Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
neúspěchu.
9.A Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě. Řízení
realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování
žáků). Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny. Učitel se připravuje na vyučovací jednotku nejlépe písemně, dělá si poznámky.
Důležitým dokumentem je tematický plán učiva, na jehož základě si učitel dělá přípravu.
3 Typy přípravy dle Ryse:
1. typ= Blesková (Co? Jak?)
2. typ= Nejčastější (Co již bylo? Čeho chci dosáhnout a jak? Jaké bude mít hodina
pokračování?)
3. typ= Nejnáročnější (měli by využívat zejména začínající učitelé)
○ Cíl ■ co chci, co zamýšlím, čeho mají žáci dosáhnout
○ Jakými prostředky dosáhnu cíle ■ obsah učiva, volba vyuč. metod, didakt.
pomůcek...
○ Zvláštní didaktická hlediska ■ co bude pro žáky nejobtížnější, jak je budu
aktivizovat, hygienická hlediska, jak zajistím individuální přístup k žákům...
○ Výchovné možnosti ■ jak můžu učivo využít výchovně
○ Organizace vyuč. hodiny ■ co si musím zabezpečit (pracovní podmínky), jaký typ
vyuč. hodiny nejlépe odpovídá mé koncepci
○ Časový projekt vyuč. hodiny ■ kolik času můžu věnovat jednotlivým fázím, kolik
času si žádá domácí příprava žáků na další hodinu...
○ K realizaci přípravy ■ jak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků...
Chyby:
● žádná písemná příprava nebo jen zběžná (nedostatečná)
● učitel neumí transformovat učivo do takové náročnosti, jak jej zvládnou žáci
● učitel se inspiruje vysokoškolským systémem výuky - převažují přednášky, výklad
Z toho pak plynou různé důsledky, zde jen málo pro představu:
přetěžování žáků aktivitami, časová tíseň, uspěchanost ve výuce, nepozornost žáků
C.
Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).
Vyučovací proces je založen na interakci mezi učitelem a žákem (resp. skupinou žáků). Pro
správnou interakci mezi těmito subjekty je třeba sledovat (diagnostikovat) aktivitu, náladu
třídy, odezvu, projevy odmítání, apod.
Diagnostika v průběhu výuky (co můžeme sledovat u žáků):
● co dělají žáci, když učitel vchází do třídy (je smazaná tabule? jsou disciplinovaní? běhají po
třídě?)
● při pozdravu
● kontroly DÚ
● při prezentaci nového učiva (spolupráce, pokyvování, nebo naopak neklid, zívání, nuda…)
● zkoušení (nesprávné odpovědi, žáci se smějí…)
D.
Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.
Reflexe umožňuje sebevyjádření a pomáhá jedinci formulovat svůj zážitek, poskytuje rozvoj,
získání maxima prospěchu ze situace, diskuse
Sebereflexe = uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z
pedagogické činnosti a rozhodování
Toto učitel provádí, když cítí potřebu se zamýšlet, např. nad svými dosavadními postupy,
metodami, když je k tomu vyzván (vedením školy), při aplikaci nového postupu a hodnocení
účinnosti, apod.
Sebereflexe plní funkce:
● poznávací
● zpětnovazební
● rozvíjející (nejen hledání chyby, ale spíše zdokonalování)
● preventivní
● relaxační (přináší pocit uspokojení)
Metody sebereflexe > autodiagnostiky
● sebereflektující otázky
● videozáznam činnosti
● rozhovory se žáky, dotazník k hodnocení učitelů žáky
● deník
● hospitace
I. Příprava učitele na výuku Kvalitní příprava je základní podmínkou efektivní výuky. Umožňuje učiteli: