Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Možnosti diferenciace cílů: Tabulka je zpracována ve třech variantách s rozdílným počtem položek. Žáci
sami volí obtížnost na základě svého sebehodnocení.
• 2. V druhé fázi vymyslí a navrhnou snídani, oběd, večeři (jídelníček na týden) tak, aby byl nutričně
vyvážený a měl všechny potřebné živiny.
• Aktivitu je možné realizovat ve skupinách. Skupina má navrhnout daný počet jídel celkem, žáci si rozdělí
práci podle možností a předpokladů každého z nich. Učitel aplikuje principy kooperativního učení.
• B/Český jazyk a literatura
• 2. stupeň ZŠ / 8.–9. ročník
• Popis námětu na učební činnost žáka
• Mnich a jeptiška
• Žáci na základě práce s textem řeší jednotlivé úlohy zadané písemně a založené na porozumění textu.
• Možnosti diferenciace učebních stylů: Výuková aktivita je založena na práci s textem, která může
vyžadovat u některých žáků individuální podporu. Již při četbě textu je možné pracovat s barevným
pozadím textu a s volbou typografických prvků, které usnadní čtení (bezpatkové písmo, přiměřená velikost
písma). Žákům lze umožnit graficky si v textu zvýrazňovat jeho části, vytvářet si strukturu textu. Části
textu mohou žáci vyslechnout předčítané v podání učitele, spolužáka.
• Možnosti diferenciace cílů: Pro porozumění obsáhlého textu lze u některých žáků např. volit metodu
párového čtení, otázky na porozumění textu umísťovat za příslušné odstavce. Možné je připravit pro
vybrané čtenáře upravený kratší text nebo jim poskytnout na text v celém rozsahu více času na úkor
jiných aktivit.
Vývojová charakteristika žáka základní a střední školy. Akcelerace, retardace a disharmonie jejich vývoje
–příčiny a důsledky pro práci ve škole. Typy problémů a pedagogické situace, ve kterých se jmenované
poznatky významně uplatňují.
• Předškolní věk = Jelikož nástup do školy přináší veliký počet změn, dítě musí zmobilizovat veškeré své
adaptační mechanismy (přizpůsobit se). Nově se učí delšímu odloučení od rodiny, přijímá autoritu
učitele, soustředí se na výuku, je hodnoceno a srovnáváno se spolužáky,... To vše se podílí na utváření
jeho identity. Proto by mělo vstupovat do školního prostředí opravdu připravené.
Někteří ambiciózní rodiče dávají děti do školy předčasně s tím, že je jejich dítě výjimečné. Bohužel ve
většině případů se jedná o nerovnoměrnou zralost - nevyrovnanou strukturu celé osobnosti (dítě
intelektuálně vyspělé velmi zaostává v sociální vyspělosti, a naopak). V případě nezralosti
(zpomalenost, nerovnoměrnost) je vhodný odklad, vyrovnávací třída,...
Období mladšího školního věku začíná zahájením školní docházky a končí s nástupem pubescence
(přibližně v 11 až 12 letech věku dítěte). Charakteristické jsou tyto rysy, stavy, procesy:
• spolupráce - dítě rádo pomáhá (pocit užitečnosti), současně dostává srovnání šikovnosti s okolím,
probíhá sebezdokonalování se, poznávání okolního světa a jeho principů
• soutěživost - roste motivace k výkonu, snaha být nejlepší, zaměření na dosažení zvoleného cíle -
záměrná pozornost
• hlavním motivem je škola - děti se do ní těší, vyprávějí, co dělaly, jakých dosáhly úspěchů, co se
naučily
• projevuje se naivní realismus (děti všemu důvěřují), který postupně přechází v kritický realismus
• stále se projevuje závislost na autoritách - největší autoritu mají rodiče a učitel, jsou vzorem chování; až
kolem 10 věku vliv autorit oslabuje, dítě upřednostňuje kamarády před učitelem (hl.projevem je konec
žalování, solidárnost)
• relativně psychicky klidné období - kladné citové ladění, družnost, extravertnost, radostnost,
bezstarostnost, hovornost
• později se projevuje potřeba začlenit se - ztotožnění se se skupinou plní funkci jakési přípravy na
budoucí intimní a přátelské vztahy