Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ADHD je neurovývojová porucha charakterizovaná hyperaktivitou, impulzivním chováním a
problémy s udržením pozornosti. Děti s ADHD mohou mít problémy s:

Koncentrací na úkoly,

Dokončováním úkolů,

Kontrolováním impulzivního chování,

Sociálními vztahy – mohou být vnímány jako rušivé nebo nepozorné.

Vzhledem k těmto problémům je pro žáky s ADHD důležité:

Poskytování strukturovaného prostředí s jasnými pravidly a časovými rozvrhy,

Poskytování vizuálních pomůcek nebo rozdělení úkolů na menší kroky,

Využívání pozitivní motivace a odměn za dosažené úspěchy.

b) ADD (Attention Deficit Disorder): ADD je podobná ADHD, ale bez hyperaktivity. Žáci s ADD mají problémy s koncentrací,
jsou ztraceni ve vlastních myšlenkách, snadno se rozptýlí a mají potíže s organizováním
úkolů. Řešení zahrnuje:

Zajištění klidného pracovního prostředí,

Používání zjednodušených pokynů a časté kontroly pokroku,

Rozdělení úkolů na menší části.

c) Neurotický vývoj: Neurotické poruchy mohou u dětí vyústit v úzkostné stavy, obavy nebo fobie, které mohou
ovlivnit jejich výkon ve škole. Děti s neurotickými problémy mohou mít:

Problémy s emocionalitou (přehnané reakce na stres),

Obavy z neúspěchu, což může vést k úniku do fantazie nebo zvláštním chováním
(např. neustálé obavy z hodnocení).

Pro práci s těmito dětmi je důležité:

Udržovat stabilní a predikovatelný školní režim,

Poskytovat dostatečnou podporu při zpracování stresových situací,

Zajistit klidné a bezpečné prostředí, které zmírňuje úzkost.

Závěr Poruchy chování u žáků jsou často složité a mnohdy souvisejí s genetickými,
neurobiologickými, nebo psychosociálními faktory. Ovlivnění chování žáků zahrnuje řadu
metod, od pozitivního posilování žádoucího chování po formování nových vzorců chování a
oslabování nežádoucího chování. Specifické poruchy, jako ADHD, ADD nebo neurotický
vývoj, mohou ovlivnit školní výkony a vztahy dětí, ale správnými podpůrnými opatřeními a
přístupem učitelů lze výrazně zlepšit školní zkušenosti těchto žáků.

7.A Aktuální trendy českého vzdělávání v kontextu předchozího
historického vývoje pedagogické teorie a praxe. Vzdělávací systém v České republice prošel během své historie několika zásadními
proměnami, které byly formovány politickými, kulturními a sociálními změnami.
Pedagogická teorie a praxe se vyvíjely v průběhu staletí a ovlivnily současné trendy, které
můžeme v českém školství identifikovat. Výchova a vzdělávání se postupně transformovaly
od přísného autoritářského systému k více otevřenému, žáka orientovanému přístupu.

2. Historický vývoj pedagogické teorie a praxe v českém kontextu
a) Středověk a raný novověk (do 18. století) V období středověku byla výchova silně spjata s náboženskými institucemi. Vzdělání bylo
dostupné především v klášterech a církevních školách, kde se kladl důraz na křesťanskou
morálku a náboženské vzdělání. V tomto období měl vzdělávací systém velmi autoritářský
charakter, přičemž didaktika byla zaměřena především na memorování a recitaci textů.

Témata, do kterých materiál patří