Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Klíčové kompetence jsou rozvedeny v kontextu školy – její vize, profilace.
•
Součástí je strategie školy pro jejich rozvoj (např. důraz na projektové vyučování,
komunitní projekty atd.).
6. Výzvy a úskalí při rozvíjení kompetencí
•
Může být obtížné měřit rozvoj některých kompetencí.
•
Vyžaduje metodickou připravenost učitele a otevřenost novým formám výuky.
•
Někdy naráží na tradiční představy o výuce (memorování vs. tvořivost).
•
Vyžaduje čas, reflexi a spolupráci mezi učiteli (interdisciplinarita).
7. Shrnutí a závěr Klíčové kompetence tvoří páteř moderního vzdělávání. Nejsou samostatným obsahem, ale
průvodním a cílovým rámcem všeho, co se ve škole děje. Učitel by měl při své práci:
•
plánovat s ohledem na to, které kompetence daná činnost rozvíjí,
•
volit metody a formy, které kompetence podporují,
•
hodnotit žáky nejen podle výkonu, ale i podle jejich kompetenčního rozvoje.
Takový přístup zajišťuje, že žák nebude pouze nositelem faktů, ale se z něj stane aktivní,
tvořivý a odpovědný jedinec, připravený pro život.
14.B Nadaný žák: vymezení termínů nadání a talent. Typologie nadaných
žáků. Identifikace a diagnostika nadaných žáků. Práce s nadaným žákem
(akcelerace, enrichment atd.). Nadaný žák:
• Za nadaného žáka se považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve
srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v
pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech
Mimořádně nadaný žák:
• Za mimořádně nadaného žáka se považuje především žák, jehož rozložení schopností
dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v
jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých
nebo sociálních dovednostech
Žák s nadáním a mimořádným nadáním je žák s právem na podpůrná opatření – není však žák
se speciálními vzdělávacími potřebami!!!!
§17 školského zákona:
o
(1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a
studentů.
o
(2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku
některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením
nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy
odlišně upravit organizaci vzdělávání.
o
(3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost jeho
zákonného zástupce, a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho
žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí
žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského
poradenského zařízení a registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru
praktické lékařství pro děti a dorost (dále jen „registrující lékař“). Podmínkou
přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo
student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.