Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Organizační formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka
1. Individuální vyučování
− Výuku vede jeden učitel a jeden žák pracuje individuálně bez spolupráce s dalšími žáky
(žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, různé úrovně
vědomostí, jejich počet je různý, učivo je stanoveno pro každého žáka zvlášť, doba vyučování
je volná)
− V současné době se individuálního vyučování využívá např. na základních uměleckých
školách, konzervatořích (typickým příkladem je hra na hudební nástroj) apod.
− Je považováno za nejstarší organizační formu výuky používanou již ve starověku a
středověku
2. Hromadné vyučování (frontální výuka)
− V Evropě je zaváděl s velkým úspěchem J. A. Komenský
− Tyto formy jsou využívány dodnes a jsou nejčastější formou výuky
− Výuku vede jeden učitel, který má vedoucí postavení ve třídě
− Žáci jsou v jedné místnosti stabilně rozmístěni ve frontálním uspořádání
− Řadí se zde vyučovací jednotka ve třídě, v laboratořích a speciálních učebnách, ve školní
dílně, na školním pozemku, vycházky a exkurze, jiné formy
− Předpokladem hromadného vyučování je vytvoření skupiny žáků přibližně stejné věkové a
mentální úrovně
− Žáci v průběhu výuky plní vždy ve stejném čase stejné učební úkoly, tedy probírají stejnou
látku, postupují jednotně stejným tempem
3. Individualizovaná výuka
− Žáci mají značnou svobodu v tom, jakým způsobem budou na daném úkolu pracovat
− Žáci pracují trvale, překonávají překážky, cvičí se v sebeovládání a duševní kázni
− Učitel řídí práci celé třídy
4. Párová výuka
− Výuka ve dvojicích, je předstupněm skupinové výuky
5. Skupinové vyučování
− Systém, ve kterém jsou žáci rozděleni do skupin o různém počtu
− Skupiny mohou být homogenní – žáci, kteří jsou na stejné nebo podobné úrovni, nebo
heterogenní – smíšené
− O velikosti skupiny rozhoduje učitel, rozdělení do skupin může být podle různých hledisek
− Práce ve skupině zlepšuje průběh učení a žáci mohou dostáhnout lepších výsledků
6. Kooperativní vyučování
− Principy jsou založeny na změně funkce učitele, který se stává organizátorem výuky
− Žáci jsou sdruženi do skupin a cíleně spolupracují
− Připravují se tak na budoucí povolání, ve kterém budou muset spolupracovat s kolegy
− Podstatou je především sociální interakce a spolupráce
7. Projektová výuka
- Podstatou projektové výuky je zcela jiné uspořádání učební látky, než bylo obvyklé v
systému vyučovacích předmětů. Při projektové výuce žáci nemají tradiční povinnost
vyslechnout výklad učitele doplněný někdy názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět
ji reprodukovat. Mají zde s pomocí vyučujícího řešit určitý úkol komplexního charakteru
(projekt), žáci se učí spolupracovat, řešit problémy, vede žáky k odpovědnosti, rozvíjí jejich
tvořivost
- Je však časově náročná na přípravu i realizaci
8. Týmové vyučování