Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ADHD je neurovývojová porucha charakterizovaná hyperaktivitou, impulzivním chováním a
problémy s udržením pozornosti. Děti s ADHD mohou mít problémy s:
•
Koncentrací na úkoly,
•
Dokončováním úkolů,
•
Kontrolováním impulzivního chování,
•
Sociálními vztahy – mohou být vnímány jako rušivé nebo nepozorné.
Vzhledem k těmto problémům je pro žáky s ADHD důležité:
•
Poskytování strukturovaného prostředí s jasnými pravidly a časovými rozvrhy,
•
Poskytování vizuálních pomůcek nebo rozdělení úkolů na menší kroky,
•
Využívání pozitivní motivace a odměn za dosažené úspěchy.
b) ADD (Attention Deficit Disorder): ADD je podobná ADHD, ale bez hyperaktivity. Žáci s ADD mají problémy s koncentrací,
jsou ztraceni ve vlastních myšlenkách, snadno se rozptýlí a mají potíže s organizováním
úkolů. Řešení zahrnuje:
•
Zajištění klidného pracovního prostředí,
•
Používání zjednodušených pokynů a časté kontroly pokroku,
•
Rozdělení úkolů na menší části.
c) Neurotický vývoj: Neurotické poruchy mohou u dětí vyústit v úzkostné stavy, obavy nebo fobie, které mohou
ovlivnit jejich výkon ve škole. Děti s neurotickými problémy mohou mít:
•
Problémy s emocionalitou (přehnané reakce na stres),
•
Obavy z neúspěchu, což může vést k úniku do fantazie nebo zvláštním chováním
(např. neustálé obavy z hodnocení).
Pro práci s těmito dětmi je důležité:
•
Udržovat stabilní a predikovatelný školní režim,
•
Poskytovat dostatečnou podporu při zpracování stresových situací,
•
Zajistit klidné a bezpečné prostředí, které zmírňuje úzkost.
Závěr Poruchy chování u žáků jsou často složité a mnohdy souvisejí s genetickými,
neurobiologickými, nebo psychosociálními faktory. Ovlivnění chování žáků zahrnuje řadu
metod, od pozitivního posilování žádoucího chování po formování nových vzorců chování a
oslabování nežádoucího chování. Specifické poruchy, jako ADHD, ADD nebo neurotický
vývoj, mohou ovlivnit školní výkony a vztahy dětí, ale správnými podpůrnými opatřeními a
přístupem učitelů lze výrazně zlepšit školní zkušenosti těchto žáků.
7.A Aktuální trendy českého vzdělávání v kontextu předchozího
historického vývoje pedagogické teorie a praxe. Vzdělávací systém v České republice prošel během své historie několika zásadními
proměnami, které byly formovány politickými, kulturními a sociálními změnami.
Pedagogická teorie a praxe se vyvíjely v průběhu staletí a ovlivnily současné trendy, které
můžeme v českém školství identifikovat. Výchova a vzdělávání se postupně transformovaly
od přísného autoritářského systému k více otevřenému, žáka orientovanému přístupu.
2. Historický vývoj pedagogické teorie a praxe v českém kontextu
a) Středověk a raný novověk (do 18. století) V období středověku byla výchova silně spjata s náboženskými institucemi. Vzdělání bylo
dostupné především v klášterech a církevních školách, kde se kladl důraz na křesťanskou
morálku a náboženské vzdělání. V tomto období měl vzdělávací systém velmi autoritářský
charakter, přičemž didaktika byla zaměřena především na memorování a recitaci textů.
