Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Podpora analytického a kritického myšlení.

d) Samostatná práce žáků

Úkoly, projekty, rešerše.

Důležité pro internalizaci učiva.

e) Práce s textem, obrázkem, videem

Interpretace, kritické čtení, analýza, tvorba.

➡ Klíčové je střídat způsoby prezentace – učivo si tak osvojí více typů žáků (vizuální,
auditivní, kinestetičtí aj.).

4. Role učitelova verbálního projevu při práci s pomůckami

Verbální projev = způsob, jak učitel mluví, jak zadává pokyny, vysvětluje, motivuje,
klade otázky
.
Efektivní verbální projev:

Srozumitelný, přiměřený věku a slovní zásobě žáků.

Motivující a klidný tón, který podporuje zájem a bezpečí.

Strukturované zadávání úkolů, zejména při práci s pomůckami.

Používání otevřených otázek – rozvíjí myšlení žáků.

Pojmenování a propojení pomůcky s učivem – vysvětlit, proč a jak ji použít.

Reflexe práce – vést žáky k tomu, aby popsali, co se naučili a co pomůcka umožnila
pochopit.

Nevhodné chování učitele – příliš složitý jazyk, nejasné instrukce, zmatečné vedení práce
s pomůckou – může způsobit frustraci, ztrátu pozornosti a chybnou interpretaci učiva.

Shrnutí

Organizační formy výuky je třeba volit v souladu s vzdělávacími cíli a
charakteristikou žáků.

Didaktické pomůcky zvyšují efektivitu výuky, podněcují motivaci a názornost – je
důležité umět je zařadit vhodně a cíleně.

Způsob, jak učitel prezentuje učivo a komunikuje se žáky, má zásadní vliv na
pochopení látky a klima ve třídě.

8.B Vývojová charakteristika žáků – starší školní věk základní školy a
střední školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a
možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy
problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového
stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a
důsledky pro práci ve škole.
I.
Vývojové období – přehled

Starší školní věk (11–15 let) = 2. stupeň ZŠ, období prepubescence a začátek puberty.

Středoškolský věk (15–19 let) = adolescence, puberta i postpubertální období.

II. Vývojová charakteristika podle oblastí
1. Kognitivní vývoj

Věk Charakteristiky

Důsledky pro výuku

11–15
let

přechod od konkrétního k formálnímu myšlení
(Piaget), zlepšení logického uvažování,
schopnost abstrakce

možnost zařazovat složitější úkoly,
hypotézy, modelové situace, práce s
textem

15–
19 let

abstraktní myšlení, hypoteticko-deduktivní
uvažování, schopnost reflexe, tvorby vlastních
názorů

vhodná diskuse, projektová výuka,
podpora samostatného studia

Využitelné pro učitele: aktivizující metody (např. myšlenkové mapy, debaty), respekt k

individuálnímu tempu, reflexe vlastního učení.
2. Sociální vývoj

Témata, do kterých materiál patří