Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zpočátku nová a nepřehledná, spíš naopak. Snaha o efektivitu vede k tomu, že často použije
počítač (protože ví, co počítač dovede) a hledá algoritmická řešení.
Převrácená třída
− přímý výklad učitele nahrazuje online vzdělávací video.
− Výuka probíhá tak, že se žáci nejprve seznámí prostřednictvím videa s probíranou látkou
doma online,
− Do školy přijdou již s konkrétními dotazy. Žáci mohou vložit komentář k videu, které sdílejí
s učitelem.
− Učitel připraví výukové aktivity zaměřené na problematická témata. Bezproblémová témata
přitom vynechává.
− Efektivní využití času – učitel se věnuje těm pasážím probírané látky, kterým děti na videu
nerozuměly.
− Žáci se učí diskutovat, vznášet dotazy k probírané látce - utříbí si znalosti a získávají hlubší
vhled do problematiky.
- Pasivní posluchači se mění na aktivní studenty.
- Při domácím sledování videa každý žák získává možnost postupovat v látce vlastním
tempem. Zároveň se učí být zodpovědný za svoje vlastní vzdělávání. Model Převrácené třídy
dává příležitost dostat se více do hloubky probírané látky a umožňuje každému žákovi dospět
na maximum svých schopností.
Otevřené vzdělávání „OV“
- termín používaný pro označení nových možností ve vzdělávání, jež přinesla digitální
revoluce.
- nové možnosti získávání informací a vzdělávání přes internet, založené na principu volného,
otevřeného sdílení.
- Jednou ze základních složek OV jsou otevřené vzdělávací zdroje (Open Educational
Resources - OER), materiály jež je možno využít ke vzdělávání a to jak individuálně, tak na
institucionální úrovni. Definice OER se částečně liší, ale je možné je definovat např. jako:
,,jakékoli digitální materiály, které jsou určeny pro vzdělávací účely a které jsou zdarma volně
dostupné k použití, šíření a modifikacím bez nutnosti souhlasu původního autora.
Digitální gramotnost
- soubor kompetencí nutných k identifikaci, pochopení, interpretaci, vytváření, komunikování
a účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií za účelem udržení či zlepšení své
kvality života a svého okolí.
- Pro zvyšování digitální gramotnosti je nezbytný jednak přístup k technologii (počítač,
internet), tak schopnost/znalost jejího využití.
- Opakem digitální gramotnosti je digitální vyloučení. To se týká především: seniorů, osob se
zdravotním postižením, osob s duševním onemocněním, etnických menšin, jednotlivců i
lokalit ohrožených chudobou.
Materiální didaktické prostředky ve škole
Jarmila Sklaková, Obecná didaktika, 2007 + loňské státnice otázka č. 32
- Didaktické prostředky zaujímají stále výraznější místo v činnosti učitele i žáků při
vyučování
- Didaktické prostředky se obvykle dělí na materiální a nemateriální
− Jsou to nástroje řízení.
• nemateriální prostředky - vyučovací metody, organizační formy a vyučovací zásady.