Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. Přehled klíčových kompetencí v českém RVP ZV Podle RVP pro základní vzdělávání se rozlišuje 6 klíčových kompetencí:
1. Kompetence k učení
→ umět se učit, vyhledávat informace, plánovat si učení, reflektovat.
2. Kompetence k řešení problémů
→ schopnost nacházet řešení v různých situacích, používat logiku, tvořivost.
3. Kompetence komunikativní
→ efektivní ústní i písemná komunikace, aktivní naslouchání, argumentace.
4. Kompetence sociální a personální
→ spolupráce, empatie, zvládání konfliktů, sebereflexe.
5. Kompetence občanské
→ respekt k pravidlům, pomoc slabším, environmentální vnímavost, etické jednání.
6. Kompetence pracovní
→ zodpovědnost za práci, dodržování pravidel, bezpečnost, efektivní pracovní
návyky.
3. Význam klíčových kompetencí pro učitele Klíčové kompetence nejsou izolované cíle, ale průřezový rámec výuky. Učitel s nimi
pracuje:
A) Při plánování výuky
•
Didaktická analýza učiva musí zahrnovat nejen vědomosti, ale i to, jaká
kompetence se danou činností rozvíjí.
•
Např.: Při skupinové práci na projektu si žáci osvojují učivo, ale zároveň posilují:
o
kompetenci k řešení problémů (tvorba strategie),
o
sociální a personální (spolupráce),
o
pracovní (dodržení termínu),
o
komunikativní (prezentace výsledků).
B) Při realizaci výuky
•
Učitel volí metody a formy výuky tak, aby kompetence přirozeně vznikaly.
•
Např. diskuse, projektová výuka, badatelsky orientované učení, kooperace → posilují
více kompetencí najednou.
•
Integrované pojetí výuky – učení napříč předměty (např. ekologie = přírodopis +
občanka + pracovní výchova).
C) Při hodnocení výuky
•
Hodnocení se neomezuje na znalosti, ale zahrnuje i:
o
schopnost pracovat s informacemi,
o
schopnost reflektovat vlastní proces učení,
o
spolupráci a komunikaci,
o
postoj k práci.
Učitel hodnotí nejen výsledek, ale i proces a rozvoj kompetencí – formativní hodnocení,
sebehodnocení, vrstevnické hodnocení.
4. Klíčové kompetence v příkladech učitelské praxe
Situace ve výuce
Rozvíjená kompetence
Samostatné hledání informací na internetu a jejich
ověřování
Kompetence k učení, pracovní
Řešení fiktivního případu (např. ekologický problém
obce)
Kompetence k řešení problémů,
občanská
Prezentace výsledků práce před třídou
Kompetence komunikativní
Společné stanovování pravidel třídy
Sociální a občanská kompetence
Praktická práce s nástroji, vedení záznamů,
bezpečnost práce
Kompetence pracovní
5. Klíčové kompetence a kurikulum
Národní úroveň (RVP)
•
Definuje co má žák zvládnout do konce vzdělávací etapy (kompetenční profil
absolventa).
•
Učitel se od něj odráží při tvorbě školního (ŠVP) a třídního kurikula.
Školní úroveň (ŠVP)