Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Soupravy na výzkum,
odborné knihy a časopisy,
odborné programy,
licence pro online
přístupy k databázím

• Žáci s nadáním mohou stát na kraji třídního kolektivu!
• Je nutné dbát na jejich sociální začlenění!!!!

1. Vymezení pojmů: nadání a talent
Nadání = obecná potenciální schopnost dosahovat nadprůměrných výkonů v určité oblasti.
Je vrozené, ale jeho rozvinutí závisí na podmínkách (prostředí, výchova, podpora).
→ Široké, ještě nemusí být projevené ve výkonu.
Talent = konkrétně rozvinuté nadání – projevuje se ve výkonu, výsledcích, aktivitě.
→ Můžeme ho pozorovat a měřit.

Rozdíl: Nadání = potenciál, Talent = rozvinutý potenciál do výkonu.


2. Typologie nadaných žáků

Nadaní žáci nejsou homogenní skupina – liší se nejen mírou nadání, ale i svými osobnostními
rysy, sociálními dovednostmi, motivací apod.
Typologie podle J. Freemanové a R. Portera:

1. Všeobecně nadaní žáci

– nadprůměrní ve více oblastech, často vynikají v logice, verbálním projevu,
abstraktním myšlení.

2. Specificky nadaní žáci

– výrazný talent v jedné oblasti (matematika, hudba, výtvarné umění).

3. Tvůrčí nadaní žáci

– projevují originalitu, tvořivost, nové nápady, ale mohou být netradiční a vybočovat z
rámce výuky.

4. Motivačně nadaní

– vysoká vnitřní motivace a cílevědomost, i bez úplně mimořádného intelektu.

5. Nadaní s dvojí výjimečností

– kombinace nadání a specifické poruchy učení nebo chování (např. dyslexie, ADHD,
PAS).

6. Skrytě nadaní žáci

– jejich schopnosti nejsou rozpoznány kvůli sociálním nebo jazykovým bariérám,
introverzi, chybné výuce.

3. Identifikace a diagnostika nadaných žáků
A) Kritéria nadání (podle MŠMT a PPP):

IQ nad 120–130 (inteligence),

tvořivost, samostatnost myšlení,

rychlost osvojování informací,

hluboký zájem o konkrétní oblast,

nekonvenční otázky a řešení,

zvýšená citlivost a empatie.

B) Zdroje informací:

učitel (pedagogická diagnostika, pozorování, rozhovor),

rodiče (znalost dítěte v neformálním prostředí),

školní psycholog / PPP (standardizované testy, psychodiagnostika),

sociometrie, dotazníky, portfolia.

C) Postup identifikace:

1. Podezření učitele na nadání.
2. Pedagogické pozorování, vedení záznamů.
3. Spolupráce s poradenským pracovištěm – PPP, SPC.
4. Psychologická diagnostika – IQ testy, testy tvořivosti, testy zaměřené na oblast

zájmu.

5. Dlouhodobé sledování žáka a jeho projevů ve výuce i mimo ni.

4. Práce s nadaným žákem – pedagogické strategie Cílem je podporovat rozvoj nadání, motivaci a zároveň předcházet školní frustraci, nudě
nebo sociální izolaci
.
A) Obecné zásady:

Individualizace výuky (tempo, úroveň).

Podnětné prostředí.

Podpora samostatnosti, tvořivosti, vnitřní motivace.

Témata, do kterých materiál patří