Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o

Může být však stresující pro některé žáky a může záviset na jejich schopnosti
vyjadřovat se verbálně.

Písemné zkoušení:

o

Písemné zkoušení je formou, kdy žák odpovídá na otázky nebo plní úkoly na
papíře. Může mít různé formy, od jednoduchých testů až po rozsáhlé písemné
práce.

o

Výhodou písemného zkoušení je možnost posoudit žákovu schopnost
soustředit se na detail, organizovat myšlenky a formulovat písemné odpovědi.

o

Písemné testy mohou být strukturované (výběr odpovědí, pravda/nepravda,
krátké odpovědi) nebo otevřené (eseje, dlouhé odpovědi, případové studie).

o

Mezi nevýhody patří to, že testy mohou omezovat kreativitu a zaměřují se
především na povrchní znalosti.

2. Didaktické testy Didaktické testy jsou nástroje, které slouží k hodnocení znalostí a dovedností žáků na základě
standardizovaných úkolů. Jsou obvykle zaměřeny na konkrétní oblast učiva a mají přesně
definovaná kritéria hodnocení. Existují různé typy didaktických testů:

Testy s uzavřenými otázkami (např. testy s možností výběru odpovědi) - rychlá a
efektivní metoda hodnocení, vhodná pro ověřování faktických znalostí.

Testy s otevřenými otázkami - žák má možnost vyjádřit se vlastními slovy a ukázat
porozumění látce.

Standardizované testy - určené pro širší aplikaci, jejich výhodou je objektivní
hodnocení, které je srovnatelné mezi různými školami a učiteli.

Kvantitativní testy (např. testy se stanoveným počtem bodů) a kvalitativní testy (kde
je hodnocena kvalita odpovědí).

Výhodou didaktických testů je, že poskytují objektivní a standardizovaný způsob hodnocení,
ale mohou být omezené v měření hlubšího porozumění a kreativního myšlení žáka.

Další metody pedagogické diagnostiky Kromě klasických didaktických testů a zkoušení existují i další metody pedagogické
diagnostiky, které se zaměřují na různé aspekty vývoje a chování žáků. Tyto metody umožňují
získat komplexnější obrázek o žákovi, jeho schopnostech, problémech a vztazích ve škole.
1. Pedagogické pozorování

Definice: Pedagogické pozorování je metoda, při které učitel systematicky sleduje
chování žáků v průběhu výuky. Učitel se soustředí na různé aspekty chování, jako je
aktivita žáků, jejich reakce, interakce s ostatními, schopnost soustředit se nebo řešit
problémy.

Typy pozorování:

o

Strukturované pozorování: Při tomto typu pozorování učitel sleduje
konkrétní chování, které si předem stanoví (např. pozornost, komunikace s
ostatními).

o

Nestrukturované pozorování: Učitel pozoruje přirozený průběh výuky, aniž
by se soustředil na konkrétní aspekty chování.

Výhody: Pomáhá učiteli pochopit, jak žáci reagují na různé situace a jaké metody
výuky jsou pro ně nejúčinnější.

Témata, do kterých materiál patří