Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Vhodná míra výzev.

Respekt k emoční a sociální stránce (nadaný ≠ dospělý).

Vedení k týmové práci, rozvoj sociálních dovedností.

B) Konkrétní formy pedagogické práce:
1. Akcelerace = Zrychlení vzdělávacího postupu.

Přeskočení ročníku.

Navštěvování vyšších ročníků v některých předmětech.

Individuální vzdělávací plán (IVP).

Výhodné pro žáky s vysokým intelektem.

Riziko sociální izolace.

2. Enrichment (obohacování) = Prohlubování a rozšiřování učiva nad rámec osnov.

Samostatné projekty.

Témata dle zájmu žáka.

Práce s odbornějšími texty, účast v soutěžích.

Využití IT, online kurzů, cizojazyčné zdroje.

Bez narušení sociálního vývoje.

3. Diferenciace výuky = Upravování obsahu, úkolů, metod podle schopností žáka.

Zadávání obtížnějších úkolů.

Volba metod: problémová výuka, badatelská výuka.

Práce s otevřenými úlohami.

4. Mentoring a tutoring

Přidělení mentora – může být učitel nebo starší student.

Pomoc při směřování nadání, orientace na další studium.

5. Externí podpora a rozvoj mimo školu

Zájmové organizace, olympiády, soutěže, kempy pro nadané (např. Mensa ČR, Dětská
univerzita).

Spolupráce školy s odborníky a institucemi.

5. Rizika a potřeby nadaných žáků
Psychosociální rizika:

Šikana, výsměch, izolace.

Vysoká míra sebekritiky, strach z neúspěchu.

Perfekcionismus, nízké sebepojetí.

Nuda → demotivace → snížení výkonu ("podvýkon").

Specifické potřeby:

Emoční podpora a porozumění.

Smysluplné výzvy a podněty.

Přijetí kolektivem.

Učitel, který chápe jejich způsob uvažování a přístupu k učení.

6. Legislativní rámec a podpora v ČR

Školský zákon (§16 odst. 3) – vymezuje nadaného a mimořádně nadaného žáka.

Vyhláška č. 27/2016 Sb. – o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a
nadaných.

RVP ZV – škola má povinnost nadaného žáka identifikovat a přizpůsobit výuku.

Možnost tvorby individuálního vzdělávacího plánu (IVP).

Národní pedagogický institut ČR (NPI) – metodická podpora, kurzy, síť podpory
nadání.

7. Shrnutí Nadaný žák představuje velký potenciál, ale i pedagogickou výzvu. Je nezbytné:

včas identifikovat nadání a poskytnout žákovi odpovídající vzdělávací podmínky,

individualizovat přístup a podporovat osobnostní i sociální rozvoj,

volit mezi akcelerací, enrichmentem, diferenciací, mentoringem a dalšími
strategiemi.

Pedagog by měl být průvodcem, facilitátorem a podporovatelem – nikoli pouze
„dodavatelem učiva“.

15.A Učitelé jako profesní skupina. Etické aspekty v práci učitele, prestiž
učitelského povolání. zdravotní rizika práce učitele Autorita učitele. Tvorba
třídních pravidel v kontextu specifik třídy. Formy spolupráce školy a
rodiny a jejich realizace v prostředí školy.
Profesní etika učitele:

Profesní etika – definice:
„Soubor etických požadavků, které je nutno respektovat při výkonu určité profese. Ve
vyspělých zemích bývají tyto požadavky shrnuty do etického kodexu dané profese“.
„Každý učitel má být takový, jakými chce učinit své žáky“ (J. A. Komenský)
etika – filosofická disciplína, nauka o morálce (teoretická věda), ptá se, problematizuje;
slovo etika pochází z řeckého slova ethos = morálka, mrav, chování
• etika – vztahuje se k tomu, co se musí v lidské duši zrodit → učitel musí odstranit strach z
tázání u studentů
morálka – souhrn pravidel založených na morálních hodnotách platný v dané společnosti
profesionalita – leží v blízkosti a vzdálenosti – je třeba mít schopnost vcítit se, ale i
schopnost odstupu – jen tak lze řešit některé problémy
cíl profesní etiky – abych se naučila žít z vlastního pramene

Profesní etické kodexy
• reflektují morálku – morální normy, hodnoty a vztahy v rámci určité profese
• kodex – z la. codex = zákoník – vymezuje éthos daného povolání
kodex - souhrn etických norem, jimiž se mají příslušníci dané profese řídit
• má návodný charakter; říkají, že je žádoucí, abychom jednali v souladu s tím, co uvedená
zásada označuje za mravně správné. Podle nich se určuje, co je správné, nesprávné, špatné,
dobré
• upravuje obecná i konkrétní pravidla práce v jednotlivých organizacích a profesích. Svůj
etický kodex mají např. lékaři, právníci, zdravotní sestry

Problematika etického kodexu učitelů, prestiž povolání
Učitelství NEMÁ oficiálně stanovený etický kodex, na rozdíl od lékařů, právníků,
soudců, zdravotních sester

• Otázka: je potřeba etického kodexu pro učitele? Změnil by kodex pohled společnosti na
učitele a pohled učitelů na sebe samotné?
• Čas od času se v médiích objeví nářky nad skutečností, že učitelé nemají vlastní
pedagogickou komoru
jako lékaři, soudci, zubaři, architekti, daňoví poradci, novináři nebo
další prestižní povolání
• Sama existence pedagogické komory by jistě posílila prestiž učitelského povolání
Jakou činnost by vykonávala? → profesní komory se věnují prosazování zájmů svých členů,
vzdělávání členů nebo vnitřní regulaci. Zřizují např. etické komise a vydávají profesní kodexy
→ v těchto oblastech by se mohli učitelé inspirovat, protože v současnosti neexistuje
reprezentativní organizace, která by hájila zájmy pedagogů
, po zrušení krajských

Témata, do kterých materiál patří