Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Odpor k autoritě

V pubertě – hledání vlastní
identity

Vysvětlovat smysl pravidel, vést k
odpovědnosti

Typ problému

Možný důvod (vývojový)

Doporučené řešení

Nechuť k učení

Nízká motivace, frustrace z
neúspěchu

Využít vnitřní motivaci, propojit
učivo s realitou

7. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje

Akcelerace vývoje

Dítě je výrazně napřed (např. čte ve 4 letech).

Příčiny: genetika, stimulující prostředí.

Důsledek: nuda, nepochopení ze strany vrstevníků.

➡ Nutná individualizace, možnost přeřazení do vyššího ročníku, obohacení výuky.

Retardace vývoje

Vývoj je opožděný – může jít o kognitivní, sociální nebo emoční oblast.

Příčiny: zdravotní komplikace, nepodnětné prostředí.

Důsledek: školní neúspěch, nízké sebevědomí.

Podpůrná opatření, úprava výuky, spolupráce s ŠPP.

Disharmonie vývoje

Nerovnoměrný vývoj – např. intelekt vyniká, ale sociální dovednosti jsou opožděné.

Typické např. u nadaných dětí, nebo neurodiverzních žáků (např. ADHD,
autismus).

➡ Potřeba komplexního přístupu, rozvoj slabších složek, tolerance k rozdílům.

Závěr

Děti v mladším a středním školním věku procházejí dynamickým vývojem ve všech
oblastech. Učitel musí vývojové charakteristiky znát a chápat nejen kvůli efektivní výuce,
ale i kvůli prevenci problémového chování a podporování duševní pohody žáků. Různorodost
žáků ve třídě vyžaduje flexibilitu, empatii a otevřenost, což je klíčové pro moderní
pedagogiku.
8.A Možnosti využití organizačních forem výuky s ohledem na výstupy z
učení. Materiální didaktické prostředky ve škole, způsoby prezentace
obsahu učiva, role učitelova verbálního projevu při práci s pomůckami.
Organizační formy výuky
(Školní didaktika, Kalhous, Obst, 2002)
- Vnější organizační rámec vyučovacího procesu
- Architektura, stavba výuky
- Uspořádání vyučovacího procesu, tedy vytvoření prostřední a způsob organizace činnosti
učitele i žáků při výuce
- Jsou řazeny mezi nejdůležitější prostředky realizace cílů a učiva ve výuce
- Organizační formy výuky tvoří organizační rámec, v němž se uskutečňuje proces přetváření
učiva
- Záměrné uspořádání jednotlivých prvků výuky – cíle, obsahu, metod výuky, materiálních
prostředků, činnosti učitele a žáků, v prostoru a čase
- V rámci určité formy je možné realizovat obsah výuky různými metodami výuky s použitím
různých materiálních či nemateriálních prostředků
- Volba organizační formy ovlivňuje nejen činnost učitele, ale i žáků
- Pro uspořádání výuky jsou z pohledu vyučujícího důležitá dvě hlediska: s kým a jak
pracujeme a zadruhé kde výuka probíhá (zda v tradiční učebně (třída), nebo v učebně
upravené určitým způsobem (specializovaná učebna), v přirozeném prostředí)

Členění

Témata, do kterých materiál patří