Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Některé školy volí kombinovaný přístup, kdy jsou výsledky žáka hodnoceny známkou a
zároveň doplněny slovním hodnocením. Tento způsob umožňuje detailnější zpětnou vazbu a
lepší pochopení silných a slabých stránek žáka.
4. Kritériové hodnocení Při kritériovém hodnocení jsou žáci posuzováni na základě předem stanovených kritérií, která
mohou zahrnovat nejen znalosti, ale i dovednosti, postoje a další kompetence. Tento přístup
podporuje objektivitu a transparentnost hodnocení.

Pravidla hodnocení jako školní regulativ

Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků jsou součástí školního řádu a musí být v
souladu s platnou legislativou, zejména se školským zákonem a vyhláškami Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy. Ředitel školy je odpovědný za stanovení konkrétního
způsobu hodnocení, který může být upraven individuálně pro různé skupiny žáků (např. žáci
se speciálními vzdělávacími potřebami).
V pravidlech hodnocení by měly být uvedeny:

způsoby hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení, kombinace),

kritéria hodnocení,

způsob informování žáků a rodičů o výsledcích,

postupy při neprospěchu žáka,

možnosti oprav a komisionálních zkoušek.

Pravidla hodnocení by měla být pravidelně aktualizována a přizpůsobována aktuálním
potřebám školy a žáků.

Význam hodnocení v pedagogické praxi

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků má několik klíčových funkcí:

Motivační funkce: Správně nastavené hodnocení motivuje žáky k dalšímu učení a
zlepšování.

Diagnostická funkce: Pomáhá učitelům identifikovat silné a slabé stránky žáků a
přizpůsobit výuku jejich potřebám.

Komunikační funkce: Umožňuje efektivní komunikaci mezi školou, žáky a rodiči o
pokroku a problémech ve vzdělávání.

Regulační funkce: Stanovuje standardy a očekávání, které žáci mají splnit.

V současné době je kladen důraz na individualizaci hodnocení a zohlednění různých potřeb
žáků. To zahrnuje i přizpůsobení hodnocení v případě distančního vzdělávání nebo při výuce
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Závěr

Efektivní hodnocení výsledků vzdělávání žáků je nezbytné pro kvalitní pedagogickou práci.
Učitelé by měli využívat různé způsoby hodnocení, které odpovídají potřebám žáků a cílům
vzdělávání. Pravidla hodnocení by měla být jasná, spravedlivá a pravidelně aktualizována,
aby podporovala rozvoj žáků a zajišťovala transparentnost ve vzdělávacím procesu.

11.B Motivace ve škole: zdroje motivace, významné motivátory pro školní
práci žáků (úspěch a neúspěch, očekávání a úsilí, motivační přesvědčení,
cílové zaměření, stanovení cíle, činnost žáka a další) Odměny a tresty (role
odměny v životě žáka, role trestů, formy odměn a trestů, zásady frekvence a
užívání odměn a trestů, nebezpečí trestů).
Motivace ve škole

Témata, do kterých materiál patří