Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
○ procesy vytváření pojmů a osvojování pojmů. Osvojování si společné odpovědi na odlišné
podněty, které zároveň vykazují jisté společné rysy.
● verbální učení
● pojmové učení
F.
Motivace žáka ve výuce - vývojové hledisko, formy a prostředky motivování.
Motiv = popud, vychází z potřeby, která má být ukojena nebo z cíle, který je stanoven a
subjektem (žákem) přijat
Zájem lze chápat jako souhrnné označení žákovy motivace
Motivace patří k nejdůležitějším činitelům v učení
● vnější - odměna, pochvala, trest, donucení
● vnitřní - zvídavost, radost z vykonávání činnosti
● počáteční - vzniká snadno, nadchnutí
● hlubší a trvalejší - mohou pomoci činitelé níže, záleží ale hlavně na samotném žákovi a
jeho činnosti
Co může ovlivňovat motivaci:
● novost situace, předmětu, činnosti
● úspěch v činnosti
● činnost žáka a uspokojení z ní
● sociální momenty
● souvislost nové činnosti s předchozími žákovými činnostmi, zkušenostmi a zájmy
● souvislost činnosti s životními perspektivami
Rušivě může působit:
● rušivé vlivy prostředí
● nasycení (nadměrné zabývání se jedním bez střídání s jinými činnostmi)
● opakované žákovy neúspěchy
● nedostatky v osobních vztazích a v emoční atmosféře
● nedostatky v metodě vyučování a ve způsobech výchovy
Důvody motivačních problémů ve škole mohou být různé, mezi nejčastější patří:
● nedostatečně rozvinuté potřeby (motivační dispozice) u žáků (především nízká úroveň
výkonových a poznávacích potřeb)
● frustrace žákovských potřeb (nuda, strach)
● motivační konflikty
● nadměrná motivace
1. Charakteristika pojmu a procesu učení
Definice:
Učení je proces získávání a upevňování nových vědomostí, dovedností, postojů, hodnot a
návyků na základě zkušenosti, cvičení a interakce s prostředím.
•
Výsledkem učení je změna chování nebo poznání.
•
V pedagogice se zaměřujeme hlavně na záměrné učení (řízené školou nebo samoučící
aktivitou).
Proces učení zahrnuje:
1. Motivaci – potřebu či zájem něco se naučit.
2. Vnímání a pozornost – zaměření na podněty.
3. Paměťové procesy – ukládání, vybavování.
4. Myšlení a porozumění – zpracování informací.
5. Přenášení poznatků do nových situací (transfer).
6. Zpětnou vazbu a hodnocení pokroku.
2. Typy učení a jejich vztah k výuce a motivaci
A. Učení podmiňováním
•
Klasické podmiňování (Pavlov): Spojování podnětů → např. žák se bojí předmětu
kvůli negativní zkušenosti.
•
Instrumentální/operantní (Skinner): Učení skrze odměny a tresty → žáci si upevňují
chování, které vede k pozitivním výsledkům.
Didaktický význam:
•
Práce s posilováním.
•
Upevňování kázně a návyků.
B. Senzomotorické učení
