Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hodnocení

= Proces, který měří hloubku a šíři znalostí a dovedností. (Petty, 1993)

= Proces, který vede k určení kvalit a výkonů vykazovaných žákem. (Pasch, 1998)

= Veškeré projevené mínění učitele a školy o vlastnostech a činech žáka. (Tuček, 1966)

  • Silný prostředek k dosažení cílů výuky a učení

  • Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí výsledky učení žáků

  • Podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí = stavu vědomostí, dovedností, postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným = formulovaným jako cíl výuky

Podstata školního hodnocení

  • Podílí se na formování osobnosti žáka, rozvíjí sociální vztahy, je podmínkou žákova účinného učení.

  • Je přirozenou a nedílnou součástí vyučování.

Podklady pro hodnocení

  • Soustavné sledování výkonu žáka v průběhu vyučování

  • Prověřování vědomostí, dovedností a návyků (praktické, pohybové, ústní, grafické, písemné)

  • Analýza výsledků různých aktivit žáka se zaměřením na manuální zručnost, úroveň sebeobsluhy, samostatnost a sociální vyspělost

  • Konzultace s ostatními učiteli, vychovateli, pracovníky SPC

  • Žáci vyučováni dle ŠVP jsou hodnoceni dle míry plnění školních výstupů. Žáci jsou hodnoceni s ohledem na typ, kombinaci a stupeň postižení i vzhledem k individuální charakteristice a okolnosti výkonu

Dělení hodnocení

  • Hodnocení průběžné (formativní) – během školního roku. Posuzuje, kolik se žák naučil a umožňuje zjednat nápravu.

  • Hodnocení celkové (sumativní) – např. čtvrtletní, pololetní, na konci školního roku.

  • Shrnuje, čeho žák dosáhl.

Formativní hodnocení

  • Uplatňuje se při hodnocení dílčích výsledků a projevů žáka.

  • Užití průběžného hodnocení:

  • Komunitní kruhy v rámci třídních systémů – sebehodnocení žáků, vzájemné hodnocení, žákovské portfolio

  • V rámci projektových dnů, školních akcí a soutěží jsou žáci hodnoceni především porovnáváním výsledků

  • V průběhu vyučování po každé vykonané činnosti – slovní zhodnocení, do žákovské knížky

Hodnotící kritéria při hodnocení

  • Formální (úřední, kriteriální)-Někdo stanoví, jaké výkony jsou optimální (klasifikační řád)

  • Skupinově vztahová norma-Porovnání žáků mezi sebou v rámci skupiny, ale také mezi skupinami.

  • Individuální vztahová norma-Porovnání současných výkonů žáka s jeho předchozími.

Funkce školního hodnocení

  • Informativní (zpětná vazba) umožňuje zpřesnit, doplnit, korigovat osvojené poukázáním na chyby v kvalitě naučené látky

  • Motivační – vychází z principu pozitivního hodnocení, čímž uspokojuje potřebu uznání, která je pro žáka silným motivačním faktorem – rozvíjí žákovu aspirační úroveň

  • Regulativní – umožňuje žákům i učitelům postihnout úroveň vlastní vyučovací aktivity

  • Výchovná – pravidelné hodnocení posiluje tendenci k pečlivé a soustavné přípravě žáka a plnění zadaných úkolů; tím posiluje a rozvíjí některé vlastnosti osobnosti (zodpovědnost, houževnatost, vytrvalost, cílevědomost…)

  • Sociální – poznávání vzájemných vztahů mezi žáky

  • Prognostická – umožňuje posoudit připravenost žáka na další učení

Témata, do kterých materiál patří