Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Autoevaluace

Zaměřen na individuální/učitelský rozvoj

Zaměřen na systém školy jako celku

Probíhá v cyklech během výuky

Plánovaně v rámci ŠVP, ročních plánů

Důraz na praxi, změnu a zlepšování výuky

Důraz na strategické řízení a kvalitu
školy

Může být součástí autoevaluace (např. jako inovace
v týmu)

Může podněcovat individuální akční
výzkumy

Shrnutí – proč jsou důležité?

Oblast

Přínos pro učitele/školu

Akční výzkum

Zvyšuje kvalitu výuky, profesní sebereflexi, motivaci učitele

Autoevaluace školy Zajišťuje kvalitu vzdělávání, řízení změn a vnitřní kulturu školy


10.B Pedagogicko-psychologická diagnostika: Vymezení (definice), fáze
diagnostického procesu, metody. Možnosti a meze diagnostických metod.
Chyby při aplikaci a interpretaci diagnostických metod a posuzování jiných
osob. Předpoklady pro jejich užití v práci učitele. Pedagogická diagnostika
- Zaměřuje se na poznání příčin a podmínek rozvoje žáka a současně zjišťuje i důvody obtíží,
které při výchovně vzdělávacím procesu vznikají.
- Zabývá se zjištěním, posuzováním i hodnocením vnitřních a vnějších podmínek, průběhem i
výsledky výchovně-vzdělávacího procesu.
- Cílem je zjišťovat, jak je žák schopný učit se a vzdělávat se.
- Jde o komplexní posouzení celé osobnosti žáka.

Diagnostické kompetence pedagoga
- Učitel diagnostikuje nejenom vědomosti a dovednosti žáků, ale také jejich pojetí učiva, styly
učení a další žákovy potenciality, vztah mezi žáky i klima školní třídy.
- Učitel umí použít prostředky pedagogické diagnostiky na základě individuálních a
vývojových zvláštností žáků.
- Identifikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dovede uzpůsobit výběr učiva a
metody vyučování jejich možnostem.
- Rozpoznává sociálně patologické projevy žáků, zná možnosti jejich prevence a nápravy,
které umí zprostředkovat.
- Pracuje na zkvalitnění příznivého klimatu třídy, inkluzívních principech a individualizaci
přístupu k jednotlivým žákům.
- Kromě výše zmíněného poznává životní podmínky dítěte, jeho rodinné prostředí a sociální
struktury třídy.


Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů
- Nástroje pedagogicko-psychologické diagnostiky můžeme rozdělit na klinické, testové a
projektivní.
- klinické metody: rozhovor, anamnéza, rozbor spontánních produktů (kresba, písemné práce,
výrobky), analýza pedagogické dokumentace
- metody testové: ankety, škály, dotazníky, testy v užším smyslu slova
- projektivní metody

Možnosti a meze testových diagnostických metod, chyby při jejich aplikaci a interpretaci,
předpoklady pro jejich užití v práci učitele
- Mají standardní instrukce, postup, vyhodnocení; jedince lze většinou porovnat s normou.
- Používají se z důvodu, že poskytují v poměrně krátkém časovém úseku množství
spolehlivých informací, lze je interpretovat na základě informací v manuálu.
- Test je zpravidla standardizován a obsahuje normy
- Aby se technika mohla skutečně nazvat testem, je nutné, aby byla objektivní (nezávislost
testu na testující osobě, např. učitel), validní, měla svou reliabilitu a byla standardizována na
dané populaci.
- Jakýkoliv nástroj je pak nutné standardizovat na velkém množství respondentů příslušné
populaci. Tím mohou vzniknout příslušné statistické populační normy, kterými můžeme
konfrontovat výsledek testované osoby s danou populací.
- K testovým metodám řadíme ankety, škály, dotazníky a testy (v užším významu).

Ankety
- Snadný diagnosticky nástroj
- Pedagog ji muže rychle vytvořit
- Slouží k rychlé analýze sledovaného jevu v široké populaci a ve škole má své místo
- Lze jimi monitorovat školní klima, popř. klima celé školy
- Pedagog může průběžně zachycovat vývoj názorů či postojů ve své třídě
- Výchovný poradce či školní metodik prevence využije ankety k monitorování výskytu
sociálně patologických jevů ve škole atd.
- Nevýhody: omezená výpovědní hodnota – teď a tady, odpovědi silně ovlivnitelné
(momentální nálada, aktuální pocity ve třídě, sympatie zadávajícího pedagoga u dětí atd.)

Škály

- Rozlišujeme škály posuzovací, postojové a vývojové
- Mohou vyjadřovat výskyt určitého jevu a také jeho míru
- Využití: charakterizování nebo hodnocení žáka, třídy, učitele, jevu apod., součást jiných
metod, popř. pozorování, dotazníku
- Významný přínos mají sebeposuzovací stupnice
- Nevýhody: zaměřují se pouze na pozorovatelné chování, výrazně ovlivněny osobností
pozorovatele

Dotazníky
- Zprostředkovaná forma dotazování, založená na schopnosti introspekce.
- Většina dotazníku pedagogicko-psychologické diagnostiky jsou standardizované.
- Soubor promyšlených otázek, který je prezentovaný testované osobě.
- Stále více se využívá počítačové techniky.
- Výhoda: vyhodnocování nebývá složité a je možné oslovit velké množství respondentů.

Témata, do kterých materiál patří