Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Klíčové kompetence jsou rozvedeny v kontextu školy – její vize, profilace.

Součástí je strategie školy pro jejich rozvoj (např. důraz na projektové vyučování,
komunitní projekty atd.).

6. Výzvy a úskalí při rozvíjení kompetencí

Může být obtížné měřit rozvoj některých kompetencí.

Vyžaduje metodickou připravenost učitele a otevřenost novým formám výuky.

Někdy naráží na tradiční představy o výuce (memorování vs. tvořivost).

Vyžaduje čas, reflexi a spolupráci mezi učiteli (interdisciplinarita).

7. Shrnutí a závěr Klíčové kompetence tvoří páteř moderního vzdělávání. Nejsou samostatným obsahem, ale
průvodním a cílovým rámcem všeho, co se ve škole děje. Učitel by měl při své práci:

plánovat s ohledem na to, které kompetence daná činnost rozvíjí,

volit metody a formy, které kompetence podporují,

hodnotit žáky nejen podle výkonu, ale i podle jejich kompetenčního rozvoje.

Takový přístup zajišťuje, že žák nebude pouze nositelem faktů, ale se z něj stane aktivní,
tvořivý a odpovědný jedinec
, připravený pro život.

14.B Nadaný žák: vymezení termínů nadání a talent. Typologie nadaných
žáků. Identifikace a diagnostika nadaných žáků. Práce s nadaným žákem
(akcelerace, enrichment atd.). Nadaný žák:

• Za nadaného žáka se považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve

srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v
pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech

Mimořádně nadaný žák:

• Za mimořádně nadaného žáka se považuje především žák, jehož rozložení schopností

dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v
jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých
nebo sociálních dovednostech

Žák s nadáním a mimořádným nadáním je žák s právem na podpůrná opatření – není však žák
se speciálními vzdělávacími potřebami!!!!
§17 školského zákona:

o

(1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a
studentů.

o

(2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku
některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením
nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy
odlišně upravit organizaci vzdělávání.

o

(3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost jeho
zákonného zástupce, a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho
žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí
žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského
poradenského zařízení a registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru
praktické lékařství pro děti a dorost (dále jen „registrující lékař“). Podmínkou
přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo
student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.

Témata, do kterých materiál patří