Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

f) Winnetská soustava
• Cíl: překonat nedostatky daltonského plánu, ve Winnetce u Chicaga, Carleton Wolsey Washburne
(1889-1968),
• učební látka: 1/ povinné základní učivo (individuálně a svým tempem) 2/ tvořivá část (skupinové řešení
praktických úkolů ze života // do sk. podle zájmů a schopností).
Nedostatky:

individualismus, formalismus, fragmentárnost.

Církevní (konfesijní) školy:
- nestátní alternativní školy, jsou alternativou k běžným/standardním školám státním/veřejným, a to z
hlediska zřizovatele a specifik ped.-didaktických
- mají dlouhou historickou tradici
- u nás znovu začaly působit po r. 1989 (existovaly před r. 1948, pak byly zrušeny)
- Německo: v západní části nejpočetnější typ v rámci nestátních škol (3/4 žáků) X i tak jen zlomek z celk.
populace. Nestátní školy zde mají tradičně málo významnou roli.
- Nizozemí: největší podíl konfesijních škol v Evropě, církevní ZŠ a SŠ (zejm. katol. a evang.) převládají
nad státními.
- Belgie (vlámská část): círk. školy tvoří většinu škol: skoro 70% chodí do konfesijní MŠ, 65% do ZŠ a
75% do SŠ – důvod: mají lepší vzděl. výsledky
- USA: do soukr. primárních a sekundárních škol chodí 11% žáků, z toho 83% do konfesijních (48% =
2,5 mil. do katolických, 33% - asi 1 m. žáků do protestantských). Katolické školy mají dobrou prestiž,
lepší výsledky než veřej. školy, jsou multikulturní, vyrovnávají sociokult. handicapy, hodně dětí z
etnických minorit.
ČR:
- zřizování círk. škol umožňuje vyhláška MŠMT č. 452/1991 Sb. ve znění zákona č.138/1995 Sb., církev
musí být státem uznána, zaregistrována, škola zařazená do sítě škol má nárok na státní dotaci, učební
plány musí schválit MŠMT
- počet círk. škol roste: 92/93 – 46 škol, 94/95 – 84 škol, 99/2000 – 108 škol X jen 0,7% všech žáků (13
138), na VOŠ je to 5,1%.
- alternativnost české církevní školy je dána:
1/ kurikulem (náboženství, latina, cizí jazyky se učí dříve a více),
2/ principy křesťanství, kultur. tradice, křest. etika,
3/ připravují pro profese, kt. nepokrývají standardní školy (charitativní, zdravotní a nábož. činnost,
restaurátorství, pečovatelství, sbormistři, administrátor v círk. úřadech)
- zatím žádná srovnání kvality státních a církevních škol, klima (Linková, 2000)
Moderní alternativní školy:
- jsou to všechny současné typy alternativních škol, které nejsou přímo odvozovány od koncepcí reformní
pedagogiky (klasické reformní školy) a nejsou zřizovány církvemi n. nábož. společenstvími (= církevní
školy)
- vznikají často zezdola, ze snah rodičů a učitelů: zakládány již v 70.letech 20.st. (odezva na dění v 60.l)
- opírají se o urč, filozofii /ideový proud/ psych. teorii: hnutí za antiautoritativní výchovu, hnutí za
odškolnění vých. a vzděl., hnutí za důsledné respektování práv dítěte aj,; psychoanalýza, humanistická
psych., teorie skupinové dynamiky
ROZDÍL MEZI TRADIČNÍ A ALTERNATIVNÍ ŠKOLOU
Tradiční Alternativní
1) pevný rozvrh, jednotná organizace dne x dle zájmu dítěte a jejich potřeb
2) učitel má monopol na pravdu x učitel v roli poradce, zkušenějšího kamaráda
3) plní se úkoly dle zadání x žák rozhoduje o pořadí a rozsahu úkolů
4) pamětné učení, vnější motivace x objevování, vnitř. motivace
5) selektivní výkonová soutěživost x spolupráce ve sk.
6) ve třídě x i mimo
7) malý důraz na tvořivost a iniciativu x důraz na rozvoj tvořivosti a iniciativy

Témata, do kterých materiál patří