Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o Normativní – (hodnocení relativního výkonu, statisticko-normativní) je hodnocení výkonu
jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních (neustálé srovnávání může žáka deprimovat
-> až záškoláctví)
o Kriteriální – hodnocení absolutního výkonu, je posuzováno, zda byl konkrétní popis
výkonu (kritérium) splněn/nesplněn
o Diagnostické – zaměřuje se na odhalení učebních obtíží žáků ke stanovení zvláštních
vzdělávacích potřeb
o Interní (vnitřní) – prováděno učiteli, kteří ve třídě průběžně učí
o Externí (vnější) – navrhováno a obyčejně prováděno osobami mimo školu, vyhodnocení
mohou provést i interní učitelé, ale předkládají je k namátkové kontrole zvnějšku (př. Scio,
Kalibro, hodnocení prováděné Českou školní inspekcí)
o Neformální- založené na pozorování výkonů jako součásti běžné práce ve třídě
o Formální – takové, na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se na ně připravit
o Průběžné – zakládá konečné zhodnocení žákovy úrovně na hodnotících poznatcích, které
učitel získal v průběhu delšího časového období
➔ Funkce motivační, informativní, regulativní, výchovná, prognostická, diferenciační
- Druhy hodnocení
o Závěrečné – hodnocení provedené na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního
programu
o Objektivní – používají se metody omezující nebo vylučující vliv subjektu – osobnosti
učitele (didaktické testy s volitelnými odpověďmi)
o Hodnocení průběhu – hodnocením činnosti, která právě probíhá (činnosti v laboratořích,
dílnách, na pozemcích, přednes básně, výpočet prováděný na tabuli,..)
o Hodnocení výsledku – založeno na výsledku práce (písemka, projekt, kresba, výrobek)
- HODNOCENÍ ZNÁMKOU = Kvantitativní, normativní, srovnávací o Důraz na funkci
kontrolní, selektivní, certifikační
o Hodnocení žáka na základě sociální vztahové normy (žáci jsou srovnáváni mezi sebou
navzájem)
o Z hlediska předmětu hodnocení jde převážně o posouzení znalostí, vědomostí
o Z hlediska formy známky, body, procenta
o Z hlediska času – po skončení určitého aktu učení jednorázová kontrola
o Konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá, nenabízí prostředky k řešení problémů
o Založeno na vyhledávání chyb (chyba jako projev nevědění, patologický jev). Špatná
známka je sankcí za chyby
- HODNOCENÍ SLOVNÍ = Kvalitativní, formativní, diagnostické, intervenující o Důraz na
funkci informační a diagnostickou (kde a proč jsou problémy)
o Hodnocení žáků na základě individuální vztahové normy (aktuální výkon žáka je
porovnáván s výkonem předešlým, žák je srovnáván sám se sebou), to mu umožňuje posoudit
žákův vývoj (postihnout zlepšení, zhoršení i kritické body)
o Komplexní posouzení celku osobnosti (postoje, hodnoty, dovednosti, úroveň myšlení),
vlastnosti, tvořivost, samostatnost, mravní a volní vlastnost apod.
o Permanentně v průběhu učení, dlouhodobé, průběžné pozorování a posuzování –
intervenuje, hledá příčiny, vysvětluje, dělá prognózy, naznačuje řešení a strategie ke zlepšení