Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Odpor k autoritě
V pubertě – hledání vlastní
identity
Vysvětlovat smysl pravidel, vést k
odpovědnosti
Typ problému
Možný důvod (vývojový)
Doporučené řešení
Nechuť k učení
Nízká motivace, frustrace z
neúspěchu
Využít vnitřní motivaci, propojit
učivo s realitou
7. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje
Akcelerace vývoje
•
Dítě je výrazně napřed (např. čte ve 4 letech).
•
Příčiny: genetika, stimulující prostředí.
•
Důsledek: nuda, nepochopení ze strany vrstevníků.
➡ Nutná individualizace, možnost přeřazení do vyššího ročníku, obohacení výuky.
Retardace vývoje
•
Vývoj je opožděný – může jít o kognitivní, sociální nebo emoční oblast.
•
Příčiny: zdravotní komplikace, nepodnětné prostředí.
•
Důsledek: školní neúspěch, nízké sebevědomí.
➡ Podpůrná opatření, úprava výuky, spolupráce s ŠPP.
Disharmonie vývoje
•
Nerovnoměrný vývoj – např. intelekt vyniká, ale sociální dovednosti jsou opožděné.
•
Typické např. u nadaných dětí, nebo neurodiverzních žáků (např. ADHD,
autismus).
➡ Potřeba komplexního přístupu, rozvoj slabších složek, tolerance k rozdílům.
Závěr
Děti v mladším a středním školním věku procházejí dynamickým vývojem ve všech
oblastech. Učitel musí vývojové charakteristiky znát a chápat nejen kvůli efektivní výuce,
ale i kvůli prevenci problémového chování a podporování duševní pohody žáků. Různorodost
žáků ve třídě vyžaduje flexibilitu, empatii a otevřenost, což je klíčové pro moderní
pedagogiku.
8.A Možnosti využití organizačních forem výuky s ohledem na výstupy z
učení. Materiální didaktické prostředky ve škole, způsoby prezentace
obsahu učiva, role učitelova verbálního projevu při práci s pomůckami.
Organizační formy výuky (Školní didaktika, Kalhous, Obst, 2002)
- Vnější organizační rámec vyučovacího procesu
- Architektura, stavba výuky
- Uspořádání vyučovacího procesu, tedy vytvoření prostřední a způsob organizace činnosti
učitele i žáků při výuce
- Jsou řazeny mezi nejdůležitější prostředky realizace cílů a učiva ve výuce
- Organizační formy výuky tvoří organizační rámec, v němž se uskutečňuje proces přetváření
učiva
- Záměrné uspořádání jednotlivých prvků výuky – cíle, obsahu, metod výuky, materiálních
prostředků, činnosti učitele a žáků, v prostoru a čase
- V rámci určité formy je možné realizovat obsah výuky různými metodami výuky s použitím
různých materiálních či nemateriálních prostředků
- Volba organizační formy ovlivňuje nejen činnost učitele, ale i žáků
- Pro uspořádání výuky jsou z pohledu vyučujícího důležitá dvě hlediska: s kým a jak
pracujeme a zadruhé kde výuka probíhá (zda v tradiční učebně (třída), nebo v učebně
upravené určitým způsobem (specializovaná učebna), v přirozeném prostředí)
Členění