Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Podpora analytického a kritického myšlení.
d) Samostatná práce žáků
•
Úkoly, projekty, rešerše.
•
Důležité pro internalizaci učiva.
e) Práce s textem, obrázkem, videem
•
Interpretace, kritické čtení, analýza, tvorba.
➡ Klíčové je střídat způsoby prezentace – učivo si tak osvojí více typů žáků (vizuální,
auditivní, kinestetičtí aj.).
4. Role učitelova verbálního projevu při práci s pomůckami
Verbální projev = způsob, jak učitel mluví, jak zadává pokyny, vysvětluje, motivuje,
klade otázky.
Efektivní verbální projev:
•
Srozumitelný, přiměřený věku a slovní zásobě žáků.
•
Motivující a klidný tón, který podporuje zájem a bezpečí.
•
Strukturované zadávání úkolů, zejména při práci s pomůckami.
•
Používání otevřených otázek – rozvíjí myšlení žáků.
•
Pojmenování a propojení pomůcky s učivem – vysvětlit, proč a jak ji použít.
•
Reflexe práce – vést žáky k tomu, aby popsali, co se naučili a co pomůcka umožnila
pochopit.
➡ Nevhodné chování učitele – příliš složitý jazyk, nejasné instrukce, zmatečné vedení práce
s pomůckou – může způsobit frustraci, ztrátu pozornosti a chybnou interpretaci učiva.
Shrnutí
•
Organizační formy výuky je třeba volit v souladu s vzdělávacími cíli a
charakteristikou žáků.
•
Didaktické pomůcky zvyšují efektivitu výuky, podněcují motivaci a názornost – je
důležité umět je zařadit vhodně a cíleně.
•
Způsob, jak učitel prezentuje učivo a komunikuje se žáky, má zásadní vliv na
pochopení látky a klima ve třídě.
8.B Vývojová charakteristika žáků – starší školní věk základní školy a
střední školy: oblast kognitivní, sociální a emocionální. Důsledky a
možnosti využití vývojových charakteristik pro práci učitele. Typy
problémů, pedagogické situace a jejich řešení vyplývající z vývojového
stádia žáků. Akcelerace, retardace a disharmonie vývoje – příčiny a
důsledky pro práci ve škole.
I. Vývojové období – přehled
•
Starší školní věk (11–15 let) = 2. stupeň ZŠ, období prepubescence a začátek puberty.
•
Středoškolský věk (15–19 let) = adolescence, puberta i postpubertální období.
II. Vývojová charakteristika podle oblastí
1. Kognitivní vývoj
Věk Charakteristiky
Důsledky pro výuku
11–15
let
přechod od konkrétního k formálnímu myšlení
(Piaget), zlepšení logického uvažování,
schopnost abstrakce
možnost zařazovat složitější úkoly,
hypotézy, modelové situace, práce s
textem
15–
19 let
abstraktní myšlení, hypoteticko-deduktivní
uvažování, schopnost reflexe, tvorby vlastních
názorů
vhodná diskuse, projektová výuka,
podpora samostatného studia
Využitelné pro učitele: aktivizující metody (např. myšlenkové mapy, debaty), respekt k
individuálnímu tempu, reflexe vlastního učení.
2. Sociální vývoj