porovnání současných výkonů žáka s jeho předchozími.
Funkce školního hodnocení
Informativní (zpětná vazba) umožňuje zpřesnit, doplnit, korigovat osvojené poukázáním na chyby v kvalitě naučené látky
Motivační – vychází z principu pozitivního hodnocení, čímž uspokojuje potřebu uznání, která je pro žáka silným motivačním faktorem – rozvíjí žákovu aspirační úroveň
Regulativní – umožňuje žákům i učitelům postihnout úroveň vlastní vyučovací aktivity
Výchovná – pravidelné hodnocení posiluje tendenci k pečlivé a soustavné přípravě žáka a plnění zadaných úkolů; tím posiluje a rozvíjí některé vlastnosti osobnosti (zodpovědnost, houževnatost, vytrvalost, cílevědomost…)
Sociální – poznávání vzájemných vztahů mezi žáky
Prognostická – umožňuje posoudit připravenost žáka na další učení