Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Soupravy na výzkum,
odborné knihy a časopisy,
odborné programy,
licence pro online
přístupy k databázím
• Žáci s nadáním mohou stát na kraji třídního kolektivu!
• Je nutné dbát na jejich sociální začlenění!!!!
1. Vymezení pojmů: nadání a talent
Nadání = obecná potenciální schopnost dosahovat nadprůměrných výkonů v určité oblasti.
Je vrozené, ale jeho rozvinutí závisí na podmínkách (prostředí, výchova, podpora).
→ Široké, ještě nemusí být projevené ve výkonu.
Talent = konkrétně rozvinuté nadání – projevuje se ve výkonu, výsledcích, aktivitě.
→ Můžeme ho pozorovat a měřit.
Rozdíl: Nadání = potenciál, Talent = rozvinutý potenciál do výkonu.
2. Typologie nadaných žáků
Nadaní žáci nejsou homogenní skupina – liší se nejen mírou nadání, ale i svými osobnostními
rysy, sociálními dovednostmi, motivací apod.
Typologie podle J. Freemanové a R. Portera:
1. Všeobecně nadaní žáci
– nadprůměrní ve více oblastech, často vynikají v logice, verbálním projevu,
abstraktním myšlení.
2. Specificky nadaní žáci
– výrazný talent v jedné oblasti (matematika, hudba, výtvarné umění).
3. Tvůrčí nadaní žáci
– projevují originalitu, tvořivost, nové nápady, ale mohou být netradiční a vybočovat z
rámce výuky.
4. Motivačně nadaní
– vysoká vnitřní motivace a cílevědomost, i bez úplně mimořádného intelektu.
5. Nadaní s dvojí výjimečností
– kombinace nadání a specifické poruchy učení nebo chování (např. dyslexie, ADHD,
PAS).
6. Skrytě nadaní žáci
– jejich schopnosti nejsou rozpoznány kvůli sociálním nebo jazykovým bariérám,
introverzi, chybné výuce.
3. Identifikace a diagnostika nadaných žáků
A) Kritéria nadání (podle MŠMT a PPP):
•
IQ nad 120–130 (inteligence),
•
tvořivost, samostatnost myšlení,
•
rychlost osvojování informací,
•
hluboký zájem o konkrétní oblast,
•
nekonvenční otázky a řešení,
•
zvýšená citlivost a empatie.
B) Zdroje informací:
•
učitel (pedagogická diagnostika, pozorování, rozhovor),
•
rodiče (znalost dítěte v neformálním prostředí),
•
školní psycholog / PPP (standardizované testy, psychodiagnostika),
•
sociometrie, dotazníky, portfolia.
C) Postup identifikace:
1. Podezření učitele na nadání.
2. Pedagogické pozorování, vedení záznamů.
3. Spolupráce s poradenským pracovištěm – PPP, SPC.
4. Psychologická diagnostika – IQ testy, testy tvořivosti, testy zaměřené na oblast
zájmu.
5. Dlouhodobé sledování žáka a jeho projevů ve výuce i mimo ni.
4. Práce s nadaným žákem – pedagogické strategie Cílem je podporovat rozvoj nadání, motivaci a zároveň předcházet školní frustraci, nudě
nebo sociální izolaci.
A) Obecné zásady:
•
Individualizace výuky (tempo, úroveň).
•
Podnětné prostředí.
•
Podpora samostatnosti, tvořivosti, vnitřní motivace.