Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2. Přehled klíčových kompetencí v českém RVP ZV Podle RVP pro základní vzdělávání se rozlišuje 6 klíčových kompetencí:

1. Kompetence k učení

→ umět se učit, vyhledávat informace, plánovat si učení, reflektovat.

2. Kompetence k řešení problémů

→ schopnost nacházet řešení v různých situacích, používat logiku, tvořivost.

3. Kompetence komunikativní

→ efektivní ústní i písemná komunikace, aktivní naslouchání, argumentace.

4. Kompetence sociální a personální

→ spolupráce, empatie, zvládání konfliktů, sebereflexe.

5. Kompetence občanské

→ respekt k pravidlům, pomoc slabším, environmentální vnímavost, etické jednání.

6. Kompetence pracovní

→ zodpovědnost za práci, dodržování pravidel, bezpečnost, efektivní pracovní
návyky.

3. Význam klíčových kompetencí pro učitele Klíčové kompetence nejsou izolované cíle, ale průřezový rámec výuky. Učitel s nimi
pracuje:
A) Při plánování výuky

Didaktická analýza učiva musí zahrnovat nejen vědomosti, ale i to, jaká
kompetence se danou činností rozvíjí
.

Např.: Při skupinové práci na projektu si žáci osvojují učivo, ale zároveň posilují:

o

kompetenci k řešení problémů (tvorba strategie),

o

sociální a personální (spolupráce),

o

pracovní (dodržení termínu),

o

komunikativní (prezentace výsledků).

B) Při realizaci výuky

Učitel volí metody a formy výuky tak, aby kompetence přirozeně vznikaly.

Např. diskuse, projektová výuka, badatelsky orientované učení, kooperace → posilují
více kompetencí najednou.

Integrované pojetí výuky – učení napříč předměty (např. ekologie = přírodopis +
občanka + pracovní výchova).

C) Při hodnocení výuky

Hodnocení se neomezuje na znalosti, ale zahrnuje i:

o

schopnost pracovat s informacemi,

o

schopnost reflektovat vlastní proces učení,

o

spolupráci a komunikaci,

o

postoj k práci.

Učitel hodnotí nejen výsledek, ale i proces a rozvoj kompetencí – formativní hodnocení,
sebehodnocení, vrstevnické hodnocení.

4. Klíčové kompetence v příkladech učitelské praxe

Situace ve výuce

Rozvíjená kompetence

Samostatné hledání informací na internetu a jejich
ověřování

Kompetence k učení, pracovní

Řešení fiktivního případu (např. ekologický problém
obce)

Kompetence k řešení problémů,
občanská

Prezentace výsledků práce před třídou

Kompetence komunikativní

Společné stanovování pravidel třídy

Sociální a občanská kompetence

Praktická práce s nástroji, vedení záznamů,
bezpečnost práce

Kompetence pracovní

5. Klíčové kompetence a kurikulum
Národní úroveň (RVP)

Definuje co má žák zvládnout do konce vzdělávací etapy (kompetenční profil
absolventa).

Učitel se od něj odráží při tvorbě školního (ŠVP) a třídního kurikula.

Školní úroveň (ŠVP)

Témata, do kterých materiál patří