Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Zpočátku nácviku vždy odměňujeme častěji a tak, aby bylo odměnu relativně snadné získat, postupně
mírně navyšujeme nároky.
h) Time out: odřízneme žáka od veškeré pozornosti a potenciálních dalších zdrojů posilování nežádoucích
prvků chování dočasnou izolací při jejich demonstraci.
i) Přesycení: nutíme žáka opakovat problémový prvek v chování tak dlouho, až jeho samotného obtěžuje
(žáka, který kopl do lavice, vedeme k tomu, aby si do ní kopl ještě a ještě…, až je mu to nepříjemné).
j) Prvky relaxace, pohybového odreagování, jednoduché imaginační techniky (žák např. zavře oči, má
pravidelně dýchat a představit si něco příjemného) viz 2.8.1 Prevence únavy.
k) Podpora sebereflexe a komunikace vlastních pocitů a potřeb zařazováním aktivit, cílených na tyto
dovednosti (např. psaní sebereflexí s hledáním řešení pro budoucí podobnou situaci namísto poznámek u
dětí se zvládnutým čtením a psaním).
l) Individuální výchovné rozhovory s žákem, případně dohoda o chování s konkrétním žákem – např.
formou individuálního výchovného plánu.
m) Rozhovory s rodiči, podpora rozvoje rodičovských kompetencí, navázání na instituce po-skytující
potřebné sociální služby.
Stupeň 2
Náročné chování se opakuje a má závažnou podobu. Samotné zásahy školy k řešení nepostačují –
požadujeme spolupráci s externími odborníky (pracovník ŠPZ, SVP, behaviorální terapeut apod.), kteří
doporučují konkrétní podobu intervencí.
Stupeň 3
Dítě vykazuje opakované závažné problémy v chování, které jsou v rozporu se zákony, ustanovenými
povinnostmi nebo s právy ostatních osob. Pokud jsme dosud nespolupracovali s OSPOD, zapojíme nyní.
Pracujeme s odborníky formou případové konference, případně zvažujeme pobyt v SVP, diagnostickém
ústavu či v psychiatrické léčebně.
Pokud je problémové chování dítěte natolik závažné, že vyžaduje korektivní pobyt v zařízeních, která se
zabývají systematickou prací s extrémními poruchami chování, pak spolupracujeme podle instrukcí
těchto zařízení.

Náročná vývojová období v životě žáka sekundární školy z hlediska výchovných požadavků,
psychologická analýza výchovných obtíží.


− Počátek školní docházky – mladší školní věk = 6 – 11 let, na, počátku školní docházky prochází dítě
zvláštními vývojovými změnami v souvislosti se značnou fyzickou i psychickou zátěží, kterou první rok
školní výuky představuje.
− V chování prvňáčků se častěji vyskytuje úzkostlivost, křečovitost a jindy horlivá snaha vyhovět i
nepřiměřeně požadavkům.
− Základním činitelem adaptace na školní docházku je osobnost učitele.
− Zhruba od třetí třídy ustálenější obraz psychiky školáka.
− Až do nástupu pubertálních změn se zdravé dítě dostává do jedné z nejklidnějších vývojových etap.
− Význačným rysem je plně rozvinutá hrubá i jemná motorika.
− Výrazně se zdokonaluje smyslové vnímání, představivost.
− Tvoření představ i rozumové operace jsou závislé na kvalitativních změnách paměti.
− V pamětním učení začíná dítě klást důraz na obsah, který podřizuje logice konkrétních a názorných
vztahů mezi jednotlivými složkami celku.
− Nejde již o zcela mechanické učení.
− Růst schopností v této fázi vývoje je plynulejší, ale stálý a zřetelný.
− Kolem 10 roku se prakticky dokončuje vývoj vnímání, např. ve zrakovém vnímání dosahuje dítě
schopnosti přesně diferencovat tvary, velikosti, barvy.
− Kolem 8-9 roku se vyvíjí vnímání času.

Témata, do kterých materiál patří