Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5 výhod vstřícného modelu

  • Učivo organizováno podle zájmu a zkušeností žáků: aby mu vše bylo blízké a mělo dopad na profesní či osobní život

  • Interakce mezi učitelem a žákem: učitel striktně nevede, žák sám pochopí, že výsledek závisí na něm

  • Rozvoj kritického myšlení

  • Větší pestrost výukových metod: dominuje skupinová či párová výuka (nebude zde výkladové učení), bude například projektové, časté didaktické hry

  • Výuka není pro žáka tolik stresující

  • Větší podpora vnitřní motivace

  • Práce se záměrem: není stanoven cíl, u každé skupiny můžeme vidět jiné odlišnosti ve splnění či nesplnění cíle

NEVÝHODY = odklánění od požadavků a požadovaného učiva, nedostatek seberegulace žáků

Zprostředkující

  • Nejprve se (jako první) formulují cíl a cíle a až následně se odvodí obsah vzdělávání

  • Cíl se považuje za hlavní vodítko a až následně dle nich se organizuje plán a jeho realizace

  • Cíle jsou předem stanoveny, výukový obsah podrobně naplánován a jeho splnění je vyžadováno a ověřeno

  • Cíl (první krok) -> Co? obsah -> Jak? Výuková metoda

  • 5 výhod zprostředkujícího modelu

  • Cíle jako hlavní vodítko v tvorbě kurikula

  • Racionalita = jak se nejlépe čemusi naučit

  • Direktivní prvky k lepší přípravě na testy a zkoušky

  • Přesnější kontrola, není zde výrazný odklon od učiva

  • Snazší odhadnutí budoucího chování žáků (behaviorismus)

  • Lepší rozvrhnutí času

Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy
Kurikulární dokument

= pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. Státní úroveň tvoří rámcové vzdělávací programy (RVP). Školní úroveň tvoří školní vzdělávací program (ŠVP).

Státní úroveň - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) a rámcové vzdělávací programy), které vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání
Školní úroveň - školní vzdělávací programy


Státní úroveň kurikulárních dokumentů:

  • vymezuje:

  • hlavní zásady kutikulární politiky státu

  • obecné požadavky na vzdělávání žákl, pravidla pro tvorbu rámcových a školních vzdělávacích program

  • podmínky pro jejich zavádění do škol, předpoklady pro realizaci kutikulární politiky státu

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní, gymnaziální, střední odborné,
základní umělecké, jazykové vzdělávání, případně další

  • vymezují konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání pro daný obor vzdělávání, organizační uspořádání, profesní profil, vzdělávací obsah

  • očekávaný výstup vzdělávání

  • základní učivo

  • učební plány

  • podmínky průběhu

  • ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů.

Témata, do kterých materiál patří