Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Organizační formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka
1. Individuální vyučování
− Výuku vede jeden učitel a jeden žák pracuje individuálně bez spolupráce s dalšími žáky
(žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, různé úrovně
vědomostí, jejich počet je různý, učivo je stanoveno pro každého žáka zvlášť, doba vyučování
je volná)
− V současné době se individuálního vyučování využívá např. na základních uměleckých
školách, konzervatořích (typickým příkladem je hra na hudební nástroj) apod.


− Je považováno za nejstarší organizační formu výuky používanou již ve starověku a
středověku
2. Hromadné vyučování (frontální výuka)
− V Evropě je zaváděl s velkým úspěchem J. A. Komenský
− Tyto formy jsou využívány dodnes a jsou nejčastější formou výuky
− Výuku vede jeden učitel, který má vedoucí postavení ve třídě
− Žáci jsou v jedné místnosti stabilně rozmístěni ve frontálním uspořádání
− Řadí se zde vyučovací jednotka ve třídě, v laboratořích a speciálních učebnách, ve školní
dílně, na školním pozemku, vycházky a exkurze, jiné formy
− Předpokladem hromadného vyučování je vytvoření skupiny žáků přibližně stejné věkové a
mentální úrovně
− Žáci v průběhu výuky plní vždy ve stejném čase stejné učební úkoly, tedy probírají stejnou
látku, postupují jednotně stejným tempem
3. Individualizovaná výuka
− Žáci mají značnou svobodu v tom, jakým způsobem budou na daném úkolu pracovat
− Žáci pracují trvale, překonávají překážky, cvičí se v sebeovládání a duševní kázni
− Učitel řídí práci celé třídy
4. Párová výuka
− Výuka ve dvojicích, je předstupněm skupinové výuky
5. Skupinové vyučování
− Systém, ve kterém jsou žáci rozděleni do skupin o různém počtu
− Skupiny mohou být homogenní – žáci, kteří jsou na stejné nebo podobné úrovni, nebo
heterogenní – smíšené
− O velikosti skupiny rozhoduje učitel, rozdělení do skupin může být podle různých hledisek
− Práce ve skupině zlepšuje průběh učení a žáci mohou dostáhnout lepších výsledků
6. Kooperativní vyučování
− Principy jsou založeny na změně funkce učitele, který se stává organizátorem výuky
− Žáci jsou sdruženi do skupin a cíleně spolupracují
− Připravují se tak na budoucí povolání, ve kterém budou muset spolupracovat s kolegy
− Podstatou je především sociální interakce a spolupráce
7. Projektová výuka

- Podstatou projektové výuky je zcela jiné uspořádání učební látky, než bylo obvyklé v
systému vyučovacích předmětů. Při projektové výuce žáci nemají tradiční povinnost
vyslechnout výklad učitele doplněný někdy názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět
ji reprodukovat. Mají zde s pomocí vyučujícího řešit určitý úkol komplexního charakteru
(projekt), žáci se učí spolupracovat, řešit problémy, vede žáky k odpovědnosti, rozvíjí jejich
tvořivost
- Je však časově náročná na přípravu i realizaci
8. Týmové vyučování

Témata, do kterých materiál patří