Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Koheze (soudržnost skupiny):

Schopnost skupiny udržet své členy a spolupracovat.

Závisí na: úspěchu skupiny, vzájemné přitažlivosti, společných cílech, vedení skupiny
(třídní učitel), bezpečném prostředí.

3. Typy školního kolektivu Rozlišujeme různé typy třídních kolektivů podle různých kritérií:
A) Podle délky existence:

Nový kolektiv – bez vztahové struktury, nejistota, důležitá role učitele v nastavování
norem.

Částečně nový kolektiv – např. při spojení tříd, příchodu nových žáků.

Stabilní kolektiv – delší společné soužití, ustálené vztahy a normy.

B) Podle míry integrace (Bendl):

Kolektiv integrovaný – vysoká koheze, důvěra, spolupráce.

Kolektiv formálně integrovaný – vnějškově funguje, ale uvnitř jsou problémy.

Kolektiv neintegrovaný – konflikty, uzavřené skupinky, slabá koheze.

C) Podle přijatých norem:

Pozitivně orientovaný kolektiv – sdílí prosociální normy, spolupracuje s učitelem.

Negativně orientovaný kolektiv – nerespektuje autority, vyvíjí antisociální chování.

Smíšený kolektiv – vnitřně polarizovaný, např. silná skupina s negativními normami,
ostatní se přizpůsobují.

4. Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě
Vznik kolektivu

Primárně organizovaný školou (vnější vliv).

Postupně vzniká vnitřní struktura – formální (např. předseda třídy) a neformální
(oblíbený žák, vůdce).

Postavení žáka ve třídě Závisí na:

komunikačních a sociálních dovednostech,

charakterových vlastnostech,

statusu mimo školu (např. rodinné zázemí),

výkonnosti ve škole.

Typy postavení žáka:

Lídr – často iniciátor, má vliv na ostatní.

Populární žák – oblíbený, pozitivní vztahy.

Marginalizovaný žák – nenápadný, málo kontaktů.

Izolovaný žák – vyloučený, může být cílem šikany.

5. Dynamika skupiny – definice a prvky
Definice skupinové dynamiky: Souhrn procesů a změn, které probíhají uvnitř sociální skupiny (třídy), a které ovlivňují
vztahy, chování a postavení členů.
Hlavní prvky skupinové dynamiky:
a) Normy

Nepsaná pravidla chování (např. nehlásit se, respektovat vůdce).

Může jít o prosociální nebo antisociální normy.

b) Role

Každý člen třídy zaujímá určitou roli (např. vtipálek, pomocník, rebel).

Role mohou být formální i neformální, pozitivní i negativní.

c) Status

Míra vlivu a uznání, které jedinec ve skupině má.

Vyšší status znamená větší možnost ovlivňovat ostatní.

d) Vztahy

Vztahy mezi žáky: přátelství, rivalita, napětí, aliance.

Vztahy mezi žáky a učitelem: důvěra, respekt, napětí.

e) Subskupiny

Vytvářejí se menší skupinky (např. podle zájmů, bydliště).

Témata, do kterých materiál patří