Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Udržování pozitivní atmosféry ve třídě,

Podpora vzájemné tolerance mezi žáky,

Respektování individuálních rozdílů.

Závěr Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je důležitou součástí inkluzivního vzdělávacího
systému, který je v souladu s pojetím Rámcového vzdělávacího programu (RVP). Klíčovým prvkem
pro úspěch těchto žáků je diferenciace a individualizace výuky, která zohledňuje specifické potřeby
každého žáka. Podpůrná opatření, jako je individuální vzdělávací plán nebo podpora asistenta pedagoga,
jsou nezbytná pro vytvoření podmínek pro rovný přístup ke vzdělání. Učitelé by měli aplikovat
didaktické zásady zaměřené na práci s heterogenní skupinou, čímž zajistí, že všichni žáci mají šanci na
úspěch, rozvoj a kvalitní vzdělávání.

6.B Determinace psychických vlastností jedince. Poruchy chování u žáků (dělení a
popis podle stupně společenské závažnosti, neagresivní a agresivní poruchy chování).
Přístupy k ovlivnění žákova chování (metody posilování žádoucích projevů, metody
formování nových vzorů chování, metody oslabování nežádoucích projevů žáka).
Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD a ADD a neurotickým vývojem.
Psychické vlastnosti:

Temperament (dynamika osobnosti)
- Hippokrates: dělení dle tělních tekutin:
o Cholerik (žluč) nestálý typ, impulzivní, čilý, neústupný, pořádkumilovný,
o Sangvinik (krev) bezstarostný, radostný, čilý, vyrovnaný, lehkomyslný, žije okamžikem
o Flegmatik (hlen) vyrovnaný, pomalý, nečinný, zdánlivě lenivý
o Melancholik (černá žluč) pomalý, smutný, intenzivní prožívání, životní pesimista
- K. Jung: Introverze X Extroverze, Labilita X Stabilita, Submise X Dominance
- E. Kretchmer:
o Pyknik: malý, nadváha, krátké končetiny
o Atletik: velký, svalnatý, mohutné končetiny
o Leptosom: vysoký, hubený, šlachovitý, bledý úzký obličej
o Astenik: hubený

Schopnosti (výkonové vlastnosti osobnosti)
- Inteligence: intelektové, rozumové schopnosti (důvtip, chápavost, bystrost)
- Emoční inteligence: člověk ví, jak se v dané situaci zachovat, co říct

Motivace (souhrn činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivuje, dodává mu enrgii k určité
činnosti, či chování, nebo naopak aktivitu tlumí)
- Zákl. jednotkou jsou motivy
- Vnější, vnitřní (impulsy např. řízeň)

Charakter
Vlohy (biologický předpoklad pro utváření schopností)
Dovednosti,
Nadání (soubor vysoce rozvinutých schopností, které umožňují jedinci výborný výkon v určité činnosti)
Talent (vyšší stupeň rozvinutých schopností)
Genialita (mimořádně rozvinutý talent)
Poruchy chování u žáků
Hyperkinetické poruchy - hyperkinetická porucha chování (ADHD) a porucha aktivity a pozornosti
(ADD)
- objevit se u dítěte může již v 5 letech
- Nejcharakterističtějším znakem je fluktuace pozornosti a neschopnost setrvat u činnosti. Dítě špatně
reguluje svoji nadměrnou aktivitu.
- Okolí tyto děti vnímá jako impulzivní a "nevychované" či neukázněné.
- Vztahy s vrstevníky i dospělými je často díky zmíněným vlastnostem komplikovaný a mohou se
dostávat do konfliktních situací.
Poruchy chování
- specifická přítomností agresivního, disociálního či asociálního chování dítěte vůči ostatním (či
majetku), a to v délce 6 měsíců a déle.
- Patří sem rvačky, zlé chování vůči ostatním, ničení majetku, lhaní, záškoláctví, výbuchy vzteku,
neukázněné chování.

Porucha chování ve vztahu k rodině

Témata, do kterých materiál patří