Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Nevýhody: Může být subjektivní a závislé na osobní interpretaci učitele.
2. Rozhovor
•
Definice: Rozhovor je metoda, při které učitel s žákem komunikuje v osobní rovině,
aby získal informace o jeho přístupu k učení, problémech nebo zájmech.
•
Typy rozhovorů:
o
Strukturovaný rozhovor: Učitel má připravené konkrétní otázky, které se
snaží pokrýt během rozhovoru.
o
Polostrukturovaný rozhovor: Rozhovor je flexibilní, učitel se zaměřuje na
konkrétní oblasti, ale ponechává prostor pro otevřené otázky.
o
Nestrukturovaný rozhovor: Rozhovor je zcela neformální, otázky a témata
jsou otevřená.
•
Výhody: Umožňuje hlubší pochopení žákových motivací, myšlenkových procesů a
emocionálních reakcí.
•
Nevýhody: Může být časově náročné a závislé na schopnosti učitele vést kvalitní
rozhovor.
3. Sociometrie
•
Definice: Sociometrie je metoda, která se zaměřuje na zkoumání sociálních vztahů
mezi žáky ve třídě. Pomocí dotazníků a analýzy vzorců interakcí mezi žáky je možné
zjistit, jak žáci vnímají své vrstevníky a jaká je jejich sociální dynamika.
•
Cíl: Určit sociální postavení jednotlivých žáků (např. kdo je lídrem, kdo je vyloučený)
a zlepšit tak sociální klima ve třídě.
•
Výhody: Pomáhá identifikovat problémy ve třídní dynamice a usnadňuje integraci
žáků, kteří mohou mít sociální problémy.
•
Nevýhody: Sociometrie vyžaduje specifické nástroje a může být citlivá, pokud žáci
zjistí, že jsou hodnoceni na základě jejich sociálních vztahů.
Závěr Metody pedagogické diagnostiky jsou klíčové pro efektivní výuku a individuální přístup k
žákům. Ústní a písemné zkoušení a didaktické testy umožňují rychlé a objektivní hodnocení,
zatímco metody jako pedagogické pozorování, rozhovory a sociometrie poskytují učitelům
cenné informace o sociálních a psychologických aspektech žákova vývoje. Kombinace těchto
metod umožňuje komplexní pohled na pokrok a potřeby žáků a podporuje přizpůsobení výuky
na míru každému žákovi.
12.B Komunikace ve škole: druhy komunikace, cíle komunikace. Typy
problémové komunikace na školách (komunikace s agresivním, úzkostným
a depresivním jedincem). Komunikace s rodičem – pravidla, Jednání s
obtížným rodičem. Komunikace ve školním prostředí je klíčová pro vytváření pozitivní atmosféry a efektivní
vzdělávací proces. Je to základní nástroj pro výměnu informací, vyjasnění nejasností a
podporu rozvoje žáků. Komunikace ve škole zahrnuje interakce mezi učiteli, žáky, rodiči a
ostatními pracovníky školy. Cílem komunikace je nejen předávání informací, ale i posílení
vztahů, řešení problémů a podpora osobního i profesního růstu.
1. Druhy komunikace ve škole Komunikace ve škole může být různých typů, přičemž každý z nich má svůj význam a účel.
Verbální komunikace