Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o empatie k jejich problémům,
o příkladné dodržování společných pravidel,
o vztah k životnímu prostředí,
o respektování obecně přijatých humánních zásad,
o kultivované chování,
o taktní přístup k žákům i k rodičům
Zdravotní rizika v práci učitele:
Řešením těchto problémů se zabývají spíše psychologové a lékaři. Mezi základní zdravotní
rizika při učitelské práci lze zařadit:
- bolesti hlavy, migrény
- onemocnění hlasivek
- neurotické projevy
- Syndrom vyhoření
- Psychosomatické potíže
- kouření, kofeinismus
- alkoholismus.
1. Učitel jako profese
Charakteristika profese učitele
•
Profese založená na důvěře společnosti – svěřujeme učitelům děti, jejich rozvoj i
hodnotovou orientaci.
•
Spojuje vysokou odbornost (pedagogika, psychologie, didaktika) s osobnostními a
etickými kvalitami.
•
Nejde jen o předávání znalostí, ale i o formování osobnosti, podporu růstu a vztahové
práce.
Profesní kompetence učitele Podle Rámcového profesního rámce učitele (např. dle MŠMT, S. Štech):
•
Didaktická kompetence – umí učit a vést výuku.
•
Komunikační kompetence – zvládá vztahy s žáky, rodiči, kolegy.
•
Reflexivní kompetence – hodnotí svou práci, učí se z ní.
•
Osobnostní kompetence – etické, emoční, výchovné zvládání různých situací.
•
Sociálně-právní kompetence – orientace v legislativě, právech žáků.
2. Etické aspekty v práci učitele Učitel působí nejen jako odborník, ale i jako vzor – nese velkou morální odpovědnost.
Etické zásady v učitelské profesi:
•
Respekt k žákovi – jeho důstojnosti, individualitě, možnostem.
•
Spravedlnost a rovnost – nesmí zvýhodňovat či diskriminovat.
•
Ochrana důvěrnosti – zachování mlčenlivosti o osobních údajích.
•
Profesionální vztahy – učitel ≠ kamarád, ale důvěryhodná autorita.
•
Autenticita – jednat pravdivě a v souladu s hodnotami.
V některých zemích existují i formální etické kodexy učitele (v ČR inspirace např.
Etickým kodexem pracovníků v sociálních službách).
3. Pověst a prestiž učitelského povolání
Faktory ovlivňující prestiž:
•
Ekonomické ohodnocení – v ČR tradičně pod průměrem vysokoškolsky vzdělaných
profesí (ale zlepšuje se).
•
Společenské vnímání – učitel jako "nositel hodnot" vs. zátěžová profese.
•
Vliv médií – obraz učitele v populární kultuře a zprávách.
•
Podpora ze strany státu – investice do vzdělávání a postavení školy ve společnosti.
Výzkumy ukazují, že prestiž povolání učitele je v ČR střední, ale roste u mladších
generací.
4. Zdravotní rizika profese učitele
Fyzická rizika:
•
Zátěž hlasového aparátu (hrozí hlasové poruchy, fonační únavy).
•
Ergonomické problémy (dlouhé stání nebo sezení, práce u PC).
•
Nedostatek pohybu.