Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
b) Rozvoj měkkých dovedností (soft skills)
•
Kreativita a kritické myšlení: Vzdělávací systémy dnes kladou důraz na rozvoj kreativního a
kritického myšlení, což zahrnuje schopnost řešit problémy, hodnotit informace a přijímat
inovativní přístupy.
•
Komunikační dovednosti: Rozvoj dovedností v oblasti komunikace, týmové spolupráce a
mezilidských vztahů je nezbytný pro budoucí pracovní prostředí. Tento trend se projevuje ve
výuce, která podporuje diskuse, skupinovou práci a projektové učení.
•
Emoční inteligence: Zlepšení schopnosti rozpoznávat, vyjadřovat a regulovat emoce je dalším
trendem, který se projevuje ve školních osnovách a aktivitách zaměřených na podporu duševního
zdraví a pohody.
c) Inkluze a rovnost příležitostí
•
Inkluzivní vzdělávání: Růst povědomí o potřebách žáků s různými specifickými potřebami vede
k rostoucí inkluzi ve vzdělávacím procesu. Školy se zaměřují na individuální přístupy a úpravy
výuky tak, aby se každý žák mohl plně účastnit vzdělávacího procesu, bez ohledu na své
schopnosti, etnický původ nebo socioekonomický status.
•
Diverzita a multikulturní výuka: V multikulturních společnostech je kladen důraz na respekt k
různým kulturám, náboženským a etnickým skupinám a na vytváření prostředí, které podporuje
toleranci a vzájemný respekt.
2. Alternativní pedagogické směry a jejich vliv na současné trendy ve vzdělávání Alternativní pedagogické směry, jako jsou Montessori, Waldorf, Reggio Emilia, nebo Freinet,
inspirovaly a ovlivnily moderní trendy ve vzdělávání tím, že kladou důraz na individualizaci výuky,
důvěru v dítě a podporu jeho přirozeného rozvoje. Některé z těchto alternativních směrů dnes poskytují
důležitou inspiraci pro formování nových přístupů ve škole.
a) Montessori metoda
•
Individuální tempo a samostatnost: Montessori metoda klade důraz na to, aby se děti učily
vlastním tempem, rozvíjely svou samostatnost a zodpovědnost. V současnosti se tento přístup
promítá do trendů jako je personalizované učení a výuka zaměřená na dovednosti, kde je
prostor pro individuální rozvoj každého žáka.
•
Využití materiálů pro rozvoj smyslů: Montessori využívá speciální učební materiály, které
pomáhají dětem rozvíjet různé schopnosti prostřednictvím hmatového a vizuálního kontaktu.
Moderní výuka dnes čím dál více používá interaktivní materiály a nástroje, které podporují
aktivní zapojení žáků.
b) Waldorfská pedagogika
•
Výchova celostní a harmonická: Waldorfská pedagogika klade důraz na vyvážený rozvoj
intelektuálních, emocionálních a praktických dovedností. V dnešních školách je vidět trend, který
podporuje celostní přístup k vzdělávání, tedy výchovu, která se zaměřuje na žáka jako na
celkového člověka, ne jen na studium jednotlivých předmětů.