Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

○ procesy vytváření pojmů a osvojování pojmů. Osvojování si společné odpovědi na odlišné
podněty, které zároveň vykazují jisté společné rysy.

● verbální učení
pojmové učení

F.
Motivace žáka ve výuce - vývojové hledisko, formy a prostředky motivování.
Motiv = popud, vychází z potřeby, která má být ukojena nebo z cíle, který je stanoven a
subjektem (žákem) přijat
Zájem lze chápat jako souhrnné označení žákovy motivace
Motivace patří k nejdůležitějším činitelům v učení
vnější - odměna, pochvala, trest, donucení
vnitřní - zvídavost, radost z vykonávání činnosti
počáteční - vzniká snadno, nadchnutí
hlubší a trvalejší - mohou pomoci činitelé níže, záleží ale hlavně na samotném žákovi a
jeho činnosti

Co může ovlivňovat motivaci:
● novost situace, předmětu, činnosti
● úspěch v činnosti
● činnost žáka a uspokojení z ní
● sociální momenty
● souvislost nové činnosti s předchozími žákovými činnostmi, zkušenostmi a zájmy
● souvislost činnosti s životními perspektivami

Rušivě může působit:
● rušivé vlivy prostředí
● nasycení (nadměrné zabývání se jedním bez střídání s jinými činnostmi)
● opakované žákovy neúspěchy
● nedostatky v osobních vztazích a v emoční atmosféře
● nedostatky v metodě vyučování a ve způsobech výchovy

Důvody motivačních problémů ve škole mohou být různé, mezi nejčastější patří:
● nedostatečně rozvinuté potřeby (motivační dispozice) u žáků (především nízká úroveň
výkonových a poznávacích potřeb)
● frustrace žákovských potřeb (nuda, strach)
● motivační konflikty
● nadměrná motivace


1.
Charakteristika pojmu a procesu učení

Definice:

Učení je proces získávání a upevňování nových vědomostí, dovedností, postojů, hodnot a
návyků na základě zkušenosti, cvičení a interakce s prostředím.

Výsledkem učení je změna chování nebo poznání.

V pedagogice se zaměřujeme hlavně na záměrné učení (řízené školou nebo samoučící
aktivitou).

Proces učení zahrnuje:

1. Motivaci – potřebu či zájem něco se naučit.

2. Vnímání a pozornost – zaměření na podněty.
3. Paměťové procesy – ukládání, vybavování.
4. Myšlení a porozumění – zpracování informací.
5. Přenášení poznatků do nových situací (transfer).
6. Zpětnou vazbu a hodnocení pokroku.

2. Typy učení a jejich vztah k výuce a motivaci
A. Učení podmiňováním

Klasické podmiňování (Pavlov): Spojování podnětů → např. žák se bojí předmětu
kvůli negativní zkušenosti.

Instrumentální/operantní (Skinner): Učení skrze odměny a tresty → žáci si upevňují
chování, které vede k pozitivním výsledkům.

Didaktický význam:

Práce s posilováním.

Upevňování kázně a návyků.

B. Senzomotorické učení

Témata, do kterých materiál patří