Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
naučené bezmocnosti.
Self-serving bias (sebezáchovná atribuční tendence)
7. "Dostal jsem jedničku, protože jsem dobrej. Dostal jsem pětku, protože to byl
nespravedlivý test."
Tento typ chyby je běžný – úspěch připisuji sobě (vnitřní), neúspěch okolnostem (vnější).
Pomáhá zachovat sebevědomí, ale může bránit učení se z chyb.
🪞 Dopad na vztahy a klima
•
Učitelé s atribučními chybami často rychle nálepkují žáky (např. „problémový“), což
může vést k vyčlenění nebo předčasnému rezignování na žáka.
•
Žáci mohou mít sklon vidět vše špatné jako nespravedlnost nebo důkaz, že „na to
nemají“ → snižuje to motivaci a důvěru.