Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

neúspěchu.

9.A Příprava učitele na výuku a typické chyby při její tvorbě. Řízení
realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování
žáků). Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny. Učitel se připravuje na vyučovací jednotku nejlépe písemně, dělá si poznámky.
Důležitým dokumentem je tematický plán učiva, na jehož základě si učitel dělá přípravu.
3 Typy přípravy dle Ryse:
1. typ= Blesková (Co? Jak?)
2. typ= Nejčastější (Co již bylo? Čeho chci dosáhnout a jak? Jaké bude mít hodina
pokračování?)
3. typ= Nejnáročnější (měli by využívat zejména začínající učitelé)

○ Cíl ■ co chci, co zamýšlím, čeho mají žáci dosáhnout
○ Jakými prostředky dosáhnu cíle ■ obsah učiva, volba vyuč. metod, didakt.
pomůcek...
○ Zvláštní didaktická hlediska ■ co bude pro žáky nejobtížnější, jak je budu
aktivizovat, hygienická hlediska, jak zajistím individuální přístup k žákům...
○ Výchovné možnosti ■ jak můžu učivo využít výchovně
○ Organizace vyuč. hodiny ■ co si musím zabezpečit (pracovní podmínky), jaký typ
vyuč. hodiny nejlépe odpovídá mé koncepci

○ Časový projekt vyuč. hodiny ■ kolik času můžu věnovat jednotlivým fázím, kolik
času si žádá domácí příprava žáků na další hodinu...
○ K realizaci přípravy ■ jak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků...


Chyby:
● žádná písemná příprava nebo jen zběžná (nedostatečná)
● učitel neumí transformovat učivo do takové náročnosti, jak jej zvládnou žáci
● učitel se inspiruje vysokoškolským systémem výuky - převažují přednášky, výklad

Z toho pak plynou různé důsledky, zde jen málo pro představu:
přetěžování žáků aktivitami, časová tíseň, uspěchanost ve výuce, nepozornost žáků
C.
Řízení realizace výuky (plynulost a spád hodiny, organizační pokyny, sledování žáků).
Vyučovací proces je založen na interakci mezi učitelem a žákem (resp. skupinou žáků). Pro
správnou interakci mezi těmito subjekty je třeba sledovat (diagnostikovat) aktivitu, náladu
třídy, odezvu, projevy odmítání, apod.
Diagnostika v průběhu výuky (co můžeme sledovat u žáků):
● co dělají žáci, když učitel vchází do třídy (je smazaná tabule? jsou disciplinovaní? běhají po
třídě?)
● při pozdravu
● kontroly DÚ
● při prezentaci nového učiva (spolupráce, pokyvování, nebo naopak neklid, zívání, nuda…)
● zkoušení (nesprávné odpovědi, žáci se smějí…)
D.
Reflexe a sebereflexe v práci učitele v návaznosti na řízení hodiny.
Reflexe umožňuje sebevyjádření a pomáhá jedinci formulovat svůj zážitek, poskytuje rozvoj,
získání maxima prospěchu ze situace, diskuse
Sebereflexe = uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z
pedagogické činnosti a rozhodování
Toto učitel provádí, když cítí potřebu se zamýšlet, např. nad svými dosavadními postupy,
metodami, když je k tomu vyzván (vedením školy), při aplikaci nového postupu a hodnocení
účinnosti, apod.
Sebereflexe plní funkce:
● poznávací
● zpětnovazební
● rozvíjející (nejen hledání chyby, ale spíše zdokonalování)
● preventivní
● relaxační (přináší pocit uspokojení)

Metody sebereflexe > autodiagnostiky
● sebereflektující otázky
● videozáznam činnosti
● rozhovory se žáky, dotazník k hodnocení učitelů žáky
● deník
● hospitace

I. Příprava učitele na výuku Kvalitní příprava je základní podmínkou efektivní výuky. Umožňuje učiteli:

Témata, do kterých materiál patří