Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Učitelská způsobilost

Vypracované otázky ke státní závěrečné zkoušce

2024/2025

1.A Principy kurikulární reformy. Struktura a význam Rámcového vzdělávacího
programu a ŠVP pro denní práci učitele. Základní právní normy pro výkon učitelské
profese (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška č. 263 /2007 Sb., kterou se
stanoví pracovní řád). Organizační struktura školy, organizační řád školy a
specifické funkce pracovníků školy. Poradní, metodické a správní orgány školy.
A) Principy kurikulární reformy

➢ Školský zákon zavádí od roku 2005 nový systém vzdělávacích programů a dvoustupňovou tvorbu
kurikula, která se týká primárního i sekundárního vzdělávání.
➢ Tento systém se skládá z rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů.
MŠMT vydává RVP pro jednotlivé obory vzdělání, podle kterých vytváří školy vlastní školní vzdělávací
programy.
➢ Cílem reformy je umožnit pružnější profilaci absolventů podle podmínek školy, potřeb regionálního
trhu práce, vývoje oboru, schopností a zájmů žáků.
➢ Je nutné zajistit, aby se všem žákům dostalo srovnatelného vzdělání odpovídajícího potřebám
moderního trhu práce i občanského života.
➢ RVP pro střední odborné vzdělávání jsou státem stanovené kurikulární dokumenty, které definují
obecně závazné požadavky pro jednotlivé stupně a obory vzdělání, zejména vzdělávací cíle, kompetence
absolventa, obsah vzdělávání a výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru vzdělávání dosáhnout.
➢ Dále stanovuje základní podmínky pro realizaci vzdělávání a pravidla pro tvorbu ŠVP.
➢ RVP pro jednotlivé obory vydává MŠMT po konzultaci s příslušnými ministerstvy, ústředními
odborovými orgány, profesními svazy a organizacemi zaměstnavatelů.
➢ RVP byly v průběhu tvorby konzultovány se školami a sociálními partnery.
➢ Koncepce středního odborného vzdělávání uvedená v RVP je založena na konceptu čtyř cílů
vzdělávání pro 21. století: učit se poznávat, učit se pracovat a jednat, učit se být, učit se žít společně.
➢ Od nich se odvíjí požadavky na kompetence absolventa a na požadované výsledky vzdělávání.
➢ RVP stanovuje dvě oblasti kompetencí absolventa – klíčové a odborné, které se vzájemně prolínají.
➢ Odborné kompetence jsou vymezeny na základě kvalifikačních požadavků na povolání nebo skupinu
příbuzných povolání.
➢ Obsah vzdělávání je rozdělen do vzdělávacích oblastí, jedná se o oblasti jazykového,
společenskovědního, přírodovědného, matematického, estetického vzdělávání, vzdělávání pro zdraví,
ICT, ekonomického a odborného vzdělávání.
➢ RVP obsahují průřezová témata, která mají nadpředmětový charakter (např. Občan v demokratické
společnosti, Člověk a životní prostředí).

Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu a ŠVP pro denní práci učitele
Struktura RVP:
➢ Charakteristika RVP středního odborného vzdělávání
➢ Cíle středního odborného vzdělávání
➢ Kompetence absolventa (klíčové, odborné)
➢ Uplatnění absolventa
➢ Organizace vzdělávání
➢ Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání
➢ Průřezová témata
➢ Zásady tvorby ŠVP
➢ Základní podmínky pro uskutečňování vzdělávacího programu
➢ Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků

Témata, do kterých materiál patří