Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Metoda projektového vyučování – dlouhodobější řešení komplexního úkolu,
interdisciplinární.

Výhody: rozvoj kritického myšlení, tvořivosti, práce s chybou.
Nevýhody: časová náročnost, vyšší nároky na učitele.

D) Aktivizující metody Žáci jsou aktivní, sami se podílejí na konstrukci poznatků.

Diskuze a debatní metody

Brainstorming

Simulace a rolové hry

Didaktické hry

Kooperativní výuka (viz níže)

Projekty, výzkumné aktivity

Výhody: vysoká motivace, aktivita, spolupráce.
Nevýhody: méně přehledné řízení výuky, náročné na přípravu.

E) Demonstrativní metody Metody názorného vyučování – používají názorné pomůcky, schémata, modely, pokusy,
ukázky.

3. Volba výukových metod s ohledem na efektivitu Efektivita výukové metody závisí na více faktorech:

Kognitivní náročnost: Metody vedoucí k hlubokému učení (např. problémové) jsou
efektivnější než pasivní výklad.

Zásada přiměřenosti: Metoda musí odpovídat věku, schopnostem a motivaci žáků.

Zásada aktivního učení: Čím více se žák podílí na procesu učení (aktivně, prakticky),
tím efektivnější je výuka.

Zásada názornosti: Podpora vizuální paměti a porozumění.

Zásada individuálního přístupu: Různí žáci preferují různé styly učení (auditivní,
vizuální, kinestetický).

Zásadní je kombinace metod – tzv. metodický pluralismus.

4. Kooperativní výuka
Definice Kooperativní výuka je forma skupinového vyučování, kde žáci pracují společně na splnění
společného cíle, přičemž každý z nich je odpovědný jak za svou práci, tak i za pomoc
ostatním členům skupiny.
Znaky kooperativní výuky (Johnson & Johnson)

1. Pozitivní vzájemná závislost
2. Individuální odpovědnost
3. Rozvoj sociálních dovedností
4. Reflexe skupinové práce
5. Přímá interakce

Formy kooperativního učení

Think – Pair – Share (Přemýšlej – Diskutuj ve dvojici – Sdílej)

Jigsaw (skládačka) – každý žák je „expert“ na část tématu

Skupinové řešení úloh, hraní rolí, společné projekty

Přínosy kooperativní výuky

Zvyšuje motivaci, zodpovědnost a aktivitu žáků.

Rozvíjí komunikační, sociální a organizační dovednosti.

Podporuje učení prostřednictvím vzájemné pomoci.

Posiluje vztahy ve třídě.

Rizika: Nevyrovnaná aktivita členů, nedostatečné vedení skupiny, nefunkční spolupráce.

5. Odměny a tresty ve výuce
Odměny
Role odměn

Motivují k žádoucímu chování.

Posilují sebedůvěru žáka.

Podporují opakování pozitivního chování.

Formy odměn

Verbální pochvala – nejčastější a velmi účinná.

Známka nebo bodové hodnocení

Materiální odměny – nálepky, diplomy, věcné ceny.

Sociální odměny – důvěra, privilegia, zodpovědnost.

Témata, do kterých materiál patří