Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

3. Odměny a tresty ve škole

Odměny a tresty mohou hrát významnou roli v motivaci žáků, ale musí být používány s
rozvahou, aby dosáhly pozitivních výsledků.
Role odměny v životě žáka Odměny jsou pozitivní stimuly, které mohou povzbudit žáka k opakovanému chování. Může
jít o známky, pochvaly, pozitivní zpětnou vazbu nebo konkrétní materiální odměny. Odměny
mohou:

Zvyšovat motivaci k dosažení konkrétního cíle.

Poskytovat žákovi pozitivní zpětnou vazbu.

Posilovat správné chování a úsilí.

Role trestů ve školním prostředí Tresty jsou spíše negativními stimuly, které mají za cíl potlačit nežádoucí chování nebo
nedostatek úsilí. Tresty mohou zahrnovat napomenutí, snížení známky nebo jiné negativní
následky. Tresty mají dvě hlavní funkce:

Varování před negativním chováním.

Upozornění na důsledky chybného jednání.

Formy odměn a trestů

Odměny: Pochvaly, známky, diplomy, certifikáty, symbolické ceny, volnočasové
aktivity, výlety, speciální privilegium.

Tresty: Napomenutí, snížení známky, zamezení účasti na aktivitách, časové omezení,
izolace v učebně, neúčast na školních výletech.

Zásady frekvence a užívání odměn a trestů Používání odměn a trestů by mělo být vyvážené:

Frekvence: Příliš časté odměny mohou vést k tomu, že žák bude motivován pouze
materiálními výhodami. Naopak, příliš časté tresty mohou vést k demotivaci a strachu.

Spravedlnost a konzistentnost: Odměny a tresty musí být spravedlivé, konzistentní a
založené na pravidlech, která jsou žákům jasně komunikována.

Nebezpečí trestů Přehnané používání trestů může mít negativní účinky, jako je:

Snížená vnitřní motivace k učení.

Ztráta důvěry mezi učitelem a žákem.

Zvýšený stres, úzkost a odpor k učení.

Podpora negativního chování a rebelie.

Tresty by měly být používány pouze v případě, že jiná forma motivace (např. pozitivní zpětná
vazba) nevede k požadovanému výsledku. Je třeba mít na paměti, že tresty by neměly být
zaměřeny na ponižování nebo zraňování žáka.

4. Závěr Motivace ve škole je komplexní proces, který závisí na mnoha faktorech, jako jsou vnitřní a
vnější motivace, očekávání, úsilí a konkrétní učební prostředí. Správně nastavené odměny a
tresty mohou podporovat motivaci, ale musí být používány vyváženě a s ohledem na
individuální potřeby žáků. Důležité je také vytváření prostředí, kde žáci chápou význam učení
a cítí se podporováni v rozvoji svých schopností a dovedností.

12.A Metody didaktické diagnostiky (ústní a písemné zkoušení, didaktické
testy). Další metody pedagogické diagnostiky (pedagogické pozorování,
rozhovor, sociometrie). Pedagogická diagnostika
- Zaměřuje se na poznání příčin a podmínek rozvoje žáka a současně zjišťuje i důvody obtíží,
které při výchovně vzdělávacím procesu vznikají.

Témata, do kterých materiál patří