Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b) Osvícenství a reforma školství (18. století) S nástupem osvícenství, zejména díky filozofii a myšlenkám jako byla podpora rozumu a
svobody, se vzdělávací systém začal měnit. Reformní hnutí, jako například Josefínská
reforma školství
za vlády Josefa II., přinesla pokrok v organizaci školství a otevřela cestu k
veřejnému školství pro širší vrstvy obyvatel. Významnou roli začal hrát i rozvoj školní
pedagogiky, kdy bylo kladeno důraz na vzdělání jako nástroj pro rozvoj občanské společnosti.
c) 19. století – Národní obrození a vznik moderního školství V 19. století, během národního obrození, byla školní výuka orientována na budování národní
identity a kulturního povědomí. Vznik moderního českého školství byl spojen s požadavky na
vyučování v mateřském jazyce a rozvojem státního školství. Didaktika tohoto období se
začíná více orientovat na žáka, a to jak z hlediska výběru obsahu, tak formy výuky.
d) První republika (1918–1938) V období První republiky se školství transformovalo v souvislosti s nově vzniklým
demokratickým státem. Tento periodický vývoj vedl k zavedení povinné školní docházky a
rozvoji středního školství. V té době vznikaly školní reformy zaměřené na vyrovnání
vzdělávacích příležitostí
pro všechny děti bez ohledu na jejich sociální původ.
e) Po druhé světové válce a období socializmu (1948–1989) Po roce 1948, kdy došlo k převzetí moci komunisty, bylo školství podřízeno ideologickému
rámcu socialistické výchovy. Didaktika byla ovlivněna marxisticko-leninskými principy, a
školství se orientovalo na výchovu k práci a kolektivismu. Počátky školské reformy se
soustředily na centrální plánování a rozšíření základního vzdělání, ale zároveň byla oslabena
autonomie učitelů a škol.
f) Po roce 1989 – Transformace po Sametové revoluci Po Sametové revoluci v roce 1989 došlo k zásadním změnám ve vzdělávací politice, kdy
byla školní výuka osvobozena od ideologických norem a směřovala k demokratickým a
otevřeným přístupům. V roce 2000 byl přijat nový Rámcový vzdělávací program (RVP),
který definoval moderní přístupy ve vzdělávání v České republice, včetně změn ve výuce a
vyhodnocování žáků.

Historický vývoj pedagogické teorie a praxe ve světovém kontextu

1. Antika (do 5. stol. n. l.)

Řecko: Sokrates, Platón a Aristotelés položili základy výchovy jako hledání pravdy,
rozumu a ctnosti.

o

Platón: ideální stát s třístupňovým vzděláváním, důraz na filosofii a výchovu
elit.

o

Aristotelés: přirozený vývoj dítěte, spojení teorie a praxe.

Řím: Prakticky orientovaná výchova – rétorika, právo, občanské ctnosti (Cicero,
Quintilianus).

➡ Inspirace: důraz na morální výchovu, rozvoj charakteru a kritické myšlení.

2. Středověk (5.–15. stol.)

Témata, do kterých materiál patří