Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Koheze (soudržnost skupiny):
•
Schopnost skupiny udržet své členy a spolupracovat.
•
Závisí na: úspěchu skupiny, vzájemné přitažlivosti, společných cílech, vedení skupiny
(třídní učitel), bezpečném prostředí.
3. Typy školního kolektivu Rozlišujeme různé typy třídních kolektivů podle různých kritérií:
A) Podle délky existence:
•
Nový kolektiv – bez vztahové struktury, nejistota, důležitá role učitele v nastavování
norem.
•
Částečně nový kolektiv – např. při spojení tříd, příchodu nových žáků.
•
Stabilní kolektiv – delší společné soužití, ustálené vztahy a normy.
B) Podle míry integrace (Bendl):
•
Kolektiv integrovaný – vysoká koheze, důvěra, spolupráce.
•
Kolektiv formálně integrovaný – vnějškově funguje, ale uvnitř jsou problémy.
•
Kolektiv neintegrovaný – konflikty, uzavřené skupinky, slabá koheze.
C) Podle přijatých norem:
•
Pozitivně orientovaný kolektiv – sdílí prosociální normy, spolupracuje s učitelem.
•
Negativně orientovaný kolektiv – nerespektuje autority, vyvíjí antisociální chování.
•
Smíšený kolektiv – vnitřně polarizovaný, např. silná skupina s negativními normami,
ostatní se přizpůsobují.
4. Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě
Vznik kolektivu
•
Primárně organizovaný školou (vnější vliv).
•
Postupně vzniká vnitřní struktura – formální (např. předseda třídy) a neformální
(oblíbený žák, vůdce).
Postavení žáka ve třídě Závisí na:
•
komunikačních a sociálních dovednostech,
•
charakterových vlastnostech,
•
statusu mimo školu (např. rodinné zázemí),
•
výkonnosti ve škole.
Typy postavení žáka:
•
Lídr – často iniciátor, má vliv na ostatní.
•
Populární žák – oblíbený, pozitivní vztahy.
•
Marginalizovaný žák – nenápadný, málo kontaktů.
•
Izolovaný žák – vyloučený, může být cílem šikany.
5. Dynamika skupiny – definice a prvky
Definice skupinové dynamiky: Souhrn procesů a změn, které probíhají uvnitř sociální skupiny (třídy), a které ovlivňují
vztahy, chování a postavení členů.
Hlavní prvky skupinové dynamiky:
a) Normy
•
Nepsaná pravidla chování (např. nehlásit se, respektovat vůdce).
•
Může jít o prosociální nebo antisociální normy.
b) Role
•
Každý člen třídy zaujímá určitou roli (např. vtipálek, pomocník, rebel).
•
Role mohou být formální i neformální, pozitivní i negativní.
c) Status
•
Míra vlivu a uznání, které jedinec ve skupině má.
•
Vyšší status znamená větší možnost ovlivňovat ostatní.
d) Vztahy
•
Vztahy mezi žáky: přátelství, rivalita, napětí, aliance.
•
Vztahy mezi žáky a učitelem: důvěra, respekt, napětí.
e) Subskupiny
•
Vytvářejí se menší skupinky (např. podle zájmů, bydliště).