Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Motivace je klíčovým faktorem pro úspěch žáků ve vzdělávacím procesu. Ovlivňuje jejich
přístup k učení, ochotu se učit a dosahovat stanovených cílů. Motivace může mít různé formy
a zdroje, přičemž její síla závisí na individuálních potřebách, osobnostních rysech a
konkrétním vzdělávacím prostředí.
1. Zdroje motivace ve škole Motivace k učení může pocházet z různých zdrojů. Důležité je rozlišovat mezi vnitřní
(interní) a vnější (externí) motivací:
Vnitřní motivace
•
Zájem o učivo: Žáci, kteří mají vnitřní zájem o dané téma, se učí přirozeně, protože je
to pro ně samotné obohacující.
•
Seberealizace: Žáci se cítí motivováni, když mají příležitost ukázat své schopnosti a
dovednosti.
•
Osobní růst: Motivace může pramenit z touhy po osobním zlepšení a učení se novým
věcem.
Vnější motivace
•
Odměny a uznání: Vnější motivace zahrnuje odměny (např. známky, pochvaly) a
uznání od učitelů a rodičů.
•
Sociální tlak: Motivace může pocházet také z okolí, např. od vrstevníků nebo rodičů,
kteří očekávají dobré výsledky.
2. Významné motivátory pro školní práci žáků
Úspěch a neúspěch Úspěch je silným motivátorem, který potvrzuje schopnosti žáka, což zvyšuje jeho sebevědomí
a ochotu se dál učit. Naopak, neúspěch může žáka demotivovat, pokud není správně
interpretován. Žák může začít věřit, že na daný předmět nemá talent, což vede k negativnímu
přístupu k učení.
Očekávání a úsilí Motivace k učení může být ovlivněna tím, jaká očekávání mají žáci ohledně své úspěšnosti.
Očekávání vyššího úsilí pro dosažení dobrých výsledků může zlepšit jejich motivaci. Důležité
je, aby žáci věděli, že úsilí je klíčem k dosažení cílů, což zvyšuje jejich vnitřní motivaci.
Motivační přesvědčení Motivační přesvědčení zahrnují přesvědčení žáka o tom, že jeho úspěch závisí na jeho
schopnostech a úsilí. Pokud žák věří, že se může zlepšit tvrdou prací, bude motivován k
většímu úsilí.
Cílové zaměření Motivace je často ovlivněna tím, na co se žák zaměřuje. Žáci, kteří se zaměřují na proces
učení (vzdělávací cíl), mají tendenci být motivováni více než ti, kteří se soustředí pouze na
výsledky (cíl výsledkový). Cílové zaměření tedy může ovlivnit, jak žák přistupuje k úkolům.
Stanovení cíle Stanovení konkrétních, měřitelných a dosažitelných cílů je zásadní pro udržení motivace.
Žáci, kteří si stanoví cíle, mají jasný směr a mohou lépe sledovat svůj pokrok, což zvyšuje
jejich motivaci k učení.
Činnost žáka Aktivní zapojení žáka do procesu učení (např. samostatná práce, diskuse, projektové
vyučování) může zvýšit jeho vnitřní motivaci, protože je aktivně zodpovědný za svůj vlastní
rozvoj. Činnost, která je zábavná nebo relevantní pro osobní zájmy žáka, také výrazně zvyšuje
motivaci.