Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Vymezení termínu kreativita Kreativita je schopnost generovat nové, originální a hodnotné nápady, přístupy, řešení nebo produkty.
Tato schopnost zahrnuje nejen výtvarné či umělecké činnosti, ale i kognitivní procesy, které vedou k
novým způsobům řešení problémů, inovacím a zlepšování. Kreativita je schopnost kombinovat různé
zdroje informací, myšlenek a zkušeností způsobem, který vede k novým, často nečekaným a užitečným
výsledkům. V kontextu vzdělávání se kreativita neomezuje pouze na oblast umění, ale proniká i do jiných
předmětů, například matematiky, vědních předmětů či jazyků.
2. Význam rozvíjení kreativity
a) Pomoc při řešení problémů
Kreativita umožňuje nalézt nové způsoby, jak řešit problémy, což je v každodenním životě nezbytné. Ve
škole se žáci setkávají s různými výzvami, které vyžadují inovativní přístup a flexibilitu při hledání
řešení. Kreativní přemýšlení pomáhá vytvářet nápady a možnosti, které nejsou na první pohled zřejmé.
b) Zlepšení kognitivních schopností Kreativní činnosti stimulují různé kognitivní procesy, jako je analytické myšlení, kritické hodnocení, a
schopnost přizpůsobovat se novým informacím. Tato zlepšená kognitivní flexibilita má pozitivní vliv na
schopnost učit se a adaptovat na nové výzvy.
c) Rozvoj osobnosti a sebedůvěry Vytváření nových nápadů a řešení podporuje sebevyjádření a sebedůvěru. Když žáci mohou být kreativní,
mají pocit, že jejich nápady mají hodnotu a jsou uznávány, což vede k větší motivaci a lepšímu prožívání
výuky.
d) Přizpůsobivost a inovace Kreativita je klíčová pro adaptabilitu, což je v současném rychle se měnícím světě nezbytné. Žáci, kteří
rozvíjejí své kreativní schopnosti, jsou schopni přizpůsobit své myšlení a přístupy změnám, které
nastávají, a lépe se vypořádat s výzvami, které přicházejí.
3. Důležitost kreativity pro žáky Kreativita je pro žáky důležitá z několika důvodů:
a) Rozvoj kritického myšlení Kreativní činnosti vedou k rozvoji kritického myšlení, které je nezbytné pro schopnost analyzovat
informace, zvažovat různé perspektivy a přijímat informovaná rozhodnutí. Kritické myšlení je pro
studenty klíčové nejen ve škole, ale i v osobním životě a při jejich budoucí profesní kariéře.
b) Motivace k učení Kreativní procesy jsou často zábavné a interaktivní, což pomáhá žákům udržet zájem o výuku a motivuje
je k aktivnímu zapojení do vzdělávacího procesu. Kreativita může učinit výuku více poutavou a
zajímavou, což vede k hlubší angažovanosti žáků.
c) Příprava na pracovní trh V dnešní době je kreativita jednou z klíčových kompetencí, kterou požadují zaměstnavatelé. Schopnost
inovovat, přicházet s novými nápady a efektivně řešit problémy je vysoce ceněná nejen v uměleckých
profesích, ale i v mnoha jiných oblastech, jako je technologie, ekonomie nebo věda.
d) Emocionální a sociální rozvoj Kreativní činnosti podporují nejen intelektuální rozvoj, ale i emocionální zralost. Žáci se učí vyjadřovat
své pocity, názory a myšlenky, což zlepšuje jejich komunikaci a sociální interakce s ostatními.