Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Charakteristika: Agresivní žák nebo rodič může být náchylný k výbuchům hněvu,
urážkám, nebo dokonce k fyzickému násilí. Může to být způsobeno frustrací,
nedostatkem porozumění nebo emocionálními problémy.
•
Přístup: Učitel by měl zůstat klidný, neeskalovat konflikt a snažit se komunikovat s
respektem. Je důležité nevstupovat do emocí a naslouchat, proč je žák nebo rodič
rozrušený. Vhodné je vyhýbat se konfrontačnímu chování a zaměřit se na hledání
řešení.
•
Metody: Udržování klidného tónu, používání „já-věty“ (např. „Cítím se znepokojený,
když...“), vymezení jasných hranic a poskytnutí konkrétních řešení.
Komunikace s úzkostným jedincem
•
Charakteristika: Úzkostní žák nebo rodič má tendenci reagovat s obavami na školní
situace. Může mít strach z neúspěchu, z nepochopení nebo z negativního hodnocení.
•
Přístup: Učitel by měl projevovat empatii, trpělivost a poskytnout dostatek prostoru
pro vyjádření obav. Důležitá je podpora a pozitivní zpětná vazba, která žáka ujišťuje,
že jeho úsilí je oceněno.
•
Metody: Povzbuzování, vyjasnění očekávání, zdůraznění malých úspěchů a zajištění
podpory.
Komunikace s depresivním jedincem
•
Charakteristika: Depresivní žák nebo rodič může vykazovat příznaky smutku, apatie,
nízké motivace a zájmu o školní činnost.
•
Přístup: Učitel by měl projevit velkou míru porozumění, ale zároveň pomoci najít
cesty, jak žáka motivovat. Důležitý je přístup, který vychází z podpory a snahy o
poskytnutí praktických nástrojů pro zlepšení jeho stavu.
•
Metody: Diskuse o problémech, rozvoj sebedůvěry, vyhledání odborné pomoci
(pokud je to nezbytné), pozitivní a realistické cíle.
4. Komunikace s rodiči Komunikace s rodiči je klíčovým prvkem ve vzdělávacím procesu, protože rodiče hrají
významnou roli ve výchově a podpoře svého dítěte. Efektivní komunikace mezi školou a
rodiči zlepšuje výkonnost a motivaci žáka.
Pravidla komunikace s rodiči
•
Jasnost a přehlednost: Informace, které jsou sdělovány rodičům, by měly být jasné a
konkrétní. Je důležité vyhnout se nejasným nebo zavádějícím tvrzením.
•
Empatie a respekt: Komunikace by měla být vždy respektující. Učitel by měl vnímat
rodiče jako partnery v procesu vzdělávání a nikoliv jako osoby, které jsou pouze
„kontrolními subjekty“.
•
Pravidelný kontakt: Je důležité udržovat pravidelný kontakt s rodiči, nejen v případě
problémů, ale také při pozitivních změnách a pokrocích dítěte.
•
Otevřenost a transparentnost: Rodiče by měli mít jasnou představu o pokroku svého
dítěte a o metodách, které učitel používá.
Jednání s obtížným rodičem
•
Charakteristika obtížného rodiče: Rodič, který je přehnaně kritický, nerealisticky
očekává dokonalé výsledky od svého dítěte, nebo je agresivní v komunikaci.