Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Inkluze je dalším klíčovým trendem, který reflektuje historické změny ve vnímání rovnosti
vzdělávacích příležitostí. Cílem je integrovat žáky s významnými vzdělávacími potřebami
(např. žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) do běžného školního systému a
poskytovat jim odpovídající podporu.
d) Využití digitálních technologií ve výuce V souvislosti s rozvojem digitálních technologií se ve školách stále více využívají
interaktivní nástroje, online platformy a digitální učební materiály. Tato forma výuky
podporuje digitální kompetence žáků a učitelů a usnadňuje spolupráci mezi žáky a učiteli.
COVID-19 urychlil tuto transformaci, když školství bylo donuceno rychle adaptovat na online
výuku.
e) Projektová výuka a interdisciplinární přístupy Projektová výuka, která umožňuje žákům pracovat na konkrétních problémech a úkolech ve
skupinách, podporuje rozvoj jejich kompetencí v oblasti spolupráce, kritického myšlení a
komunikace. Interdisciplinární přístup spojuje různé oblasti vědění a pomáhá žákům chápat
souvislosti mezi předměty.
f) Význam sociálních a emocionálních dovedností V současnosti se klade důraz na rozvoj sociálních a emocionálních dovedností žáků. To
zahrnuje rozpoznání a řízení emocí, zlepšení mezilidských vztahů a posilování empatických
schopností
. Mnoho škol nyní zahrnuje do svého kurikula i programy zaměřené na rozvoj
těchto dovedností
.

4. Závěr: Historické kořeny a současné směry Současné trendy českého vzdělávání jsou neoddělitelně spjaty s předchozím historickým
vývojem pedagogické teorie a praxe. Zatímco v minulosti byla výuka zaměřena především na
osvojování faktů a disciplínu, dnes se školství více soustředí na rozvoj kritického myšlení,
kreativity, a individuálních potřeb žáků. Historie ukazuje, jak se české školství vyvíjelo od
autoritářských metod až po demokratizaci a personalizaci vzdělávání. Tyto historické
zkušenosti nám umožňují lépe chápat současné trendy, které se stále více zaměřují na žáka
jako jednotlivce a na přípravu na život v rychle se měnícím světě.

7.B Vývojová charakteristika žáka mladšího a středního věku základní
školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a možnosti využití
vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy problémů, pedagogické
situace a jejich řešení vyplývající z vývojového stádia žáků. Akcelerace,
retardace a disharmonie vývoje – příčiny a důsledky pro práci ve škole.

1. Vývojové období žáka mladšího a středního školního věku

Mladší školní věk: přibližně 6–11 let (1.–5. třída)

Střední školní věk: přibližně 11–15 let (2. stupeň ZŠ – 6.–9. třída)

2. Oblast kognitivního vývoje

Mladší školní věk:

Podle Piageta: stadium konkrétních operací (7–11 let)

Témata, do kterých materiál patří