Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b) Vztahy ve třídě

Vztahy mezi žáky, přátelské nebo naopak konfliktní, mají významný vliv na emocionální pohodu
žáků. Šikanování, vylučování z kolektivu nebo naopak silné přátelské vazby mohou ovlivnit, jak
se žák cítí ve škole.

c) Vztah s učitelem

Vztah mezi žákem a učitelem je klíčový. Podporující, otevřený a empatií provázený přístup
učitele může pomoci žákovi cítit se v bezpečí a pohodlně. Naopak, autoritářské nebo ignorující
chování učitele může vést k negativním emocím a snížené motivaci.

d) Školní prostředí

Fyzické prostředí školy (například hlučné nebo nepříjemné učebny) a organizační faktory, jako
jsou přetížení učebního plánu nebo nadměrné požadavky na žáky, mohou vést k pocitům stresu a
frustrace.

5. Příčiny stresu žáků i učitelů ve škole
a) Příčiny stresu u žáků

Akademický tlak: Tlak na výborné výsledky, strach z neúspěchu nebo nadměrné hodnocení
mohou vést k úzkosti a stresu.

Sociální tlak: Zájem o společenský status, vztahy se spolužáky, šikana a strach z přijetí mohou
způsobit silný stres.

Problémy s učením: Pokud žák čelí výzvám v oblasti učení nebo nemá dostatečnou podporu,
může zažívat frustraci a stres.

b) Příčiny stresu u učitelů

Zátěž a pracovní podmínky: Učitelé často čelí vysokému pracovnímu tempu, nárokům na
administrativní práci, neustálým změnám v učebních plánech a tlaku na dosažení výsledků.

Sociální interakce: Konflikty s rodiči, žáky nebo kolegy mohou vést k pracovnímu stresu.

Pocit nedostatku času: S narůstajícím počtem žáků ve třídách a omezenými zdroji mohou učitelé
cítit stres z neschopnosti uspokojit všechny potřeby žáků a poskytnout jim kvalitní vzdělání.

Závěr Emoce mají zásadní vliv na školní výkon, kognitivní procesy a celkovou pohodu žáka. Pozitivní emoce
mohou podporovat motivaci a kreativitu, zatímco negativní emoce mohou výrazně zhoršit školní výkon a
mezilidské vztahy. Emoční stav žáků je ovlivněn jak vnějšími faktory, jako je rodinné prostředí a vztahy
ve třídě, tak i vnitřními faktory, včetně jejich vlastních emocí a schopnosti je regulovat. Učitelé i žáci čelí
stresovým faktorům, které mohou ovlivnit jejich výkon a duševní pohodu, a proto je důležité věnovat se
prevenci stresu a podpoře pozitivních emocí ve školním prostředí.

5.A Profesní kompetence učitele. Začínající učitel a jeho specifika s ohledem na
aktuální trendy české vzdělávací politiky. Reflexe a sebereflexe v práci učitele. Další
vzdělávání pedagogických pracovníků.
Profesní kompetence učitele

= vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a osobnostní dispozice, které jsou předpokladem pro to,
aby učitel kvalitně vykonával své povolání.
– soubor profesních kompetencí je složen z dílčích či speciálních kompetencí:
• kompetence odborně předmětové (vědecké základy daných předmětů),
• kompetence psychodidaktické (vytváření příznivých podmínek pro učení, dobré
pracovní klima, řízení procesu žákova učení),
• kompetence komunikativní (ve vztahu k dětem i dospělým sociálním partnerům
školy),
• kompetence organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, navozování
a udržování řádu a systému),
• kompetence diagnostická (jak žák myslí, cítí, jedná a proč, jaké to má příčiny, jak
mu pomoci),
• kompetence poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům),
• kompetence reflexe své vlastní činnosti (na základě analýzy vlastní činnosti umět
modifikovat své chování, přístupy, metody). (O. Obst – Obecná didaktika, 2016)
– Profesní kompetence učitele se utvářejí průběžně (už v období přípravného studia, praxemi během
studia), vlivem profesionálního prostředí (působení učitelského sboru a vedení školy), reflexí výchovné a
vzdělávací reality (aktivní přizpůsobení se změnám ve školství, vzdělávání a v potřebách společnosti
včetně trhu práce), sebereflexí a sebezdokonalováním -> jde o dlouhodobý proces
Autodiagnostika a sebereflexe v práci učitele
= způsob poznávání a hodnocení vlastní pedagogické činnosti a jejích výsledků z různých hledisek
= analýza výsledků učitelova pedagogického působení
= sebereflexe učitele
V průběhu autodiagnostiky si učitel klade sebereflektující otázky, které umožňují vědomou analytickou
interpretaci jeho dosavadních zkušeností, vedou ho k zamýšlení se nad příčinami uvědomovaných
způsobů jednání a zároveň ho podněcují k hledání cest dalšího zdokonalování vlastní pedagogické
činnosti.

Témata, do kterých materiál patří