Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Vzdělávání spojeno především s církví, výuka probíhala v klášterech a katedrálních
školách.

Silná autorita, paměťové učení, poslušnost.

Teologové jako Augustin a Tomáš Akvinský formovali pojetí duše a výchovy k
Bohu.

• Dominance církevního školství – vzdělání bylo přístupné jen úzké vrstvě společnosti.

Výuka byla autoritativní, memorovací, bez ohledu na individualitu žáka.

• Vznikly univerzity – Bologna (1088), Oxford, Paříž.

➡ Učivo bylo pevně dané, cílem byla poslušnost a šíření víry.

3. Humanismus a renesance (15.–17. stol.)

Návrat k antickým ideálům, důraz na všestranný rozvoj osobnosti.

Erasmus Rotterdamský – důraz na jazykové vzdělávání a výchovu láskyplným
způsobem.

Roste význam gramatických škol, objevují se základy moderního pojetí
pedagogiky
.

Důraz na návrat k člověku – „člověk je středem světa“.

Erasmus Rotterdamský, Vittorino da Feltre: prosazovali tělesnou i duševní
výchovu, vzdělání pro vyšší smysl života.

➡ Poprvé se objevují myšlenky o důstojnosti dítěte a rozvoji jeho schopností.

4. Novověk a reforma školství- Osvícenství (17.–18. stol.)

Jan Ámos Komenský: zásadní světový přínos – „Didactica Magna“, požadavek na
všeobecnou, názornou, přirozenou a mírnou výchovu pro všechny.

Vznikají první pedagogické systémy (např. pestalozzismus – J. H. Pestalozzi,
rousseauovská pedagogika).

Začíná se formovat obecná škola pro širokou veřejnost.

John Locke, Jean-Jacques Rousseau: dítě není „malý dospělý“, ale bytost, která

potřebuje vlastní přístup.

Růst státního školství, důraz na rozum, svobodu, zkušenostní učení.

Zavedení povinné školní docházky v mnoha evropských zemích (např. Prusko,
Rakousko).

➡ Teorie o výchově jako formování morální a rozumné bytosti.

5. 19. století – institucionalizace vzdělávání

Vznik povinné školní docházky (např. Prusko 1763, Rakousko 1774, Francie 1882).

Zakládání učitelských ústavů, reforem osnov a profesní přípravy učitelů.

Objevují se alternativní pedagogické směry – Fröbel (mateřská škola), Montessori,
Herbart (systematizace výuky).

Herbart, Pestalozzi, Dewey, Kerschensteiner, Montessoriová – důraz na

pedagogickou psychologii, diferenciaci výuky, aktivitu dítěte.

• Vznik alternativních pedagogických směrů – Montessori, Waldorf, Dalton, Freinet.

Průmyslová revoluce → důraz na praktické dovednosti a technické vzdělání.

➡ Výchova jako prostředek individuálního rozvoje a přípravy na život.

6. 20. století – rozmach pedagogické vědy

Po 1. sv. válce: vznik pedocentrismu – dítě jako střed výuky (J. Dewey –
pragmatismus).

Reformní pedagogika – kritika autoritářského modelu, důraz na zkušenostní učení,
aktivitu dítěte.

Témata, do kterých materiál patří