Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zpočátku nová a nepřehledná, spíš naopak. Snaha o efektivitu vede k tomu, že často použije
počítač (protože ví, co počítač dovede) a hledá algoritmická řešení.

Převrácená třída
− přímý výklad učitele nahrazuje online vzdělávací video.
− Výuka probíhá tak, že se žáci nejprve seznámí prostřednictvím videa s probíranou látkou
doma online,
− Do školy přijdou již s konkrétními dotazy. Žáci mohou vložit komentář k videu, které sdílejí
s učitelem.


− Učitel připraví výukové aktivity zaměřené na problematická témata. Bezproblémová témata
přitom vynechává.
− Efektivní využití času – učitel se věnuje těm pasážím probírané látky, kterým děti na videu
nerozuměly.
− Žáci se učí diskutovat, vznášet dotazy k probírané látce - utříbí si znalosti a získávají hlubší
vhled do problematiky.
- Pasivní posluchači se mění na aktivní studenty.
- Při domácím sledování videa každý žák získává možnost postupovat v látce vlastním
tempem. Zároveň se učí být zodpovědný za svoje vlastní vzdělávání. Model Převrácené třídy
dává příležitost dostat se více do hloubky probírané látky a umožňuje každému žákovi dospět
na maximum svých schopností.

Otevřené vzdělávání „OV“
- termín používaný pro označení nových možností ve vzdělávání, jež přinesla digitální
revoluce.
- nové možnosti získávání informací a vzdělávání přes internet, založené na principu volného,
otevřeného sdílení.
- Jednou ze základních složek OV jsou otevřené vzdělávací zdroje (Open Educational
Resources - OER), materiály jež je možno využít ke vzdělávání a to jak individuálně, tak na
institucionální úrovni. Definice OER se částečně liší, ale je možné je definovat např. jako:
,,jakékoli digitální materiály, které jsou určeny pro vzdělávací účely a které jsou zdarma volně
dostupné k použití, šíření a modifikacím bez nutnosti souhlasu původního autora.

Digitální gramotnost
- soubor kompetencí nutných k identifikaci, pochopení, interpretaci, vytváření, komunikování
a účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií za účelem udržení či zlepšení své
kvality života a svého okolí.
- Pro zvyšování digitální gramotnosti je nezbytný jednak přístup k technologii (počítač,
internet), tak schopnost/znalost jejího využití.
- Opakem digitální gramotnosti je digitální vyloučení. To se týká především: seniorů, osob se
zdravotním postižením, osob s duševním onemocněním, etnických menšin, jednotlivců i
lokalit ohrožených chudobou.
Materiální didaktické prostředky ve škole
Jarmila Sklaková, Obecná didaktika, 2007 + loňské státnice otázka č. 32
- Didaktické prostředky zaujímají stále výraznější místo v činnosti učitele i žáků při
vyučování
- Didaktické prostředky se obvykle dělí na materiální a nemateriální
− Jsou to nástroje řízení.
nemateriální prostředky - vyučovací metody, organizační formy a vyučovací zásady.

Témata, do kterých materiál patří