Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Metoda projektového vyučování – dlouhodobější řešení komplexního úkolu,
interdisciplinární.
Výhody: rozvoj kritického myšlení, tvořivosti, práce s chybou.
Nevýhody: časová náročnost, vyšší nároky na učitele.
D) Aktivizující metody Žáci jsou aktivní, sami se podílejí na konstrukci poznatků.
•
Diskuze a debatní metody
•
Brainstorming
•
Simulace a rolové hry
•
Didaktické hry
•
Kooperativní výuka (viz níže)
•
Projekty, výzkumné aktivity
Výhody: vysoká motivace, aktivita, spolupráce.
Nevýhody: méně přehledné řízení výuky, náročné na přípravu.
E) Demonstrativní metody Metody názorného vyučování – používají názorné pomůcky, schémata, modely, pokusy,
ukázky.
3. Volba výukových metod s ohledem na efektivitu Efektivita výukové metody závisí na více faktorech:
•
Kognitivní náročnost: Metody vedoucí k hlubokému učení (např. problémové) jsou
efektivnější než pasivní výklad.
•
Zásada přiměřenosti: Metoda musí odpovídat věku, schopnostem a motivaci žáků.
•
Zásada aktivního učení: Čím více se žák podílí na procesu učení (aktivně, prakticky),
tím efektivnější je výuka.
•
Zásada názornosti: Podpora vizuální paměti a porozumění.
•
Zásada individuálního přístupu: Různí žáci preferují různé styly učení (auditivní,
vizuální, kinestetický).
Zásadní je kombinace metod – tzv. metodický pluralismus.
4. Kooperativní výuka
Definice Kooperativní výuka je forma skupinového vyučování, kde žáci pracují společně na splnění
společného cíle, přičemž každý z nich je odpovědný jak za svou práci, tak i za pomoc
ostatním členům skupiny.
Znaky kooperativní výuky (Johnson & Johnson)
1. Pozitivní vzájemná závislost
2. Individuální odpovědnost
3. Rozvoj sociálních dovedností
4. Reflexe skupinové práce
5. Přímá interakce
Formy kooperativního učení
•
Think – Pair – Share (Přemýšlej – Diskutuj ve dvojici – Sdílej)
•
Jigsaw (skládačka) – každý žák je „expert“ na část tématu
•
Skupinové řešení úloh, hraní rolí, společné projekty
Přínosy kooperativní výuky
•
Zvyšuje motivaci, zodpovědnost a aktivitu žáků.
•
Rozvíjí komunikační, sociální a organizační dovednosti.
•
Podporuje učení prostřednictvím vzájemné pomoci.
•
Posiluje vztahy ve třídě.
Rizika: Nevyrovnaná aktivita členů, nedostatečné vedení skupiny, nefunkční spolupráce.
5. Odměny a tresty ve výuce
Odměny
Role odměn
•
Motivují k žádoucímu chování.
•
Posilují sebedůvěru žáka.
•
Podporují opakování pozitivního chování.
Formy odměn
•
Verbální pochvala – nejčastější a velmi účinná.
•
Známka nebo bodové hodnocení
•
Materiální odměny – nálepky, diplomy, věcné ceny.
•
Sociální odměny – důvěra, privilegia, zodpovědnost.