Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pedagogických center nastávají velké problémy se vzděláváním učitelů a také přístup k
učitelskému povolání je nebývale široký
• Učit může vlastně každý…!!!
• V demokratické společnosti mají etické kodexy silnou tradici - nejde o zákonné normy, ale
profesní komunity se jimi řídí
• rozhodnutí etických komisí v těchto otázkách mají precedentní charakter a jsou
respektována – vedou ke zvýšení prestiže povolání a přispívají k lepší kvalitě nabízených
služeb i jejich nositelů

• Profesní organizace vydávají etické kodexy pro celou profesi a dohlížejí na to, aby byly
respektovány odbornou veřejností
• Inspiraci pro tvorbu etického kodexu pro české učitele můžeme hledat v zahraničí, kde jsou
podobné dokumenty běžné

Pedagogická (profesní) etika
• aplikace profesní etiky na profesi učitele a vychovatele
• = soubor etických požadavků kladených na pedagogy, v souvislosti se specifikou
pedagogických a didaktických činností, které se odehrávají v interakci učitele a žáka
• Základ etického chování (pedagogické etiky) člověka - uznávání určitých hodnot, zaujímání
postojů a jednání podle nich
V rámci současné školy aktuální hodnoty: obecně lidské, občanské, multikulturní,
enviromentální, sociální →
k těm má učitel vést žáky → je třeba, aby si systém hodnot sám
uvědomil a utřídil; jeho systém hodnot by měl korelovat s hodnotami společenskými
• Proto by v učitelově žebříčku hodnot neměly chybět: o akceptování občanských povinností,
respektování zásad trvale udržitelného rozvoje, uznávání rovnosti ras a etnik, humanismus,
odpovědnost za vývoj svěřených žáků, demokratismus v evropských souvislostech,
prosociální cítění, empatie….

Mravní profil učitele
• uznávání a dodržování hodnot; profesní etika učitele založena také na plnění povinností a
osobních a mravních kvalitách → z toho představy o tom, jaký má být „ideální učitel“, tj.
učitel s dokonalým mravním profilem
• do mravního profilu učitele patří schopnost: o sebeakceptace - být sám sebou a vyrovnanou
osobností, znát své přednosti i nedostatky, umět se s nimi vyrovnat, eliminovat jejich
nepříznivé působení a využívat rysů kladných, být schopen nadhledu a postupného zlepšování
své činnosti na základě rostoucí zkušenosti
o akceptace druhých - brát ostatní takové, jací jsou, být tolerantní k jejich chybám, ale
nepomíjet je, při výchově stavět na dobrém, které je obsaženo, i když v míře nestejné, v
každém jedinci
o komunikativnost a láska k dětem - vycházet z lidské přirozenosti, z potřeby mezilidských
vztahů, mít rád děti, chápat i jejich nedostatky a odlišnosti, snažit se pěstovat jejich vlohy a
dávat jim svůj vztah k nim najevo
o informovanost – ovládat vědomosti ze svého oboru, pedagogiky a psychologie, schopnost
odpovídat na dotazy žáků z nejrůznějších oblastí, být ochoten zajímat se o otázky filozofie,
sociologie, veřejného života a kultury vůbec
o Dále by ideální (optimální) učitel měl být: ▪ optimistický, model rolového chování, otevřený
vůči druhým, trpělivý, vtipný, dostatečně sebejistý, dobře připraven na profesní dráhu, vhodně
upravený

Pedagogická odpovědnost učitele
• Za koho a za co je učitel odpovědný?

Témata, do kterých materiál patří