Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b) Rozvoj měkkých dovedností (soft skills)

Kreativita a kritické myšlení: Vzdělávací systémy dnes kladou důraz na rozvoj kreativního a
kritického myšlení, což zahrnuje schopnost řešit problémy, hodnotit informace a přijímat
inovativní přístupy.

Komunikační dovednosti: Rozvoj dovedností v oblasti komunikace, týmové spolupráce a
mezilidských vztahů je nezbytný pro budoucí pracovní prostředí. Tento trend se projevuje ve
výuce, která podporuje diskuse, skupinovou práci a projektové učení.

Emoční inteligence: Zlepšení schopnosti rozpoznávat, vyjadřovat a regulovat emoce je dalším
trendem, který se projevuje ve školních osnovách a aktivitách zaměřených na podporu duševního
zdraví a pohody.

c) Inkluze a rovnost příležitostí

Inkluzivní vzdělávání: Růst povědomí o potřebách žáků s různými specifickými potřebami vede
k rostoucí inkluzi ve vzdělávacím procesu. Školy se zaměřují na individuální přístupy a úpravy
výuky tak, aby se každý žák mohl plně účastnit vzdělávacího procesu, bez ohledu na své
schopnosti, etnický původ nebo socioekonomický status.

Diverzita a multikulturní výuka: V multikulturních společnostech je kladen důraz na respekt k
různým kulturám, náboženským a etnickým skupinám a na vytváření prostředí, které podporuje
toleranci a vzájemný respekt.

2. Alternativní pedagogické směry a jejich vliv na současné trendy ve vzdělávání Alternativní pedagogické směry, jako jsou Montessori, Waldorf, Reggio Emilia, nebo Freinet,
inspirovaly a ovlivnily moderní trendy ve vzdělávání tím, že kladou důraz na individualizaci výuky,
důvěru v dítě a podporu jeho přirozeného rozvoje. Některé z těchto alternativních směrů dnes poskytují
důležitou inspiraci pro formování nových přístupů ve škole.
a) Montessori metoda

Individuální tempo a samostatnost: Montessori metoda klade důraz na to, aby se děti učily
vlastním tempem, rozvíjely svou samostatnost a zodpovědnost. V současnosti se tento přístup
promítá do trendů jako je personalizované učení a výuka zaměřená na dovednosti, kde je
prostor pro individuální rozvoj každého žáka.

Využití materiálů pro rozvoj smyslů: Montessori využívá speciální učební materiály, které
pomáhají dětem rozvíjet různé schopnosti prostřednictvím hmatového a vizuálního kontaktu.
Moderní výuka dnes čím dál více používá interaktivní materiály a nástroje, které podporují
aktivní zapojení žáků.

b) Waldorfská pedagogika

Výchova celostní a harmonická: Waldorfská pedagogika klade důraz na vyvážený rozvoj
intelektuálních, emocionálních a praktických dovedností. V dnešních školách je vidět trend, který

podporuje celostní přístup k vzdělávání, tedy výchovu, která se zaměřuje na žáka jako na
celkového člověka, ne jen na studium jednotlivých předmětů.

Témata, do kterých materiál patří