Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pedagogických center nastávají velké problémy se vzděláváním učitelů a také přístup k
učitelskému povolání je nebývale široký
• Učit může vlastně každý…!!!
• V demokratické společnosti mají etické kodexy silnou tradici - nejde o zákonné normy, ale
profesní komunity se jimi řídí
• rozhodnutí etických komisí v těchto otázkách mají precedentní charakter a jsou
respektována – vedou ke zvýšení prestiže povolání a přispívají k lepší kvalitě nabízených
služeb i jejich nositelů
• Profesní organizace vydávají etické kodexy pro celou profesi a dohlížejí na to, aby byly
respektovány odbornou veřejností
• Inspiraci pro tvorbu etického kodexu pro české učitele můžeme hledat v zahraničí, kde jsou
podobné dokumenty běžné
Pedagogická (profesní) etika
• aplikace profesní etiky na profesi učitele a vychovatele
• = soubor etických požadavků kladených na pedagogy, v souvislosti se specifikou
pedagogických a didaktických činností, které se odehrávají v interakci učitele a žáka
• Základ etického chování (pedagogické etiky) člověka - uznávání určitých hodnot, zaujímání
postojů a jednání podle nich
• V rámci současné školy aktuální hodnoty: obecně lidské, občanské, multikulturní,
enviromentální, sociální → k těm má učitel vést žáky → je třeba, aby si systém hodnot sám
uvědomil a utřídil; jeho systém hodnot by měl korelovat s hodnotami společenskými
• Proto by v učitelově žebříčku hodnot neměly chybět: o akceptování občanských povinností,
respektování zásad trvale udržitelného rozvoje, uznávání rovnosti ras a etnik, humanismus,
odpovědnost za vývoj svěřených žáků, demokratismus v evropských souvislostech,
prosociální cítění, empatie….
Mravní profil učitele
• uznávání a dodržování hodnot; profesní etika učitele založena také na plnění povinností a
osobních a mravních kvalitách → z toho představy o tom, jaký má být „ideální učitel“, tj.
učitel s dokonalým mravním profilem
• do mravního profilu učitele patří schopnost: o sebeakceptace - být sám sebou a vyrovnanou
osobností, znát své přednosti i nedostatky, umět se s nimi vyrovnat, eliminovat jejich
nepříznivé působení a využívat rysů kladných, být schopen nadhledu a postupného zlepšování
své činnosti na základě rostoucí zkušenosti
o akceptace druhých - brát ostatní takové, jací jsou, být tolerantní k jejich chybám, ale
nepomíjet je, při výchově stavět na dobrém, které je obsaženo, i když v míře nestejné, v
každém jedinci
o komunikativnost a láska k dětem - vycházet z lidské přirozenosti, z potřeby mezilidských
vztahů, mít rád děti, chápat i jejich nedostatky a odlišnosti, snažit se pěstovat jejich vlohy a
dávat jim svůj vztah k nim najevo
o informovanost – ovládat vědomosti ze svého oboru, pedagogiky a psychologie, schopnost
odpovídat na dotazy žáků z nejrůznějších oblastí, být ochoten zajímat se o otázky filozofie,
sociologie, veřejného života a kultury vůbec
o Dále by ideální (optimální) učitel měl být: ▪ optimistický, model rolového chování, otevřený
vůči druhým, trpělivý, vtipný, dostatečně sebejistý, dobře připraven na profesní dráhu, vhodně
upravený
Pedagogická odpovědnost učitele
• Za koho a za co je učitel odpovědný?