Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– Další vzdělávání pedagogických pracovníků se nepovažuje za rekvalifikaci.
Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje:
• na vysokých či středních školách (vzdělávací instituce), neziskové organizace, soukromí léktoři,
• samostudiem,
• dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků v případě učitelů zdravotnických studijních oborů.
Současná témata DVPP: Tvorba vzdělávacích programů; ICT; Ekologická výchova; Cizí jazyky; Práce s
nadanými žáky; Integrace postižených žáků
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Další vzdělávání pedagogických pracovníků je klíčovým nástrojem pro zajištění kvalitního a moderního
vzdělávání. Tento proces je legislativně zakotven v Zákoně č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících, který stanoví povinnost pedagogických pracovníků absolvovat určité množství
vzdělávacích aktivit během své kariéry. V současnosti je požadováno, aby pedagogičtí pracovníci v
průběhu pěti let získali minimálně 150 hodin dalšího vzdělávání. Vzdělávání probíhá formou různých
kurzů, seminářů, workshopů a konferencí, a to jak osobně, tak i distančním způsobem. Na úrovni škol
jsou často organizovány programy, které reagují na specifické potřeby a požadavky dané školy nebo
školského zařízení.
Aktuálně se další vzdělávání pedagogů zaměřuje na řadu klíčových témat, která reflektují změny v
pedagogické praxi a v oblasti školní legislativy. Patří sem inovace výukových metod, digitální
kompetence učitelů, inkluzivní vzdělávání (včetně práce s žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami), výchova k demokratickým hodnotám a mediální gramotnosti, psychosociální podpora
žáků, nebo tvorba a implementace školních vzdělávacích programů. Vzhledem k rostoucímu důrazu
na duševní zdraví a emocionální inteligenci se pedagogové stále častěji školí v oblasti mentálního
zdraví žáků, prevence šikany, týmové spolupráce a řešení konfliktů. Legislativa se v této oblasti
vyvíjí, například v rámci národních a evropských projektů (např. Operační program Výzkum, vývoj
a vzdělávání), které podporují školení učitelů v nových pedagogických metodách a přístupech. Tato
školení pomáhají pedagogům lépe reagovat na aktuální potřeby ve vzdělávacím procesu a zajišťují jejich
profesní růst a kvalitu výuky.
5.B Kreativita ve škole a v práci učitele a žáka: Vymezení termínu kreativita.
Význam rozvíjení kreativity (v čem kreativita pomáhá). Důležitost kreativity pro
žáky. Kreativní techniky a možnosti jejich využití ve školní výuce (brainstorming,
brainwriting, myšlenkové mapy atd.) Kreativita je v současné pedagogice považována za klíčovou schopnost, která pomáhá žákům i učitelům
čelit různým výzvám, nalézat inovativní řešení a rozvíjet kritické a reflexivní myšlení. Je to nejen
schopnost generovat nové a originální nápady, ale také umění kombinovat existující myšlenky novým
způsobem. Kreativní schopnosti jsou dnes považovány za nezbytnou součást kompetencí pro 21. století, a
to nejen v oblasti vzdělávání, ale i v širším kontextu života.