Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o empatie k jejich problémům,
o příkladné dodržování společných pravidel,
o vztah k životnímu prostředí,
o respektování obecně přijatých humánních zásad,
o kultivované chování,
o taktní přístup k žákům i k rodičům

Zdravotní rizika v práci učitele:
Řešením těchto problémů se zabývají spíše psychologové a lékaři. Mezi základní zdravotní
rizika při učitelské práci lze zařadit:
- bolesti hlavy, migrény
- onemocnění hlasivek
- neurotické projevy
- Syndrom vyhoření
- Psychosomatické potíže
- kouření, kofeinismus
- alkoholismus.
1. Učitel jako profese
Charakteristika profese učitele

Profese založená na důvěře společnosti – svěřujeme učitelům děti, jejich rozvoj i
hodnotovou orientaci.

Spojuje vysokou odbornost (pedagogika, psychologie, didaktika) s osobnostními a
etickými kvalitami
.

Nejde jen o předávání znalostí, ale i o formování osobnosti, podporu růstu a vztahové
práce.

Profesní kompetence učitele Podle Rámcového profesního rámce učitele (např. dle MŠMT, S. Štech):

Didaktická kompetence – umí učit a vést výuku.

Komunikační kompetence – zvládá vztahy s žáky, rodiči, kolegy.

Reflexivní kompetence – hodnotí svou práci, učí se z ní.

Osobnostní kompetence – etické, emoční, výchovné zvládání různých situací.

Sociálně-právní kompetence – orientace v legislativě, právech žáků.

2. Etické aspekty v práci učitele Učitel působí nejen jako odborník, ale i jako vzor – nese velkou morální odpovědnost.
Etické zásady v učitelské profesi:

Respekt k žákovi – jeho důstojnosti, individualitě, možnostem.

Spravedlnost a rovnost – nesmí zvýhodňovat či diskriminovat.

Ochrana důvěrnosti – zachování mlčenlivosti o osobních údajích.

Profesionální vztahy – učitel ≠ kamarád, ale důvěryhodná autorita.

Autenticita – jednat pravdivě a v souladu s hodnotami.

V některých zemích existují i formální etické kodexy učitele (v ČR inspirace např.

Etickým kodexem pracovníků v sociálních službách).

3. Pověst a prestiž učitelského povolání
Faktory ovlivňující prestiž:

Ekonomické ohodnocení – v ČR tradičně pod průměrem vysokoškolsky vzdělaných
profesí (ale zlepšuje se).

Společenské vnímání – učitel jako "nositel hodnot" vs. zátěžová profese.

Vliv médií – obraz učitele v populární kultuře a zprávách.

Podpora ze strany státu – investice do vzdělávání a postavení školy ve společnosti.

Výzkumy ukazují, že prestiž povolání učitele je v ČR střední, ale roste u mladších

generací.

4. Zdravotní rizika profese učitele
Fyzická rizika:

Zátěž hlasového aparátu (hrozí hlasové poruchy, fonační únavy).

Ergonomické problémy (dlouhé stání nebo sezení, práce u PC).

Nedostatek pohybu.

Témata, do kterých materiál patří