učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5 výhod vstřícného modelu
Učivo organizováno podle zájmu a zkušeností žáků: aby mu vše bylo blízké a mělo dopad na profesní či osobní život
Interakce mezi učitelem a žákem: učitel striktně nevede, žák sám pochopí, že výsledek závisí na něm
Rozvoj kritického myšlení
Větší pestrost výukových metod: dominuje skupinová či párová výuka (nebude zde výkladové učení), bude například projektové, časté didaktické hry
Výuka není pro žáka tolik stresující
Větší podpora vnitřní motivace
Práce se záměrem: není stanoven cíl, u každé skupiny můžeme vidět jiné odlišnosti ve splnění či nesplnění cíle
NEVÝHODY = odklánění od požadavků a požadovaného učiva, nedostatek seberegulace žáků
Zprostředkující
Nejprve se (jako první) formulují cíl a cíle a až následně se odvodí obsah vzdělávání
Cíl se považuje za hlavní vodítko a až následně dle nich se organizuje plán a jeho realizace
Cíle jsou předem stanoveny, výukový obsah podrobně naplánován a jeho splnění je vyžadováno a ověřeno
Cíl (první krok) -> Co? obsah -> Jak? Výuková metoda
5 výhod zprostředkujícího modelu
Cíle jako hlavní vodítko v tvorbě kurikula
Racionalita = jak se nejlépe čemusi naučit
Direktivní prvky k lepší přípravě na testy a zkoušky
Přesnější kontrola, není zde výrazný odklon od učiva
Snazší odhadnutí budoucího chování žáků (behaviorismus)
Lepší rozvrhnutí času
Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy
Kurikulární dokument
= pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. Státní úroveň tvoří rámcové vzdělávací programy (RVP). Školní úroveň tvoří školní vzdělávací program (ŠVP).
• Státní úroveň - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) a rámcové vzdělávací programy), které vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání
• Školní úroveň - školní vzdělávací programy
Státní úroveň kurikulárních dokumentů:
vymezuje:
hlavní zásady kutikulární politiky státu
obecné požadavky na vzdělávání žákl, pravidla pro tvorbu rámcových a školních vzdělávacích program
podmínky pro jejich zavádění do škol, předpoklady pro realizaci kutikulární politiky státu
Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní, gymnaziální, střední odborné,
základní umělecké, jazykové vzdělávání, případně další
vymezují konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání pro daný obor vzdělávání, organizační uspořádání, profesní profil, vzdělávací obsah
očekávaný výstup vzdělávání
základní učivo
učební plány
podmínky průběhu
ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů.